کد خبر: 698477
تاریخ انتشار :

صفر تا صد شناخت انواع روغن صنعتی و کاربرد های آن

صفر تا صد شناخت انواع روغن صنعتی و کاربرد های آن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

روغن صنعتی با پیشرفت صنایع فلزی، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به گونه‌ای که امروزه می توانیم بگوییم وجود این محصول ارزشمند برای اکثر صنایع یک امر ضروری است. بیشترین کاربرد این محصول در زمینه روانکاری تجهیزات فلزی بوده و استفاده از روغن صنعتی علاوه بر این کار باعث کاهش سطح اصطکاک بین دو قطعه شده و آن را از آسیب های پیشرو در امان نگه می دارد.

اما این موارد تنها کاربرد این محصول ارزشمند به حساب نمی آید؛ زیرا روغن های صنعتی دیگری نیز در صنایع وجود دارند که با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها، می توانند کاربردهای ویژه‌ای را برای هر صنعت به همراه داشته باشند. از مهمترین این کاربرد ها می توانیم به انتقال قدرت، افزایش درجه حرارت و یا کاهش دما هم اشاره کنیم. اما زمانی این امر محقق می شود که با یک برنامه ریزی مشخص، روانکاری انجام گردد.

مشخصه اصلی روغن صنعتی

روغن هایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، هر یک دارای مشخصه فنی مخصوص به خود بوده که در تست و آزمایش دقیق توسط کمپانی، در برگه مشخصه فنی ارائه می شود. در واقع یک مدیر موفق در کارخانه، شخصی است که بتواند تمامی تجهیزات را به طور دقیق شناسایی کرده و طبق طبقه بندی روغن های صنعتی و با توجه با برگه مشخصه فنی، محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

در ادامه قصد داریم چند مورد از مهمترین فاکتورهایی که برای روغن صنعتی قابل تعریف هستند و مربوط به طبقه بندی روغن های صنعتی می شوند را به شما معرفی کنیم.

ویسکوزیته یا گرانروی

ویسکوزیته مهمترین و اولین مشخصه فنی روغن بوده که خریدار باید آن را با دقت مورد بررسی قرار دهد. در واقع این مشخصه میزان حساسیت روان کاری را بر حسب تغییرات درجه حرارت نشان می دهد. یعنی میزان پایداری روغن را برای طیف وسیعی دمایی نشان می دهد که به صورت IV در جدول مشخصه فنی لحاظ می شود.

نقطه اشتعال

فاکتور بعدی که باید جهت شناسایی کاربرد روغن صنعتی مدنظر به دقت مورد بررسی خریداران قرار گیرد، نقطه اشتعال این محصول است که هر چقدر بالاتر باشد، نشان از کاربرد بیشتر آن در دمای بالاتر است. در واقع زمانی که مخلوط روغن به همراه هوا به مرحله‌ای برسد که با کوچکترین افزایش دما، آتش بگیرد را نقطه اشتعال می گویند که در انواع روغن صنعتی مختلف است و با توجه به نوع برند باید مورد بررسی قرار گیرد.

نقطه ریزش یا دراپ

زمانی که درجه حرارت زیر صفر درجه قرار گیرد، اکثر روغن ها به خوبی جریان پیدا نمی کنند و این عامل باعث می شود که کار روانکاری و عملیات انتقال قدرت به خوبی انجام نشود. نقطه ریزش یا دراپینگ در واقع همین عامل را بررسی کرده و نشان می دهد که در چه دمایی به بعد، روغن از حالت مایع به حالت انجماد یا یخ زدگی تغییر فاز می دهد. این نقطه دمایی برای کاربرد روغن صنعتی در هر صنایع به شدت مهم است.

شناخت انواع روغن صنعتی

در این قسمت می خواهیم شما را با انواع و اقسام روغن صنعتی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد آشنا کنیم.

  • روغن هیدرولیکی که در انواع و مدل های مختلف توسط برندهای مختلف عرضه می شود که باید دارای شاخص گرانروی بالایی باشد
  • انواع روغن های دنده با پایه سنتتیک و معدنی از نوع PAO و PAG
  • روغن مخصوص تجهیزات برق دار نظیر ترانسفورماتورهای قدرت
  • روغن های مخصوص امولسیون
  • انواع روغن های مخصوص کمپرسورهای هوا، مارپیچی، سیستم های تهویه و ... .
  • روغن های انتقال دما در سیستم های بسته که امکان تبادل دمایی با فضای آزاد در اختیار نیست
  • روغن مخصوص انواع توربین های آبی، بادی، گازی و ... .
  • روغن مخصوص به تجهیزات برشکاری، فرزکاری، مته کاری و ... .
  • روغن خوراکی که معمولا از سبزیجات و روغن های حیوانی گرفته می شود
  • روغن های مخصوص زنجیر

موارد بالا مهمترین انواع روغن های صنعتی بوده که معمولا برندهای تولید کننده، آنها را تولید کرده و به فروش می رسانند.

مزایای روغن صنعتی

2

تمامی روغن هایی که توسط برندهای مختلف تولید می شوند، به طور کلی از سه جز تشکیل شده اند که میزان درصد دقیق آن ها برای هر برند متفاوت است. به طور عمده بیشترین مواد تشکیل دهنده این محصول، که به طور کلی 80 تا 90 درصد از این محصول ارزشمند را تشکیل میدهد، روغن پایه بوده که می تواند به صورت معدنی یا شیمیایی (سنتتیک) و یا نیمه سنتتیک باشد.

همچنین حدود 10 تا 20 درصد هم مربوط به مواد افزودنی می باشد که برای فروش بیشتر توسط کمپانی های مختلفی ارائه می شود. از مهمترین مواد افزودنی می توان به موادب با خاصیت ضد زنگ به دلیل کاهش PH، ضد سایش و خوردگی، پاک کنندگی و ضد کف اشاره کرد. هر چقدر میزان افزودنی بیشتر و با کیفیت تر باشد، عملیات فوق بهتر انجام می گیرد. اما حتما توجه داشته باشید که روغن ها با پایه تمام سنتتیک از نظر طول عمر و پایداری از روغن های نوع معدنی بسیار بهتر عمل می کنند.

کاربرد انواع روغن صنعتی

قبل از اینکه در مورد کاربردهای این محصول صحبت کنیم، باید بگوییم که روغن ها بر حسب درجه غلظت یا ویسکوزیته به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که می توانیم آنها را با غلظت کم، غلظت متوسط و غلظت زیاد تقسیم بندی کنیم.

از دسته اول یعنی غلظت کم، برای ماشین ها با سرعت بالا و با میزان ویسکوزیته پایین استفاده می شود. از دسته دوم یعنی روغن های با غلظت متوسط که میزان ویسکوزیته آن بین 10 تا 50 می باشد نیز برای ماشین های صنعتی با دور متوسط و بار متوسط استفاده می شود. همچنین دسته سوم روغن های با غلظت بالا بوده که عموما برای تجهیزات سنگین با دور کم است. اما مهمترین کاربردهای این محصول شامل موارد زیر می شود:

  • صنایع خودروسازی
  • هواپیما سازی
  • هوافضا
  • حمل و نقل دریایی
  • صنعت بسته بندی
  • نساجی
  • چاپ
  • صنعت برق

این موارد فقط بخش کوچکی از کاربرد این محصول به حساب می آید که در این بخش توضیح داده شده است. همچنین در نظر داشته باشید که اگر به دنبال خرید روغن صنعتی با کیفیت هستید که هم از نظر اصالت فیزیکی و هم از نظر کیفیت و برند در درجه یک قرار گیرد می توانید به فروشگاه فیدار اویل به آدرس fidaroil.com سر بزنید و با خیال راحت خرید خود را با بالاترین کیفیت انجام دهید. در صورت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره، حتما با کارشناسان fidaroil در تماس باشید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها