کد خبر: 575661
تاریخ انتشار :

کمبود ماسک در روزهای بحرانی شیوع کرونا در ایران؛

ماسک‌های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تأمین ۲۰۰ میلیون ماسک است

ماسک‌های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تأمین ۲۰۰ میلیون ماسک است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسئولان وزارت صمت ادعا دارند که روزانه یک و نیم میلیون ماسک در سطح کشور تولید می‌شود و این در حالی است که مسئولان سازمان غذا و دارو، مدعی شده‌اند ظرف ۱۰ روز فقط توانسته‌اند یک میلیون ماسک تهیه کنند.

ماسک های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تامین ۲۰۰ میلیون ماسک است

کشف انبار دپوی ۳۰ میلیون دستکش در شهر ری

سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با فارس، گفت: در گشت مشترک تعزیرات حکومتی شهرستان های استان تهران با همراهی نمایندگان سپاه قدس پاسداران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت یک انبار دپوی ۳۰ میلیون دستکش در شهر ری کشف شد.

تعرفه واردات الکل، ماسک و لباس گان صفر شد

مدرس خیابانی گفت: علیرغم تمامی این مشکلات، مواد شوینده و اقلام ضدعفونی کننده در فروشگاههای زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار، ایستگاههای مترو و غرف عرضه مستقیم مواد شوینده در حال انجام است؛ این در حالی است که بر اساس ابلاغیه و اختیاراتی که هیات دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه داده، صادرات ماسک، دستکش، لباس گان، محصولات بهداشتی از جمله آب ژاول، صابون، کاغذ تیشو، منسوجات نبافته و الکل ممنوع است، ضمن اینکه واردات الکل، ماسک و لباس گان به منظور رفع نیاز کشور با تعرفه صفر امکان‌پذیر خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همچنین مقرر گردید تا واردکنندگان ماسک، الکل و لباس گان به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده تا در چارچوب ضوابط فنی و قیمت تعیین شده، واردات صورت گیرد.

ماسک های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تامین ۲۰۰ میلیون ماسک است

نامه تُند وزیر بهداشت به وزیر صمت

در همین حال، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور، از وضعیت پیش آمده در بازار ماسک کشور گلایه کرده و عنوان داشته که هر چه تلاش کرده زورش به محتکران نرسیده است.

سعید نمکی، در این نامه خطاب به رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، عنوان داشته است: در ایامی که احتمال آلودگی مردم به دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطر است، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبروی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰ میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند.

طرح چنین موضوعی از سوی وزیر بهداشت، با واکنش دادستان کل کشور همراه شد و او در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت، گفت که اخلال در نظام سلامت مردم، اقدامی مجرمانه در حد مجازات افساد فی الارض است.

دادستان کل کشور، از وزیر بهداشت، خواستار اعلام موارد احتکار، عدم عرضه مواد شوینده و ماسک و اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا به دفتر دادستانی کل کشور شد تا با فوریت مورد پیگیری قرار گیرند.

در همین حال، رئیس جمهور نیز نامه وزیر بهداشت را به وزیر اطلاعات ارجاع داده و خواستار پیگیری فوری موضوع شده است. اما آنچه همچنان نقطه ابهام است، اینکه چرا ماسک‌های کشف شده هنوز در سیستم توزیع قرار نگرفته و اینکه چرا در چنین شرایطی که کشور در بحران شیوع کرونا ویروس به سر می‌برد، مردم باید از دسترسی به حداقل لوازم بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، محروم باشند.

ماسک های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تامین ۲۰۰ میلیون ماسک است بحران ماسک و سایر اقلام مقابله با کرونا، جهانی است

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توییت خود با اشاره به اخبار تعدادی از رسانه‌های جهان مبنی بر بروز مشکلات و کمبودها در حوزه تامین ماسک و اقلام مقابله با کرونا در کشورهای مختلف جهان نوشته است:" بحران ماسک و سایر اقلام مقابله با کرونا جهانی است. شوک مواجهه جهان با کرونا را به ایران تقلیل ندهیم. بخشی از جهان هستیم. البته آن بخش که کرونا را کتمان نکرده، اعلام کرده. پاکستان، افغانستان، ترکیه، عربستان و... کرونا ندارند یا کتمان می‌کنند. قضاوت با تاریخ. کتمان نتیجه ندارد. اعلام می‌کنیم."

ماسک های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تامین ۲۰۰ میلیون ماسک است رسوایی بزرگ برای دی‌جی‌کالا/ احتکار پنج میلیون ماسک

در گشت مشترک تعزیرات بیش از ۵ میلیون ماسک بهداشتی از انبار دیجی کالا کشف شد.

ضاربیان رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام این خبر گفت: با استعلامی که از وزارت بهداشت انجام دادیم اینها حق عرضه و فروش ماسک را نداشتند و این حجم از ماسک‌های کشف شده هم مصداق احتکار و هم عرضه خارج از شبکه است.

به گفته ضاربیان هنوز هم انبارهای دیگری در حال بازدید است که گزارش آن در صورت مشاهده تخلف اعلام خواهد شد.

رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی درباره سرنوشت ماسک‌های کشف شده هم گفت: این اقلام برای عرضه در بازار تحویل مراکز مجاز داده می‌شود و با صاحبان آن نیز برخورد قانونی خواهد شد.

ماسک های کشف شده کجاست/ چه کسی مدعی تامین ۲۰۰ میلیون ماسک است کمبود ماسک در ایران به دلیل ارسال آن به چین صحت ندارد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود در پاسخ به سوال باشگاه باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه کمبود ماسک در کشور به دلیل ارسال کمک انسان دوستانه ایران به کشور چین است، گفت: ایران یکی از کشور‌های تولید کننده ماسک تخصصی در جهان است.

او افزود: ما این کالا (ماسک) را در قالب کمک به چین ارسال کردیم، حرف‌هایی مبنی براینکه کمبود اقلام در ایران به دلیل ارسال کمک به چین است مغرضانه بوده و افرادی که این مباحث را می‌کنند فقط به دنبال حاشیه سازی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها