کد خبر: 729629
تاریخ انتشار :

ذلت سازشکاران در طوفان الاقصی/خیانت شیخ نشینان به فلسطین

سران عرب که طی یک سال گذشته تنها تماشاگر توحش صهیونیست‌ها در غزه بوده‌اند، نه تنها حتی یک موضع رسمی قاطع در برابر تجاوزات رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین اتخاذ نکردند، بلکه به صورت پنهانی یا آشکار در سطوح مختلف از این رژیم و جنایاتش حمایت هم کردند.

ذلت سازشکاران در  طوفان الاقصی/خیانت  شیخ نشینان به فلسطین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نکته مهمی که یک سال بعد از عملیات طوفان الاقصی، شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، مواضع کشورهای عربی درباره این عملیات و جنایات وحشیانه‌ای که رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بی دفاع غزه مرتکب می‌شود، است.

موضع خائنانه اعراب در برابر طوفان الاقصی

از همان ابتدای عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023، موضع رسمی اعراب در این زمینه مورد انتقاد گسترده ملت‌های منطقه قرار گرفت. موضع‌گیری رژیم‌های عربی منطقه از همان روز اول تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، به طور کلی شکننده بود زیرا صرفاً به محکومیت و دعوت به آرامش بسنده کردند و حتی برخی از این کشورها به شکل مستقیم جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کردند؛ از جمله امارات که علاوه بر جانبداری از رژیم اشغالگر و جنایات وحشیانه آن، مقاومت فلسطین را هم همواره محکوم کرده است.

با ادامه جنگ غزه، حقیقت نقش برخی از کشورهای عربی در تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، علی رغم انکار مکرر این کشورها آشکار شد و به تدریج همه فهمیدند که کشورهای عربی در جنگ نسل کشی اشغالگران علیه غزه، به روش‌های مختلف به این رژیم کمک می‌کنند.

در اینجا لازم است مواضع رسمی کشورهای عربی در جریان تجاوزات یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه را مورد بررسی قرار دهیم.

برخی رژیم‌های عربی منطقه از اولین روز نبرد طوفان الاقصی همواره صرفاً دعوت به خویشتن داری و پایان جنگ کرده‌اند. البته نباید از مواضع شرافتمندانه کشورهای عربی غیر منطقه‌ای از جمله الجزایر که به شکل همه جانبه از مقاومت فلسطین حمایت کرده و گامی بلند در مسیر افشای جنایات رژیم اشغالگر با طرح شکایت از این رژیم در دادگاه بین‌المللی برداشت، غافل شویم.

همراهی ننگین سازشکاران با اشغالگران در جنگ علیه غزه

اتحادیه عرب که یک سازمان رسمی عربی محسوب می‌شود، در واکنش اولیه و همچنین واکنش‌های بعدی به تحولات جنگ غزه، بدون اشاره به جنایات مستمر صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین از 7 دهه قبل تاکنون، صرفاً به محکومیت کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه اکتفا کرده و حتی مقاومت فلسطین را هم به خاطر انجام عملیات عادلانه طوفان الاقصی زیر سوال برد.

امارات به عنوان یک رژیم سازشکار عربی که بعد از جنگ غزه، حتی همکاری‌های خود با صهیونیست‌ها را گسترش هم داده و از هیچ کمکی به رژیم اشغالگر دریغ نمی‌کند، در آغاز عملیات طوفان الاقصی هجمه تندی علیه مقاومت فلسطین و مشخصاً جنبش حماس انجام داد و بعد از آن هم بدون اینکه حتی اشاره‌ای به نام رژیم صهیونیستی کند، در بیانیه‌های خود صرفاً اعلام کرد که باید از جان غیرنظامیان محافظت شود و اولویت فوری، پایان دادن به درگیری و محافظت از غیرنظامیان است.

اما بحرین هم که در لیست ننگین سازشکاران با رژیم صهیونیستی قرار دارد و خود را خدمتگزار این رژیم می‌داند، عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین را به شدت محکوم و آن را عملیاتی «وحشیانه» توصیف کرد.

رژیم آل خلیفه در واکنش به این عملیات تاکید کرد که بحرین، حماس را به شدت محکوم می‌کند، حمله 7 اکتبر بسیار هولناک و وحشیانه بود و به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها توسط حماس اقدامی غیر قابل قبول است!

رژیم بحرین درحالی این ادعاها را درباره عملیات طوفان الاقصی مطرح کرد که در برابر قتل عام نزدیک به 50 هزار فلسطینی و تجاوزات وحشیانه و غیر انسانی صهیونیست‌ها به نوار غزه و همچنین لبنان، کاملا سکوت کرده و هیچ واکنشی ندارد.

ریاض با وجود اینکه نسبت به دیگر رژیم‌های عربی سعی کرده مواضع تندتری علیه جنایات صهیونیست‌ها در غزه اتخاذ کند، اما از امکانات خود برای کمک به فلسطینی‌ها و توقف این جنگ استفاده نمی‌کند. حتی بارها گزارش‌های متعددی درباره مذاکرات عادی‌سازی عربستان با رژیم صهیونیستی در میان جنگ غزه منتشر شده است.

حمایت سران عرب از توطئه صهیونیست‌ها علیه مقاومت

با ادامه جنگ غزه و تشدید تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر هم، موضع رسمی اعراب از حد محکومیت فراتر نرفت؛ اما نکته تاسف آورتر اینجاست که رژیم‌های عربی در عمل از جنایات صهیونیست‌ها حمایت و از طریق ایجاد پل زمینی برای رساندن کمک‌ها به رژیم صهیونیستی، به شکل رسمی در محاصره مردم غزه شرکت کردند.

در اواخر اکتبر 2023 ، موسی ابومرزوق یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس علناً حقیقت را درباره موضع برخی سران عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین درباره جنگ غزه فاش کرد و در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار داشت که سران عرب، از کشورهای غربی خواستند تا جنبش حماس را نابود کنند. رژیم‌های عربی به غرب گفتند که مقاومت فلسطین را از بین ببرید و همه جنبش‌های مقاومتی که از کشورهای عربی به راه افتاده است را نابود کنید.

دنیس راس، دیپلمات سابق آمریکایی هم در همین زمینه در اواخر اکتبر 2023 اعلام کرد که تنها اسرائیل و آمریکا به دنبال نابودی حماس نیستند؛ بلکه برخی سران عرب هم وجود دارند که می‌خواهند این جنبش از بین برود.

این دیپلمات سابق آمریکایی در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اسرائیل تنها طرفی نیست که خواستار شکست حماس است. من زمانی که با مقامات عربی در کشورهای مختلف صحبت می‌کردم، آنها می‌گفتند یکی از خواسته‌هایشان نابودی حماس در غزه است؛ زیرا اگر حماس پیروز شود ایدئولوژی مقاومت مشروعیت پیدا می‌کند و آنها بر منطقه مسلط می‌شوند.

دیپلمات مذکور آمریکایی تصریح کرد: رهبران عرب که با من صحبت می‌کردند، موضع واقعی خود را در خلوت گفتند؛ در حالی که موضع رسمی و عمومی آنها غیر از این بود ، زیرا تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و می‌دانند که تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشتار آنها، ملت‌های عربی را عصبانی می‌کند.

پروژه سازشکاران برای دور زدن محاصره یمن علیه رژیم صهیونیستی

از ماه دسامبر گذشته رسانه‌های عبری فاش کردند که امارات متحده عربی و اسرائیل، توافق‌نامه‌ای را برای راه‌اندازی پل زمینی میان بنادر دبی و حیفا که از عربستان و اردن می‌گذرد، امضا کرده‌اند و هدف از این اقدام، دور زدن تهدیدات یمن در محاصره دریایی اسرائیل و بستن خطوط کشتیرانی به روی این رژیم است.

با وجود اینکه اردن، گزارش‌های مربوط به این پل زمینی با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد، اما واقعیت چیز دیگری بود. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در ابتدای سال جاری میلادی در گزارشی به این منظور اعلام کرد که برای اولین بار و تحت پوشش محرمانه، یک خط تجاری جدید میان کشورهای عربی با اسرائیل در حال ایجاد شدن بوده و هدف آن، دور زدن محاصره یمنی‌ها علیه اسرائیل است.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که از محل این پل زمینی که امارات آغاز می‌شود و از عربستان و اردن می‌گذرد و به اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌رسد، بازدید کرده است.

امیر شوعان، خبرنگار صهیونیست در گزارش خود تاکید کرد که بعد از محاصره دریایی یمن علیه اسرائیل، آزمایشی برای حمل کالا از طریق پل زمینی به سمت اسرائیل آغاز شده که یک طرح کاملا محرمانه است. بر این اساس، کشتی‌های تجاری که حامل کالا برای اسرائیل هستند، کالاهای خود را به کامیون‌هایی در دبی تحویل می‌دهند و سپس این کامیون‌ها از عربستان و اردن عبور کرده و به اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌رسند.

علاوه بر این، سران کشورهای عربی هر بار که نشستی برای بررسی بحران غزه برگزار کرده‌اند، صرفاً به محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی و صدور بیانیه‌ای با مضمون درخواست برای آتش بس اکتفا کرده‌اند؛ بدون اینکه اقدامی جدی برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی انجام دهند یا این رژیم را تحریم کنند.

از سوی دیگر برخی رژیم‌های عربی با آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت تغییر حکومت در نوار غزه و اجرای خواسته‌های اسرائیل همکاری می‌کنند. به عنوان مثال، در ماه مه گذشته، سران عرب در نشست مقامات کشورهای عربی در بحرین، خواستار استقرار نیروهای بین المللی در اراضی اشغالی فلسطین تا زمان اجرای راهکار دو دولتی شدند.

این کشورهای عربی همچنین بارها اقدام شرافتمندانه یمنی‌ها در محاصره دریای رژیم صهیونیستی و بستن دریای سرخ به روی این رژیم را محکوم و این اقدام را خطری برای دریانوردی بین المللی دانسته‌اند!

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها