کد خبر: 729664
تاریخ انتشار :

خشونت بالای پلیس علیه معترضان در کشورهای اروپایی

برخی کشورهای اروپایی از جمله آلبانی و آلمان شب گذشته صحنه اعتراضات گسترده همراه با خشونت‌ها و نا آرامی‌ها بودند که به مناسبت‌های مختلف از جمله در حمایت از فلسطینیان و علیه سیاست‌های دولتی برگزار شد.

خشونت بالای پلیس علیه معترضان در کشورهای اروپایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله خشونت پلیس علیه معترضان در کشورهای اروپایی از شب گذشته در بسیاری گزارش ها در رسانه های آلمانی زبان به تصویر کشیده شده است.

اعتراضات گسترده ضد دولتی در آلبانی به خشونت کشیده شد

در پایتخت آلبانی، نبردهای خیابانی در جریان تظاهرات علیه سیاست های نخست وزیر این کشور شب گذشته رخ داد. معترضان دولت را به سرکوب مخالفان متهم کردند.

این ناآرامی های شدید در تیرانا، پایتخت آلبانی رخ داد. هزاران معترض مخالف با پلیس درگیر نبردهای خیابانی شدند و کوکتل مولوتف را به سوی ساختمان های دولتی پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کردند. بیش از 1000 افسر پلیس در جریان این اعتراضات در حال انجام وظیفه بودند. درگیری ها در بیرون دفتر "ادی راما"، نخست وزیر این کشور و مقر حزب سوسیالیست او رخ داد و تظاهرکنندگان پوستر راما را با کوکتل مولوتف به آتش کشیدند.

این ناآرامی ها به منطقه مقابل وزارت کشور و دفتر شهردار تیرانا نیز که متعلق به حزب حاکم است کشیده شد. و درگیری های بیشتری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد. به گفته پلیس، 10 افسر در جریان این درگیری ها زخمی شدند.

معترضان حزب حاکم سوسیالیست راما را به فساد، خویشاوندی، تقلب در انتخابات، نفوذ بر قوه قضاییه و تلاش برای ساکت کردن مخالفان متهم می‌کنند. ارگس اسکیو، یکی از معترضان از بلندگو گفت: به ما بپیوندید، این نافرمانی مدنی است. وی همگان را خطاب قرار داده و گفت: چپ و راست، مستمری بگیران و دانش آموزان، والدین، همه از شما دزدیده شده است.

تظاهرکنندگان همچنین به حبس خانگی "سالی بریشا"، رهبر مخالفان و رئیس سابق دولت، که در زمان نخست وزیری خود متهم به فساد است، اعتراض کردند.

حزب دمکرات بریشا هفته گذشته پس از محکومیت و زندانی شدن یکی از همکارهای حزبش به اتهام افترا در مقابل پارلمان تظاهرات کرد. "اروین سالیانجی" از این حکم به دیوان عالی کشور درخواست تجدیدنظر داد.

حزب دمکرات که از سال 2013 گاهی به خشونت اعتراض می کند، خواستار آزادی بریشا از حبس خانگی است. نخست وزیر سابق از تحقیقات و دستگیری خود انتقاد کرده و آن را سرکوب سیاسی خواند که به دستور نخست وزیر راما صادر شده است.

دستگیری و خشونت در جریان اعتراضات حامی فلسطینیان در آلمان

روزنامه پاسایر نویه پرسه هم از خشونت پلیس آلمان علیه معترضان حامی فلسطین که به مناسبت طوفان لاقصی جنبش مقاومت فلسطین حماس علیه اسرائیل به خیابان ها آمده بودند خبر داد.

در جریان این درگیری ها و ناآرامی ها لاستیک‌های خودروها سوزانده شد و سنگرهایی توسط معترضان ساخته شد. این ناآرامی ها در برلین-نوکولن در شب پس از سالگرد طوفان الاقصی علیه اسرائیل آغاز شد. تعدادی از معترضان در جریان این ناآرامی ها دستگیر شدند.

چهار نفر پس از این ناآرامی های شبانه در برلین-نوکولن به طور موقت دستگیر شدند. به گفته پلیس برلین، در جریان ناآرامی ها در مجموع 84 نفر تحت بازرسی قرار گرفتند.

پلیس اعلام کرد که اواخر عصر دوشنبه، حدود 50 نفر در نوکولن سنگرها را ساختند و لاستیک ها را به آتش کشیدند. سخنگوی پلیس گفت: علاوه بر این، نیروهای اورژانس در Weserkiez با مواد آتش‌نشان و سنگ هدف قرار گرفتند. پلیس در ابتدا نمی‌توانست بگوید که آیا این شورش‌ها به تظاهرات طرفدار فلسطین مربوط است یا خیر. اوضاع به سرعت تحت کنترل پلیس درآمد.

در تظاهرات برلین-کروزبرگ اوایل عصر دوشنبه، شرکت کنندگان همچنین بطری ها را به سمت افسران پلیس پرتاب کردند و شعارهای ضد اسرائیلی سر دادند. پلیس در X گفت که چندین دستگیری نیز در اینجا صورت گرفت. به گفته پلیس، حدود 400 نفر در تظاهرات اولین سالگرد حمله به اسرائیل توسط جنبش مقاومت فلسطین حماس شرکت کردند. گرتا تونبرگ، فعال سوئدی نیز در این تظاهرات حضور داشت.

بیش از 1000 شرکت کننده هم در تظاهرات طرفدار فلسطین در فرانکفورت اعتراضات مسالمت آمیزی را برگزار کردند و بسیاری از آنها شعارهای ضد اسرائیلی سر دادند.

طرح ممنوعیت این شهر برای برگزاری تظاهرات طرفداران فلسطینی در فرانکفورت در سالگرد طوفان الاقصی در دادگاه اداری کاسل با شکست مواجه شد.

بعدازظهر روز گذشته مردان، زنان و کودکان با پرچم فلسطین در Roßmarkt این شهر تجمع کردند و خواستار آتش بس فوری شدند و شعار "فلسطین به پیروزی" سر دادند. برخی بالش‌های سفید با لکه‌های قرمز خونی در کالسکه و روی بازوهای خود حمل می کردند. این بالش ها نماد کودکان کشته شده در جنگ غزه بودند. پوسترهایی با عکس های کودکان کشته شده در دست معترضان بالا گرفته شده بود. گروهی جلیقه‌های آبی رنگ و نشانه‌هایی از روزنامه‌نگاران کشته شده به تن داشتند. معترضان شعارهای "فلسطین آزاد"، "غزه را آزاد کن" و "اسرائیل قاتل کودک" سر می دادند.

هزاران نفر دیگر در چندین شهر دیگر آلمان هم در سالگرد طوفان الاقصی به خیایان‌ها آمدند و اعتراضاتی را در حمایت از فلسطینیان به راه انداختند که با دخالت پلیس به درگیری‌ها و خشونت‌هایی منجر شد.

این اعتراضات ازجمله در برلین دوسلدورف، هامبورگ و مونیخ برگزار شد. پلیس آلمان پیش از این درباره وقوع ناآرامی ها هشدار داده بود و "نانسی فایزر"، وزیر کشور فدرال آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از سرکوب سخت یهودی ستیزی خبر داده بود.

گروه های مختلفی هم روز دوشنبه در مرکز شهر اشتوتگارت تظاهرات کردند. به گفته پلیس، در یک گردهمایی حامی فلسطین در منطقه میدان کاخ با حدود 200 شرکت کننده، یک فرد 45 ساله به دلیل پوشیدن ماسک دستگیر شد. یک مرد 62 ساله نیز به دلیل داشتن پوستر توهین آمیز موقتا بازداشت شد. شعار این گردهمایی «علیه جنگ جاری در غزه و همبستگی با فلسطین» بود.

خشونت طلبی بالای پلیس یونان

روزنامه تاگس سایتونگ هم در مطلبی از خشونت بالای پلیس یونان در این کشور خبر داده و نوشت: یک مرد 37 ساله پاکستانی در یک ایستگاه پلیس آتن جان خود را از دست داد. تصاویر وحشتناک جسد وی حالا در معرض دید عموم قرار گرفته و این تنها مورد از این گونه اتفاقات در یونان نیست.

نویسنده در ادامه به توصیف جسد این تبعه پاکستانی پرداخته و نوشت: این ها تصاویری عمیقاً نگران کننده‌ای هستند. مچ های متورم، احتمالاً ناشی از دستبند، و بدنی که به معنای واقعی کلمه با کبودی پوشیده شده است. روی سر، پشت و روی پاهای این جسد کاملا کبود بود. جسد این مرد که محمد کامران نام داشت به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. جسد وی زمانی که در ساعت 7:30 صبح روز 21 سپتامبر در یک اتاق بازداشت ایستگاه پلیس در منطقه آگیوس پانتلیمون آتن پیدا شد، دارای علائم بی‌شماری از شکنجه بود.

البته پلیس ادعای فوری بستگان مبنی بر اینکه کامران تا حد مرگ توسط پلیس شکنجه شده است را رد کرد. گزارش پلیس در مورد این حادثه به یک مرد بی خانمان معتاد به مواد مخدر و بدون دانش یونانی اشاره دارد. پلیس اعلام کرد که مرگ او به دلیل "علل پاتولوژیک" بود.

اسناد ارائه شده توسط خانواده مقتول این موضوع را رد می کند. بر این اساس، این جوان 37 ساله به مدت 20 سال در یونان زندگی می کرد و به زبان یونانی به خوبی صحبت می کرد. وی در سال 2017 مجوز اقامت دریافت کرد. اقامتگاهی که اجاره کرده بود به نام خودش بود و وی کار تجارت می کرد.

خانواده مقتول گفتند که تمام اقدامات لازم را برای روشن شدن شرایط مرگ وی انجام خواهند داد. البته این کار آسانی نیست چرا که اتاق بازداشت در کلانتری که جسد کامران را در آن پیدا کردند دوربین ندارد. "ماریا سفتسا"، وکیل این خانواده، با توجه به آثار شکنجه کامران از "کتک زدن دوسرعته" صحبت کرد. به گفته وی برخی "چهار تا 48 ساعت قبل از مرگ او و برخی دیگر چند روز قبل" رخ داده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: پرونده کامران تنها پروده این چنینی درباره خشونت پلیس یونان در این کشور نیست. برعکس. این شرایط به وضوح در گزارش 106 صفحه ای که در ماه سپتامبر توسط «اتحادیه یونان برای حقوق بشر» با عنوان «مروری بر خودسری پلیس در یونان» منتشر شد، نشان داده شده است.

در این بیانیه آمده است که تعداد مواردی که در آن شهروندان یونانی یا اتباع کشورهای ثالث قربانی اعمالی شده‌اند که در تعریف شکنجه قرار دارند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. بر این اساس دانستن وسعت دقیق این پدیده غیرممکن است. "تنها قطعیت این است که مواردی که مثل روز روشن شده اند فقط نوک این کوه یخ را نشان می دهند.

دادگاه حقوق بشر اروپا مستقر در استراسبورگ، یونان را در بیش از صد مورد تاکنون به دلیل نقض ماده 3 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که می گوید هیچ فردی نباید تحت شکنجه، رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد محکوم کرده است. اگرچه اکثر پرونده‌ها مربوط به شرایط فاجعه‌بار در زندان‌های هلاس است، اما "موارد زیادی از شکنجه یا رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز افسران پلیس" نیز وجود دارد.

در این گزارش همچنین آمده است: هیچ بهبودی در این وضعیت پیش بینی نمی شود. چند روز پس از پیدا شدن جسد محمد کامران، جسد میا هریزول یک مهاجر دیگر در ایستگاه پلیس میدان اومونیا آتن پیدا شد. این جوان 29 ساله بنگلادشی یک ساعت و نیم پس از دستگیری به دلیل آسیب رساندن به ماشین پلیس، در حالی که در اتاق بازداشت با "طناب" ساخته شده از پیراهنش آویزان شده بود، پیدا شد. پلیس از خودکشی صحبت کرد، اما باز هم دوربینی در بازداشتگاه نبود.

در همین حال، فعالان حقوق بشر آتن خواستار "مجازات قاتلان محمد کامران و عدالت برای میا هریزول" هستند. آنها می گویند: "سیاست‌های نژادپرستانه و ظالمانه دولت آتن، ایستگاه‌های پلیس را به سردخانه تبدیل کرده است."

تنها اتفاقی که تاکنون پیامد این گونه خشونت‌ها و شکنجه‌ها رخ داده است این است که رئیس کلانتری اومونیای آتن عوض شد. اما این بدان معنا نیست که وی از خدمات دولتی اخراج یا تعلیق شده است. به گزارش رسانه‌های یونانی، وی به درخواست خودش به یک مرکز پلیس دیگر در آتن منتقل شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها