کد خبر: 723780
تاریخ انتشار :

همه چیز درباره کاخ بیلربیی استانبول

همه چیز درباره کاخ بیلربیی استانبول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یکی از جاذبه های گردشگری معروف و دیدنی استانبول که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده، کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Sarayı) است. به تمام افرادی که قصد دارند از طریق خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل استانبول به این شهر توریستی در ترکیه سفر کنند، توصیه می‌شود هتل ساریسا استانبول را برای اقامت انتخاب کنند تا به‌راحتی به کاخ بیلربیی و جاهای دیدنی اطراف آن دسترسی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه، معماری و ساعت بازدید از کاخ بیلربیی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

معرفی کاخ تاریخی بیلربیی استانبول

کاخ بیلربیی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری واقع در بخش آسیایی استانبول در منطقه اسکدار، محله بیلربیی، خیابان عبدالله آقا و در شمال پل بسفر قرار دارد. فاصله این کاخ تا فرودگاه صبیحه گوکچن 38.3 کیلومتر است و فرودگاه آتاتورک نیز در فاصله 30 کیلومتری آن قرار دارد. از دیدنی‌ها و جاذبه های گردشگری نزدیک به کاخ بیلربیی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میدان تکسیم در فاصله 9.6 کیلومتری کاخ
  • پل کاتالا در فاصله 11.2 کیلومتری کاخ
  • پل بسفر در فاصله 583 متری کاخ
  • مسجد اورتاکوی در فاصله 1.2 کیلومتری کاخ
  • پارک ییلدیز در فاصله 2.2 کیلومتری کاخ
  • چشمه سلطان احمد سوم در فاصله 2.7 کیلومتری کاخ
  • موزه نیروی دریایی در فاصله 2.9 کیلومتری کاخ
  • و غیره

جهت بازدید از کاخ بیلربیی و جاذبه های گردشگری نزدیک به آن، هتل ساریسا استانبول یکی از محبوب‌ترین هتل های استانبول در بین گردشگران را برای چند روز اقامت انتخاب کنید‌. فاصله این هتل چهارستاره تا کاخ بیلربیی 3.3 کیلومتر است و مهمانان با اقامت در آن از خدمات و امکانات رفاهی خوب و باکیفیتی بهره‌مند می‌شوند‌.

آشنایی با تاریخچه کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی ابتدا یک کاخ چوبی بود که در سال 1829 میلادی به دستور حاکم وقت سلطان محمود دوم ساخته شده بود؛ اما در اثر آتش‌سوزی با خسارت‌های زیادی مواجه شد. بعد از گذشت سال‌ها، سی‌ و دومین امپراتور عثمانی یعنی سلطان عبدالعزیز دستور بازسازی کاخ ویران‌شده بیلربیی را صادر کرد و سرکیس بالیان و آگوپ بالیان دو معمار معروف آن دوران بین سال‌های 1863 تا 1865 ساخت بنای جدید کاخ را به اتمام رساندند.

این بنای تاریخی زیبا از یک کاخ اصلی و چند اتاق ییلاقی تشکیل شده و فرماندار کل آناتولی آنجا زندگی می‌کرد؛ اما پس از مدتی به اقامتگاه تابستانی پادشاهان امپراتوری عثمانی تبدیل شد. در آن زمان، پادشاهان سایر کشورها از جمله ناصرالدین‌شاه قاجار، شاهزاده سوئد، پادشاه مونته‌نگرو، امپراتور اتریش و غیره نیز در کاخ بیلربیی به‌عنوان مهمان اقامت داشته‌اند‌.

ناصرالدین‌شاه پس از بازدید از نمایشگاه جهانی فرانسه در سال 1889 در مسیر برگشت به ترکیه رفت و چند روزی را در کاخ بیلربیی استانبول مهمان شد. جالب است بدانید این کاخ به‌دلیل هوای خنک اقامتگاه تابستانی پادشاهان عثمانی بود و با فرا رسیدن فصل زمستان آن‌ها به کاخ دولما باغچه کوچ می‌کردند. بین سال‌های 1912 تا 1918 نیز یکی از پادشاهان خلع‌شده امپراتوری عثمانی به نام سلطان عبدالحمید در این کاخ زندانی بود و سرانجام دار فانی را وداع گفت. درحال‌حاضر، کاخ بیلربیی به یکی از موزه‌های پربازدید استانبول تبدیل شده است.

10

آشنایی با معماری زیبا و باشکوه کاخ بیلربیی

یکی از ویژگی‌های بارز کاخ بیلربیی معماری زیبا، باشکوه و منحصربه‌فرد آن است. نه‌تنها این کاخ، بلکه تمام کاخ‌هایی که توسط سرکیس بالیان و آگوپ بالیان معماران معروف ترک ساخته شده‌اند، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند‌. این کاخ در زمین مستطیل شکلی به مساحت 3000 مترمربع و به‌صورت متقارن ساخته شده است. کاخ تاریخی بیلربیی از بخش‌های مختلفی شامل حرمسرا، غذاخوری، دفتر کار و اتاق خصوصی مادر سلطان تشکیل شده است‌. تعداد اتاق‌های کاخ 24 اتاق و تعداد تالارهای آن نیز 6 تالار است. در سبک معماری این کاخ، تلفیقی از سبک‌های هنری رنسانس و نئوکلاسیک را استفاده کرده‌اند‌.

به دلیل علاقه زیاد سلطان عبدالعزیز به نقاشی، چندین نقاش و خوشنویس حرفه‌ای آن دوران روی سقف کاخ نقاشی‌ها و خطوط بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای را ترسیم کرد‌ه‌اند. در ساخت نمای داخلی کاخ آجر، در نمای خارجی آن سنگ مرمر، در سقف آن نی‌حصیرهای خاص و در کف آن متریال چوب به‌کاررفته است. برای تزئین دکوراسیون داخلی کاخ از لوسترهای کریستالی بزرگ، انواع ساعت و وسایل وارداتی از چین استفاده شده است. در اطراف کاخ نیز باغ‌های سبرسبز با تعداد زیادی درخت، گیاهان خاص، سبزیجات و فواره‌های زیبا وجود دارد. جالب است بدانید پادشاهان عثمانی کاخ را به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم کرده بودند. بخش مردانه که تجملات بیشتری داشت برای امور ایالتی استفاده می‌شد‌.

ساعت بازدید از کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی همه‌روزه به‌جز روزهای دوشنبه از ساعت 9 صبح تا ساعت 17:30 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. آخرین ورودی به داخل کاخ ساعت 17 است. هر سال در روزهای سال نو، روز اول ماه مبارک رمضان، روز عید فطر و روز عید قربان کاخ بیلربیی بسته است. گردشگران برای بازدید از تمام قسمت‌های داخلی و محوطه خارجی این کاخ سه تا چهار ساعت زمان صرف می‌کنند.

11

فلای تودی بهترین مرجع برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول

در این مطلب، یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول و یادگار به‌جامانده از پادشاهان عثمانی یعنی کاخ بیلربیی را معرفی کردیم. گردشگرانی که قصد بازدید از این کاخ و جاهای دیدنی اطراف آن را دارند، همزمان با خرید بلیط هواپیما استانبول می‌توانند هتل ساریسا استانبول به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین هتل های استانبول را برای اقامت رزرو کنند تا به‌راحتی به این کاخ دسترسی داشته باشند.

اگر برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و رزرو هتل استانبول به دنبال یک مرجع معتبر و قابل اعتماد هستید، سایت فلای تودی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده از خدمات گردشگری فلای تودی ابتدا باید در این سایت ثبت‌نام کنید‌ و عضو آن شوید. هدف اصلی فلای تودی ارائه گزینه‌های متنوع و قیمت‌های رقابتی و تسهیل سفری ارزان و باکیفیت برای تمام کاربران است‌. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی پرقدرت و شبانه‌روزی سایت فلای تودی تماس بگیرید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها