کد خبر: 644053
تاریخ انتشار :

بهترین درمان ارتودنسی

بهترین درمان ارتودنسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

همه ما می‌دانیم که یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر زیبایی چهره، داشتن دندان‌هایی صاف، سالم، سفید و یکدست است. این روزها روش‌های درمانی زیادی برای کسانی که دندان‌های نا مرتب دارند به وجود آمده که بهترین درمان ارتودنسی شناخته شده است. هرچه از ارتودنسی در سنین پایین و نوجوانی استفاده کنید، تاثیر آن نیز بهتر و سریع‌تر خواهد بود اما به طور کلی هیچ محدودیت سنی برای این کار وجود ندارد. ارتودنسی هم برای یکدست شدن دندان‌ها استفاده می‌شود و هم نقص‌های موجود در فک را اصلاح می‌کند. در این مبحث قصد داریم در مورد ویژگی‌های ارتودنسی و همچنین در مورد بهترین درمان ارتودنسی برایتان بگوییم، پس همراه ما باشید.

بهترین درمان ارتودنسی دندان

ابتدا فرد باید برای معاینات اولیه به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند، سپس نسبت به سن، ناهنجاری‌های موجود در دهان و تشخیص دکتر متخصص یکی از روش‌های درمانی ارتودنسی را انتخاب کرده و انجام می‌شود. سه روش مختلف برای ارتودنسی وجود دارد که عبارتند از: متحرک، ثابت و نامرئی که هر کدام از این موارد نیز انواع خاص خود را دارند که هر کدام با توجه به وضعیت دندان‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

برای هر کسی این سوال پیش می‌آید که بهترین روش از بین این سه مورد کدامیک است؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است بدانید که بهترین روش درمان ارتودنسی، روشی است که بتوان در آن با توجه به سن و ناهنجاری‌های فک و دندان روشی را انتخاب کرد که دوره درمان کوتاه شود، باعث نتیجه بهتر و عدم بازگشت مجدد مشکلات فک و دندان شود.

انواع مشکلات دندان ها که توسط ارتودنسی درمان می‌شوند

6

بسیاری از مشکلات فک و دندان توسط ارتودنسی به راحتی قابل درمان است. دندان‌های کج و به هم ریخته، اوربایت و آندربایت از مشکلات رایجی است که با این روش به راحتی و در مدت زمان مشخصی درست می‌شود و در نهایت دندان‌های یکدست و مرتبی را به شما تحویل می‌دهد. بهتر است بدانید که با داشتن دندان‌هایی سفید و بی نقص اعتماد به نفس بالایی داشته و ظاهر شما تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

به طور کلی دندان‌های نامرتب و شلوغ باعث جلوگیری از بهداشت دهان و دندان می‌شود و تمیز کردن و سالم نگه داشتن آن‌ها کمی سخت خواهد بود. فک و دندان‌های به هم ریخته باعث پوسیدگی و همچنین بیماری‌های لثه می‌شود. هر دندانی که از دست برود، موجب بروز مشکل در بایت شده و بایت بد در جویدن غذا و صحبت کردن اختلال ایجاد خواهد کرد. پس از آن ممکن است در اثر جدی نگرفتن، درد فک و دندان تا گوش درد و سر درد نیز برسد.

اگر تمامی این موارد رعایت نشود و چنین مشکلاتی به وجود آید، قطعا برای درمان نیازمند وقت و هزینه‌های بسیار زیادی هستید. از این رو قبل از وقوع چنین مشکلاتی، بهترین درمان را ارتودنسی معرفی می‌کنیم. مشورت با یک متخصص ارتودنسی می‌تواند تصمیم شما را در این مسیر راحت‌تر کند.

کراس بایت

فک و دندان از نظر علم دندانپزشکی دارای استانداردهایی است که اگر هر کدام طبق آن نباشد، باعث ایجاد یک نوع بیماری، ناهنجاری و پوسیدگی می‌شود. کراس بایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های 2 فک هنگام بسته شدن روی هم قرار نگیرند. یعنی زمانی که دندان‌های فک بالا و پایین هم راستا نباشند این مشکل به وجود می‌آید. در بیشتر موارد این مشکل ژنتیکی است اما زمانی که در کودکی دندان‌های شیری به موقع نیفتد تا دندان‌های اصلی جایگزین شوند، ممکن است کودک دچار کراس بایت شود. هنگامی که دندان‌های عقبی مرتب نباشند کراس بایت خلفی گفته می‌شود و زمانی که دندان‌های جلویی مشکل داشته باشند، کراس بایت قدامی می‌گویند.

کراودینگ

کراودینگ یک واژه انگلیسی به معنای درهم برهم و شلوغ است. زمانی که دندان‌ها به طور نامرتب و هرجای لثه شروع به رشد کردن کنند، دندان و فک نامرتب خواهد شد که به آن کراودینگ می‌گویند. این روزها بسیاری از افراد که دچار این ناهنجاری هستند از کامپوزیت دندان استفاده می‌کنند زیرا که راحت‌ترین و در عین حال زیباترین روش محسوب می‌شود. زمانی که فضای کافی برای رشد هر دندان در لثه وجود نداشته باشد، کراودینگ نیز بیشتر خواهد شد. این نوع از بیماری دندان، دارای انواع مختلفی مانند کراودینگ ارثی، اکتسابی و غیره است که خوشبختانه درمان‌های موثر زیادی برای آن وجود دارد. در برخی شرایط با کشیدن یک یا 2 دندان عقل این مشکل به راحتی حل می‌شود. در مواردی که نامرتبی زیاد باشد از ارتودنسی استفاده می‌شود. انتخاب هر کدام از این موارد فقط با تشخیص دکتر متخصص امکان پذیر می‌باشد.

وجود فاصله بین دندان ها

اگر فک کوچک و دندان‌ها بزرگ باشد، فاصله بین دندان‌ها ایجاد می‌شود. این فاصله در نگاه اول زیبایی چهره فرد را به مقدار زیادی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ممکن است غذا ما بین آن گیر کند و باعث پوسیدگی شود. برای درمان فاصله بین دندان‌ها باز هم بهترین روش ارتودنسی است. نسبت به فاصله موجود بین دندان‌ها از روش‌های مختلف ارتودنسی استفاده می‌شود. گاه مشکل فرد با قرار دادن ارتودنسی متحرک به مدت یکسال حل می‌شود و گاها چند سال برای جمع کردن فواصل دندان‌ها باید از ارتودنسی ثابت استفاده کرد.

بایت

بایت دندان به معنی روی هم قرار گرفتن درست و بی نقص دندان‌ها می‌باشد. بایت مناسب و استاندارد به شما لبخندی زیبا و دندان و فک سالم را هدیه می‌دهد. حال اگر مشکلاتی در روی هم قرارگیری فک و دندان ایجاد شود، نام‌های مختلفی پیدا می‌کند. اپن بایت، دیپ بایت، کراس بایت و آندربایت مرتبط با ناهنجاری‌های فک و دندان است که در بخش بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

مشکلات جوانه زدن دندان ها

جوانه زدن دندان در نوزادان از شکم مادر آغاز می‌شود، یعنی پایه و اساس دندان‌ها از زیر شکل می‌گیرد و سپس اولین دندان شیری حدودا 6 تا 9 ماهگی به طور واضح مشخص می‌شود. این روند تا 3 سالگی طول می‌کشد و دندان‌های شیری به طور کامل رشد می‌کنند. حال اگر در این بین روند جوانه زدن بیش از یک ماه اختلال داشته باشد و دیرتر درآید ممکن است کودک در رشد فک و دندان دچار مشکل شده باشد. مشکلات پیچیده و یا سختی هنگام جوانه زدن دندان‌ها رخ نمیدهد و فقط مادر باید با مسواک مخصوص روزی یکبار دهان کودک را پاک کند.

دندان بیرون نیامده

به طور طبیعی دندان‌های شیری تا اواخر 6 سالگی افتاده و دندان‌های اصلی جایگزین می‌شوند که اگر در این بین 6 ماه فاصله زمانی اتفاق بیفتد یعنی دیرتر یا زودتر انجام شود، هیچ مشکلی نبوده و جای نگرانی نیست. اما اگر این زمان بیشتر باشد باید با مراجعه به یک دندانپزشک مشکلات فک و دندان کودک بررسی شود.

سوالات متداول

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

پاسخ دقیق به این سوال بستگی به میزان ناهنجاری فک و دندان، سن و پزشک معالج تان دارد پس نمی‌توان قیمت دقیق را اعلام کرد. برای این کار حتما توسط متخصص ارتودنسی باید ویزیت شوید. در کل بهتر است بدانید که هزینه ارتودنسی حداقل از 10 میلیون تومان شروع می‌شود.

برای ارتودنسی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

دندانپزشک به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که فک و دندان‌های شما نیازمند ارتودنسی است یا خیر اما برای درمان درست و اصولی پیشنهاد می‌کنیم به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها