کد خبر: 714625
تاریخ انتشار :

جنجال بر سر توزیع مقام‌های اروپایی در نشست ویژه بروکسل

توزیع سمت‌های عالی رتبه اروپایی در دوره قانونگذاری جدید در نشست ویژه اتحادیه اروپا که برای این منظور برگزار شده بود، به علت برخی مناقشات در این باره به تعویق افتاد.

جنجال بر سر توزیع مقام‌های اروپایی در نشست ویژه بروکسل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" در مطلبی نوشت: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانستند در اجلاس ویژه سران بر سر پست های جدید در این اتحادیه به توافق برسند. یک منصب در این میان به طور خاص بحث برانگیز است.

به این ترتیب سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل نتوانستند به توافق نهایی برای پر کردن پست های ارشد اتحادیه اروپا برسند. این نشست حدود نیمه شب گذشته بدون توافق پایان یافت. چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی که جلسات سران کشورها را آماده و رهبری می کند، گفت: در نشست عادی اتحادیه اروپا در هفته آینده - در 27 و 28 ژوئن - "وضوح بیشتری" در این باره وجود خواهد داشت.

با این حال، به نظر می رسد مسیر دور دوم ریاست "اورسولا فون در لاین" به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روشن است: "آندری پلنکوویچ"، نخست وزیر کرواسی در این باره گفت که که صدایی نشنیده است که نامزدی او را زیر سوال ببرد. به گفته وی تعدادی از سران کشورهای عضو این اتحادیه علناً تأیید کردند که این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی در پنج سال گذشته "کار بسیار خوبی" انجام داده است - از جمله کسانی که به اردوگاه سیاسی او تعلق ندارند.

البته در حالی که فون در لاین 65 ساله می تواند به چراغ سبز کشورهای عضو برای دور دوم ریاست بر کمیسیون اروپایی امیدوار باشد اما به طرز شگفت انگیزی در مورد موقعیت رئیس شورای اتحادیه اروپا چانه زنی وجود داشت. میشل بلژیکی پس از پنج سال از سمت خود دست می کشد. سوسیال دموکرات ها آنتونیو کاستا، نخست وزیر سابق پرتغال را به عنوان جانشین وی پیشنهاد کرده بودند. از طرفی بر اساس اطلاعات چندین هیئت، سران محافظه‌کار دولت‌ها هم اکنون ادعای این مقام را حداقل برای نیمی از دوره پنج ساله قانونگذاری کرده اند. خبرگزاری آلمان به نقل از محافل مذاکره گزارش داد که این خواسته برای سوسیال دموکرات ها غیرقابل قبول است.

رئیس شورای اروپایی در واقع فقط برای دو سال و نیم انتخاب می شود – اما بر اساس خواست فراکسیون حزب مردم اخیراً به گونه‌ای اداره می‌شد که طی مذاکرات پرسنلی، این سمت به مدت پنج سال به یک خانواده حزبی نیز قول داده شد. وب سایت پولیتیکو گزارش می دهد که علاوه بر کاستا، پلنکوویچ که متعلق به فراکسیون محافظه کار است نیز به این پست امیدوار است.

حزب مردم اروپا (EPP) حول احزاب متحد مسیحی با اختلاف قوی ترین نیرو در انتخابات اروپای یک هفته پیش بود. سوسیال دموکرات ها در جایگاه دوم قرار گرفتند و لیبرال ها با زیان های قابل توجه سومین فراکسیون قوی شدند.

علاوه بر رئیس کمیسیون و سمت رئیس شورای اروپایی این نشست ویژه درباره جانشین "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بود. کاجا کالاس، نخست وزیر استونی از فراکسیون لیبرال ها برای این منظور مورد بحث است. او یکی از بزرگترین حامیان اوکراین در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

این اجلاس حدود دو ساعت دیرتر از زمان برنامه ریزی شده آغاز شد، زیرا شش رهبر اروپایی در ابتدا توافقنامه ای را بررسی کردند. علاوه بر اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، "پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا نیز در این مراسم برای سوسیال دموکرات ها شرکت کردند. "دونالد تاسک" و کیریاکوس میتسوتاکیس رهبران دولت های لهستان و یونان، به نمایندگی از اردوگاه بورژوازی نیز شرکت کردند. "امانوئل مکرون"، رئیس جمهور فرانسه که در انتخابات اروپایی به شدت تنبیه شد و مارک روته، نخست وزیر مستعفی هلند هم از طرف لیبرال ها مذاکره کردند.

"روته"، به نوبه خود، می خواهد جانشین "ینس استولتنبرگ"، دبیر کل ناتو باشد. "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان تاکنون در این باره مقاومت کرده است زیرا "روته" نظرات انتقادی در مورد کمبودهای حاکمیت قانون در مجارستان ارائه کرده است.

در آغاز این اجلاس، سران کشورها دستور کار استراتژیک چند سال آینده را با "فون در لاین" و "روبرتا متسولا"، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار دادند.

متسولای دموکرات مسیحی درخواست خود را برای دو سال و نیم دیگر در راس پارلمان اروپا تایید کرد. متسولا در آغاز سال 2022 این مسئولیت را از "دیوید ساسولی" که در 11 ژانویه اندکی قبل از پایان دوره عادی مسئولیت خود در سن 65 سالگی درگذشت، تحویل گرفت. این سیاستمدار اهل مالت 45 ساله بیشترین شانس برای عهده داری این سمت را دارد. از طرفی محافظه کاران می توانند او را به عنوان رئیس شورا نیز تصور کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها