کد خبر: 712530
تاریخ انتشار :

هشدار درباره تلاش آمریکا برای راه‌اندازی انقلاب در گرجستان

نخست وزیر گرجستان از تلاش سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا برای راه اندازی انقلاب در این کشور خبر داده و گفت: روابط تفلیس و واشنگتن پس از آسیب جدی در طول سال‌های گذشته نیاز به بازنگری اساسی دارد.

هشدار درباره تلاش آمریکا برای راه‌اندازی انقلاب در گرجستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان شب گذشته، جمعه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سازمان‌های غیردولتی که تحت حمایت ایالات متحده قرار دارند، سعی داشتند در گرجستان "انقلابی" براه بیاندازند.

وی با اشاره به اینکه روابط گرجستان و آمریکا پس از آنها طی چند سال اخیر آسیب زیادی داده، نیاز به بازنگری دارد، گفت: «من نمی‌دانم چرا دو تلاش برای راه اندازی انقلاب در سال‌های 2020-2021 و سپس در سال 2022 انجام گرفت. من دقیقاً نمی‌دانم چرا این تلاش‌ها انجام شد، ولی واقعیت این است که سفیر قبلی آمریکا در تفلیس به روابط دوجانبه آسیب بسیار زیادی وارد کرده، خیلی چیزها در آن سال‌ها تخریب شد که باید اصلاح و مورد بازنگری قرار بگیرد.»

کوباخیدزه یادآور شد که صحبت بر سر  فعالیت سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا است که در  پشت برخی اقدامات مخرب قرار داشته و خواستار استعفای دولت و تشکیل دولتی با مشارکت آنها شدند.

نخست وزیر به بیهودگی تلاش‌های مقامات اروپایی و آمریکایی درباره قانون "عوامل خارجی" اشاره و تاکید کرد که هیچ کس نباید منتظر تکرار "انقلاب میدان رخ داده در سال 2014 اوکراین" در گرجستان باشد.

پیش از این، هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هشدار داد که واشنگتن محدودیت‌های روادیدی را برای تفلیس آغاز خواهد کرد و همچنین همکاری‌های دوجانبه با گرجستان را به دلیل تصویب قانون " نفوذ عوامل خارجی" مورد بررسی قرار خواهد داد. به عقیده بلینکن، اقدامات مقامات گرجستان در تضاد با هدف مرسوم این کشور مبنی بر همگرایی یورو-آتلانتیکی و مشارکت استراتژیکی با ایالات متحده است.

پیش از این، دبیر اجرایی حزب حاکم "رویای گرجستان-گرجستان دموکراتیک" و رهبر اکثریت پارلمانی، ماموکا مدینارادزه، تهدید کشورهای غربی به اعمال تحری‌مها علیه تفلیس را مضحک خواند و  در ارزیابی سیاست آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال این کشور، به تداوم باج خواهی و تهدیدها برای اینکه گرجستان بر اساس منافع خود عمل می‌کند، اشاره کرد.

کاخا کالادزه، شهردار تفلیس و رهبر حزب حاکم رویای گرجستان نیز معتقد است که سیاستمداران غربی درک نمی‌کنند که تهدید و باج خواهی در گفتگو با مقامات تفلیس غیرقابل قبول است. وی تاکید کرد که هیچکس در  گرجستان از محدودیت‌های غربی نمی‌ترسد.

در اواسط ماه می، کمیسیون اروپا و مسئول دیپلماسی اروپایی، جوزپ بورل، در بیانیه مشترکی تاکید کردند که تصویب قانون عوامل خارجی توسط مقامات گرجستان تأثیر منفی بر روند همگرایی این کشور در اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

 در خبر دیگری گزارش شده که وزارت امور خارجه گرجستان روز جمعه سفیر لیتوانی در تفلیس را به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور احضار کرد.

در وزارت خارجه گرجستان به سفیر لیتوانی توضیح داده شد که اظهارات اخیر مقامات ویلنیوس و همچنین دخالت وزیر خارجه لیتوانی [گابریلیوس لاندسبرگیس] در اعتراضات اخیر [در تفلیس] و احضار سفیر گرجستان در لیتوانی به دلیل تصویب قانون شفافیت مداخله خارجی در امور داخلی کشور، قابل قبول نیست.

طرف گرجستانی تاکید کرد که اقدامات مقامات لیتوانی با روابط دوستانه و مشارکتی بین دو کشور سازگار نیست و مقامات تفلیس امیدوارند کار مثبت دوجانبه برای بهبود روابط از سر گرفته شود.

پارلمان گرجستان پیش نویس قانون "عاملان خارجی" را در تاریخ 14 می تصویب کرد. سپس، در 18 مه، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور کشور، این قانون را وتو کرده و این سند را "روسی" و مغایر با قانون اساسی گرجستان دانست. 

در این رابطه نخست وزیر ایراکلی کوباخیدزه،زورابیشویلی را به خیانت متهم کرد و شهردار تفلیس نیز قول داد که حق وتوی رئیس جمهور از سوی پارلمان لغو خواهد شد.رئیس پارلمان گرجستان، شالوا پاپواشویلیپس از این اقدام زورابیشویلی، این قانون را خودش امضا کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها