کد خبر: 729717
تاریخ انتشار :

تجارت دوجانبه پاکستان و افغانستان در آستانه بحران

رئیس اتاق تجارت و صنایع پاکستان در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت بحرانی تجارت این کشور با افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدامات فوری برای بازگشایی مسیرهای تجاری دو کشور شد.

تجارت دوجانبه پاکستان و افغانستان در آستانه بحران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «فضل مقیم خان»، رئیس اتاق تجارت و صنایع پاکستان، در بیانیه‌ای به وضعیت نگران‌کننده تجارت دوجانبه و ترانزیتی با افغانستان اشاره کرد و تأکید کرد که بسته شدن مسیرهای تجاری پاکستان-افغانستان در چند ماه گذشته، به شدت بر حجم تجارت تأثیر گذاشته و آن را به نقطه‌ای بحرانی رسانده است.

او ضمن ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر حجم تجارت دو کشور، خواستار اقدام فوری مقام‌های پاکستانی برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی شد.

رئیس اتاق تجارت و صنایع پاکستان همچنین گفت: «تجارت دوجانبه و صادرات به دلیل این مسدودیت‌ها تقریباً به پایان رسیده و باید از زیان بیشتر تاجران جلوگیری شود.»

بیشتر بخوانید

سپتامبر اوج درگیری‌های مرزی افغانستان و پاکستان

کاهش 60 درصدی تجارت افغانستان و پاکستان

گذرگاه «تورخم» میان افغانستان و پاکستان بازگشایی شد

از سوی دیگر، «زاهدالله شینواری» یکی از تاجران پاکستانی، نیز به آریانانیوز در این زمینه گفت که بسته شدن بزرگراهها و گذرگاههای مرزی پاکستان-افغانستان، تأثیرات منفی زیادی بر تجارت دو کشور گذاشته و حجم تجارت دوجانبه نیز به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: «توقف تجارت دوجانبه و ترانزیتی خسارات مالی زیادی را به تاجران دو طرف وارد کرده و مردم و مسافران محلی نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند.»

شینواری بر ضرورت حل این موضوع از طریق اجماع و مذاکره دوجانبه تأکید کرد و خواستار اقدامات فوری برای از سرگیری تجارت شد.

کارشناسان می‌گویند که با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که همکاری و تعامل میان افغانستان و پاکستان برای بازگشایی مسیرهای تجاری و احیای تجارت دوجانبه، امری ضروری و حیاتی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها