کد خبر: 576462
تاریخ انتشار :

مردم ماهی قرمز سفره هفت سین را از دست فروشان نخرند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر محمد جانباز عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: خرید ماهی قرمز تنها از مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن که با هماهنگی اداره دامپزشکی توسط شهرداری ها تعیین شده،صورت گیرد. وی توصیه کرد: در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی خودداری شودو تا جایی که امکان دارد از ظروف یکبار مصرف برای حمل و جابه جایی آن به منزل استفاده شود. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شست وشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب اقدام گردد. جانباز یادآورشد: همچنین از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیرفعال، بدون رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

توصیه های بهداشتی نگه داری ماهی قرمز در منزل مدیرکل دامپزشکی هرمزگان توصیه کرد: پس از انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند. جانباز یادآورشد: ظرف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد، آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود. وی ادامه داد. باتوجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگه داری ماهی آماده شود. این مسوول اضافه کرد: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود. وی گفت: ظرف نگه داری ماهی باید با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد ومیزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر باشد. جانباز بیان داشت: هر بار ۲۵ درصد کل آب تعویض شود وبه یکباره کل آب خالی نشود. وی گفت: در هنگام تعویض آب، نیازی به دستکاری ماهی نیست، اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

وی یادآورشد: بهترین دمای آب نگه داری ماهی، ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اضافه کرد: غذای ماهی قرمز از فروشگاه های عرضه ماهی زینتی تهیه شود. جانباز ادامه داد: به منظور ضدعفونی ظروف نگه داری ماهی، می‌توان از نمک به میزان سه درصد و یا سایر ضدعفونی‌کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد. وی یادآورشد: در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه ها و یا نهرها رها نکرده و در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی شود.

خرید خزندگان و دوزیستان ممنوع مدیرکل دامپزشکی هرمزگان همچنین هشدار داد: خرید خزندگان، دوزیستان و حلزون ها ممنوع است و از آن خودداری شود. جانباز گفت: باتوجه به اینکه جانورانی همچون خزندگان، دوزیستان و حلزون ها می‌توانند بعنوان ناقل یا واسطه بالقوه انواع عوامل بیماری زا برای انسان باشند، عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است. ماهی قرمز سفره هفت سین با اسم علمی( Carasius auratus auratus ) جزء گونه های ماهی تولیدی در داخل کشور است. براساس ابلاغ دفتر بهداشت ومدیریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، اگر چه ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹در ماهیان بیماری زا نبوده اما توصیه های بهداشتی به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها