کد خبر: 648254
تاریخ انتشار :

چگونه نویز میکروفون را به حداقل برسانیم؟

چگونه نویز میکروفون را به حداقل برسانیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

چه روی صحنه و در حال اجرا باشید چه در استودیو، چه در حال صداگذاری و یا ضبط همراه با یک خواننده، یک چالش که هر صداگذار و یا متخصص صوت همیشه با آن روبه‌رو است این است که برای کاهش نویز بر روی صدای اصلی، چه باید کرد؟ اگر میکروفون صداهای ناخواسته دریافت می‌کند، اقداماتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای به حداقل رساندن نویزهای پس زمینه انجام داد.

ممکن است نتوان به طور کامل از شر صداهای مزاحم محیط خلاص شد، اما می‌توان با اقداماتی تداخل و نویزهای ناخواسته را کاهش داد. با توجه به نوع میکروفونی که از آن استفاده می‌کنید از میکروفون یقه ای تا میکروفون بی سیم و یا دستی، می‌توانید نحوه کاهش نویز پس‌زمینه را بیابید.

مشکل ایجاد نویز ممکن است منبع فیزیکی یا الکتریکی داشته باشد یا شاید هم مشکلی نرم‌افزاری یا ابزاری داشته باشید. در ادامه با هم درباره انواع نویز میکروفون اطلاعاتی کسب خواهیم کرد و در ادامه نیز راه‌های کاهش و یا از بین بردن این مشکل در انواع میکروفون را بررسی خواهیم کرد.

2

نویز میکروفون: انواع نویز

قبل از این که برای از بین بردن نویزهای اضافی هنگام کار با میکروفن تلاش کنیم، ابتدا باید سعی کنیم نویز را بهتر درک کنیم. چندین نوع نویز در پس زمینه کار با میکروفون می‌تواند بر کیفیت صدا تأثیر بگذارد و ضبط صدا و یا پخش زنده آن را مختل کند. انواع نویز شامل موارد زیر است:

1.نویز ضربه‌ای

صداهای تیز که حالتی مانند ضربه و کلیک دارند، نویز ضربه‌ای نامیده می‌شود. این صداها معمولا کوتاه هستند و فرکانس بالایی دارند.

2.نویز پهن باند یا Broadband

نویزهایی با صداهای پیوسته که طیف وسیعی از فرکانس‌ها را در بر می‌گیرند، نویز پهن باند نامیده می‌شوند. وزوز و خش‌خش از این دسته است.

3.نویز باند باریک یا Narrow band

 صداهای پیوسته که شامل محدوده کمی از فرکانس‌ها می‌شود، نویز باند باریک یا Narrow band نامیده می‌شود. این صداها ثابت هستند و معمولاً به دلیل اتصال زمین نامناسب یا کابل‌های متصل به میکروفون ایجاد می‌شوند.

4.سر و صدا و یا نویز نامنظم

 صداهای ناخواسته که بیشتر مربوط به محیط هستند مانند صدای ترافیک، باران، رعد و برق، گفتار و دیگر صداها. از آن جایی که این صداها از نظر فرکانس، طول و حجم متفاوت هستند، معمولاً حذفشان دشوار است.

چگونه از ایجاد نویز میکروفون جلوگیری کنیم؟

مراحل و اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش نویز در  انواع میکروفن مانند میکروفون دستی انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید که حذف کامل نویز در هنگام کار با ابزارهای صوتی، ممکن نیست و تنها می‌توان تا حد زیادی آن‌را کنترل نمود.

انواع میکروفون‌ها

  • برای کاهش نویز بر روی انواع میکروفن، ابتدا باید محیط را کاملا بررسی کنید. دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، وسایل تهویه مطبوع، فن‌ها و ... می‌توانند مقدار قابل توجهی نویز تولید کنند که ضبط صدا را مختل می‌کند. وسایل برقی محیط اطراف را خاموش کنید تا نویزهایی که از آن‌ها نشات می‌گیرد، را از بین ببرید. علاوه بر این، مطمئن شوید که کابل‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهید، سالم هستند. اگر کابل‌های دیگری به طور مستقیم، روی ورودی صدا قرار داده شوند، ممکن است با میکروفون تداخل داشته باشند.
  • بهتر است برای کاهش نویز واضح و مستقیم در میکروفون صحبت کنید تا بعدا بتوان با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، نویز را کاهش داد.
  • برای جلوگیری از ایجاد نویز میکروفون، بهتر است میکروفون مناسبی انتخاب کنید. اگر به دنبال یک میکروفون جدید هستید، مطمئن شوید که بهترین و باکیفیت‌ترین میکروفون را انتخاب کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که میکروفون‌های مختلف، سطوح حساسیت متفاوتی دارند.
  • پوشش میکروفون فومی یا خزدار، صدای تولید شده توسط باد یا تنفس سنگین را خنثی می‌کند. اگر اغلب در خارج از خانه یا محیط بسته، کار ضبط انجام می‌دهید و می‌خواهید ضبط‌ واضح و باکیفیتی داشته باشید، این پوشش‌ها برای کار شما جواب خواهد داد.
  • اگر می‌خواهید از ایجاد صداهای ناهنجار جلوگیری کنید، باید یک فیلتر پاپ (Pop filter) برای میکروفون خود تهیه کنید. این فیلتر آب نباتی شکل، انفجار صداها را از بین می‌برد و در کاهش نویز پس زمینه، بسیار خوب عمل می‌کند. برخی از میکروفون‌ها دارای فیلتر داخلی هستند ولی برخی از آنها نیاز دارند که آن را جداگانه خریداری کنید.
  • بسته به نوع و مدل، میکروفون‌ها می توانند به صداهای مختلف، حساس باشند. فیلتر شوک یک راه عالی برای جلوگیری از شوک‌ها و لرزش های ناشی از کار با میکروفون است. اگر میکروفون خود را روی پایه نگه می‌دارید، یک پایه ضربه‌گیر به طور موثر، صدا و ارتعاشات ناشی از میکروفون و افرادی که در اطراف آن راه می‌روند را کاهش می‌دهد.
  • می‌توانید از فیلترهای مختلفی برای تأکید بر صداهای یک فرکانس و رد صداهای فرکانس دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال فیلترهای اکولایزر، Bandpass، فیلتر پایین گذر، فیلتر بالا گذر و All-pass

3

نویز میکروفون: هدست

  • در هنگام کار با هدست و برای جلوگیری از ایجاد نویز، ابتدا مطمئن شوید که هدست به درستی وصل شده. هدست‌ها باید به جک هدفون وصل شوند نه جک صدا.
  • صدای برخی از پریزها بیشتر از بقیه است. اگر سر و صدا ادامه داشت، سعی کنید پریز برق را عوض کنید.
  • اگر لپ تاپ شما به کابل برق وصل باشد، ممکن است صدای بیشتری تولید کند. اگر می‌خواهید تداخل صدا و نویز میکروفون را کاهش دهید، لپ تاپ را روی حالت کار با باتری، قرار دهید.
  • محیط را بررسی کنید. وسایل الکتریکی را که ضروری نیستند را خاموش کنید. کابل‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخل مغناطیسی در آن‌ها که نویز ایجاد می‌کند، وجود ندارد. همچنین پنجره ها را ببندید و از دریچه‌های ورودی و خرجی ساختمان دور شوید. برنامه‌هایی که لپتاپ را پر سر و صدا می‌کنند و اضافی هستند را ببندید.

کاهش نویز در محیط ویندوز

ویندوز گزینه‌هایی ارائه می‌دهد که به حذف نویز میکروفون کمک می‌کند. گزینه‌های موجود به سخت افزار و درایورهای صوتی که بر روی ویندوز خود نصب کرده‌اید بستگی دارد. اگر می‌خواهید صدای پس زمینه ویندوز را کاهش دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • منوی Start را باز کنید.
  • کنترل پنل را باز کنید.
  • گزینه Hardware and sound  و سپس sound را انتخاب کنید.
  • در برگه Recording میکروفونی را که استفاده می‌کنید انتخاب کنید و روی «Properties» ضربه بزنید.
  • به تب  Levels بروید.
  • اگر نویز پس‌زمینه زیادی دارید، Microphone boost را کاهش دهید. سعی کنید آن را به 10.0+ دسی بل کاهش دهید. میکروفون اکنون به صدای شما حساس‌تر خواهد بود اما نویزهای پس زمینه را نیز دریافت می‌کند.
  • Microphone Array را به 100 افزایش دهید. این کار وضوح صدای شما را بهتر خواهد کرد.
  • گزینه Apply را انتخاب کنید.
  • میکروفون را تست کنید تا ببینید آیا صدا بهبود یافته یا خیر.
  • بسته به سخت افزار صوتی، ممکن است برگه Enhancement را داشته باشید. اگر دارید، آن را باز کنید.
  • ویژگی Noise cancellation را فعال کنید.
  • پس از اتمام کار، روی Ok کلیک کنید.

همچنین نرم افزارها و ابزارهای زیادی به صورت رایگان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای از بین بردن نویز میکروفون استفاده کنید. ابزار رایگان Audacity و نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی Krisp دو تا از بهترین ابزارهاییند که می‌توان برای از بین بردن نویز استفاده کرد.

4

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها