کد خبر: 676872
تاریخ انتشار :

راهنمای جامع ثبت شرکت در سال 1402

در ایران شرکت های تجاری طرفداران بسیار زیادی دارد که به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با انواع شرکت های تجاری به صورت کاملا مختصر آشنا شویم و همچنین مدارکی که برای ثبت شرگت نیاز میباشد را به شما بگوییم. به علاوه نحوه اینکه چگونه شرکت تجاری را به ثبت برسانیم را نیز به شما خواهیم گفت.

راهنمای جامع ثبت شرکت در سال 1402
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

شرایط ثبت شرکت

اگر شما قصد ثبت یک شرکت تجاری را داشته باشید باید در چارچوب قوانین و ضوابط آن عمل کنید. در ایران 8 نوع شرکت تجاری قابل ثبت وجود دارد که هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارند.

در این مقاله ما قصد نداریم که به صورت کامل شرکت های تجاری را بررسی کنیم و به صورت خلاصه در حد موارد مهمی این شرکت ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام نیازمند حداقل 5 نفر موسس میباشد که علاوه بر آن برای تامین بخشی از سرمایه شرکت باید پذیره نویسی انجام داد.

در سهامی عام شرکا به اندازه مبلغ سهام  خود در شرکت دارای مسئولیت میباشند.

  • شرکت سهامی خاص

در سهامی خاص به حداقل 3 نفر موسس و 2 بازرس برای ثبت شرکت نیاز است که این افراد نباید رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته باشند.

در سهامی خاص تمامی سرمایه شرکت از طریق شرکا به عمل می آید و هر شریک به اندازه مبلغ سهام خود در شرکت دارای مسئولیت است.

در هنگام ثبت کردن شرکت سهامی خاص شما باید حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت را به صورت نقدی تامین کرده باشید.

  • شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت با مسئولیت محدود حداقل به 2 نفر برای ثبت نیاز است و هر شریک به اندازه مبلغ سهم الشرکه خود در شرکت دارای مسئولیت میباشد.

در شرکت با مسئولیت محدود تمامی سرمایه شرکت در هنگام ثبت باید تامین شود تا بتوان ثبت و تشکیل شرکت با مسئولیت محدود را تقاضا نمود.

شرکت با مسئولیت محدود از شرکت های محبوب در ایران است زیرا فرایند ثبت آن نسبت به سایر شرکت ها ساده تر است و طبیعتا مردم چنین چیزی را بیشتر دوست دارند.

  • شرکت تضامنی و نسبی

در شرکت تضامنی شرکا در برابر تعهدات شرکت به صورت تضامنی مسئول خواهند بود.

در شرکت نسبی شرکا به نسبت سهم الشرکه خود در شرکت دارای مسئولیت هستند.

  • شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

شرکت مختلط سهامی از ترکیب دو شرکت سهامی خاص و تضامنی است.

شرکت مختلط غیر سهامی از ترکیب دو شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی است.

  • شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی به حداقل 7 نفر نیاز میباشد که شرکا باید حداقل 51 درصد از مبلغ سهام شرکت را به صورت نقدی پرداخت کرده باشند.

17

این اطلاعات به هیچ عنوان برای ثبت شرکت تجاری کافی نمیباشد اما به شما یک دید کلی خواهد داد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شرکت های تجاری میتوانید به سایر مقالات مراجعه کنید و یا با یک ثبت خوب فرهنگ است، تماس برقرار کنید.

مدارک ثبت شرکت

مدارکی که شما برای ثبت یک شرکت تجاری نیاز دارید بسته به عوامل مختلفی متفاوت است اما به صورت کلی به این مدارک برای ثبت شرکت نیاز پیدا خواهید کرد.

  • مدارک شناسایی شرکا
  • شرکت نامه
  • تقاضانامه ثبت کردن شرکت
  • دریافت کد ثنا برای اعضای هیئت مدیره
  • آماده کردن اساسنامه شرکت
  • آدرس و کد پستی شرکت
  • مشخص کردن حق امضای شرکت
  • تعیین سمت و سهام اعضای شرکت
  • ارائه 5 مورد نام 3 سیلابی برای شرکت
  • ارائه مجوز های لازم
  • ارائه 2 نسخه صورت جلسه هیئت مدیره شرکت

18

همانطور که گفته شد برای هر شرکت تجاری ممکن است شما به مدارک مختلفی نیاز داشته باشید. برای مصال در شرکت سهامی خاص شما برای ثبت شرکت باید فیش واریزی حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت را به همراه سایر مدارک ارائه بدهید.

نحوه ثبت شرکت

اولین گام تهیه مدارک مورد نیاز میباشد که شما باید با توجه به نوع شرکتی که ثبت آن را در نظر دارید، مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و سپس به سامانه اداره ثبت شرکت ها بروید.

در ساامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها شما باید تقاضانامه ثبت شرکت خود را تکمیل کنید و آن را به همراه سایر مدارک مورد نیاز بارگذاری کرده و نام های انتخابی شرکت را به ترتیب الویت وارد کنید.

پس از اینکه هزینه اولیه را پرداخت کردید، در خواست شما توسط کارشناسان در اداره ثبت شرکت ها مورد بررسی خواهد شد و در صورت تایید به شما اطلاع داده میشود.

پس از تایید شما باید هزینه نهایی را پرداخت کنید تا به شما اجازه انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار داده شود. به این ترتیب شما میتوانید شرکت تجاری خود را به ثبت برسانید.

شکی نیست که ثبت یک شرکت تجاری نیازمند دانش و تبحر بسیار زیادی در حوزه قوانین بازرگانی میباشد که به همین دلیل به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود که برای ثبت نمودن شرکت خود به صورت انفرادی اقدام کنید.

شما میتوانید از طریق بهترین موسسات ثبت شرکت تجاری در ایران، روند ثبت کردن شرکت خود آغاز کنید تا در کم ترین زمان ممکن و به راحتی هر چه تمام تر شرکت خود را به ثبت برسانید.

در این مقاله به صورت خلاصه ولی در حد نیاز انواع شرکت های تجاری را معرفی کردیم و همچنین مدارکی که برای ثبت و تشکیل شرکت تجاری نیاز میباشد را به شما گفتیم. اکنون توپ در زمین شما است که آیا میخواهید شرکت خود را زیر نظر بهترین کارشناسان ثبت کنید و یا میخواهید یک ریسک بزرگ متحمل شوید و امور ثبت شرکت خود را به افراد نابلد بسپارید؟

همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید از این لینک استنفاده کنید.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها