کد خبر: 716589
تاریخ انتشار :

مسائل اصلی در انتخابات انگلیس کدام اند؟

انتخابات پارلمانی انگلیس از امروز پنجشنبه در حالی آغاز شده که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حزب کارگر در وضعیت مناسبی برای پایان دادن به حکمرانی ۱۴ ساله محافظه‌کارها قرار دارد.

مسائل اصلی در انتخابات انگلیس کدام اند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شهروندان از سراسر انگلیس امروز پنجشنبه در شرایطی پای صندوق‌های رأی می‌روند که این کشور با چالش‌های عمده‌ای از مسائل سلامت گرفته تا هزینه‌های معیشت روبرو است. 

پیش‌بینی می‌شود حزب حاکم محافظه‌کار به ریاست نخست‌وزیر «ریشی سوناک» در این انتخابات قافیه را به حزب کارگر واگذار کند و این حزب برای اولین بار بعد از 14 سال قدرت را تصاحب کند. 

نظرسنجی مرکز ایپسوس که یک شرکت چندملیتی برای افکارسنجی است نشان می‌دهد پنج موضوع اصلی که شهروندان آنها را مهم می‌دانند عبارتند از: مسائل بهداشت (41 درصد)، اقتصاد (33 درصد)، مهاجرت (30 درصد)، تورم (29 درصد) و مسکن (17 درصد).

  1- سلامت: 7.6 میلیون نفر در فهرست انتظار  

مسائل بهداشت و سلامت یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی شهروندان انگلیس در حال حاضر است و از هر 10 شهروند 4 نفر آن را به عنوان مهم‌ترین موضوع طبقه‌بندی کرده‌اند. 

حزب محافظه‌کار و حزب کارگر هر دو در تبلیغات انتخاباتی گفته‌اند که کاهش زمان انتظار در نظام بهداشت و سلامت انگلیس که با هزینه‌های دولتی اداره می‌شود یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های آنها خواهد بود. 

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد افرادی که در فهرست انتظار برای درمان قرار دارند در آوریل سال جاری به 7.6 میلیون نفر رسیده است. این رقم اندکی نسبت به رکورد ماه سپتامبر که 7.8 میلیون نفر بود کاهش یافته است. گفته می‌شود این فهرست انتظار از سال 2010 تا کنون افزایش سه برابری داشته است. 

2- اقتصاد: کاهش رشد درآمد

موسسه مطالعات مالی انگلیس می‌گوید رقم رشد درآمد در انگلیس طی 15 سال گذشته بدترین رقم را طی چندین نسل به ثبت رسانده است. 

تام واترز، از اعضای ارشد موسسه مطالعات مالی اواخر ماه می گفت: «رشد درآمد تقریباً برای همه مردم- اعم از فقیر و غنی، پیر و جوان- آهسته بوده است. معنای این موضوع این است که با آنکه نابرابری درآمد ثابت بوده است پیشرفت در زمینه کاهش فقر مطلق به شدت کند بوده است.»

تولید سرانه ناخالص داخلی انگلیس بین سال‌های 2007 تا 2023 تنها 4.3 درصد رشد داشته این در حالی که این شاخص در 16 سال گذشته 46 درصد بوده است. 

3- سرکوب مهاجرت

نرخ مهاجرت خالص که شاخص میزان ورود به انگلیس منهای میزان خروج از آن است در سال‌های گذشته به بالاترین رقم رسیده است. 

تا پایان سال 2023 میلادی میزان مهاجرت خالص به انگلیس تقریباً 685 هزار نفر بود که نسبت به یک دهه قبل‌تر نزدیک به سه برابر شده است. 

حزب حاکم محافظه‌کار بارها وعده داده که نرخ مهاجرت به انگلیس را کاهش خواهد داد. دولت ریشی سوناک از یک برنامه بسیار جنجالی برای بازگرداندن برخی مهاجران به رواندا جهت بررسی پرونده‌شان در آنجا دفاع کرده است، اما این برنامه چندین بار توسط دادگاه‌ها رد شده و غیرقانونی دانسته شده‌اند. 

4- افزایش هزینه‌های معیشت

آمارهای مختلف نشان می‌دهند هزینه‌های معیشت طی چند سال گذشته به دلیل مسائل مربوط به زنجیره تأمین در دوران کرونا و جنگ در اوکراین به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اکتبر 2022 تورم در انگلیس نرخ بی‌سابقه 11.1 درصدی را تجربه کرد.

آمارهای جدید البته نشان می‌دهند نرخ تورم سالانه در ماه می 2024 به 2 درصد کاهش یافته که پایین‌ترین نرخ تورم در حدود سه سال گذشته به شمار می‌رود. 

رسانه‌های انگلیس می‌گویند با آنکه کاهش تروم به نرخ هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی انگلیس رسیده اما قدرت خرید کالاها و  خدمات برای بسیاری از خانوارهای انگلیسی با توجه به رکود درآمدها معضل به شمار می‌رود.

5- نرخ مسکن 

خرید خانه برای کسانی که مسکن ندارند دسترس‌ناپذیرتر شده. گفته می‌شود متوسط نرخ مسکن در سال گذشته به 8.3 برابر درآمد افزایش پیدا کرده در حالی که این رقم در سال 2010 حدود 6.8 برابر درآمد بود. 

نرخ مالکیت مسکن برای افراد بین 45 تا 49 سال و افراد بین 35 تا 44 سال از سال 2010 به این سو به ترتیب 7.1 درصد و 6.5 درصد کاهش یافته است. 

این مسئله طبق تحلیل‌ها ناشی از کاهش ساخت مسکن است. اقتصاددان‌ها نظام برنامه‌ریزی انعطاف‌ناپذیر و غیرقابل پیش‌بینی را عامل این موضوع می‌دانند.

مسائل دیگر

برخی از دیگر مسائل که برای رأی‌دهندگان انگلیسی مهم هستند عبارتند از کاهش هزینه‌کرد دولت در موضوع آموزش و پرورش، افزایش هزینه برای مسائل دفاعی، اثر تورم بر روی سطوح فقر، عدم اعتماد به دولت و افزایش سطح جرم در برخی مناطق است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها