کد خبر: 730602
تاریخ انتشار :

پوتین تایید معاهده همکاری استراتژیک با کره شمالی را خواستار شد

پوتین به طور رسمی درخواست کرده که دومای دولتی روسیه معاهده همکاری جامع استراتژیک با کره شمالی را تایید کند.

پوتین تایید معاهده همکاری استراتژیک با کره شمالی را خواستار شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، این معاهده در جریان سفر ژوئن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ امضا شد و شامل تعهد دو طرف برای کمک به یکدیگر در صورت مواجهه با حملات خارجی می‌شود.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، رسانه‌های روسی گزارش کردند که تایید این معاهده در دفتر دومای دولتی این کشور ثبت شده است.

بر اساس امضای این معاهده توسط پوتین و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دو کشور با یکدیگر برای تضمین امنیت و صلح دائمی بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری می‌کنند.

یادداشتی توضیحی که به این لایحه پیوست شده، می‌گوید که روسیه و کره شمالی به ایجاد سیستم بین‌المللی چند قطبی عادلانه و ثبات استراتژیک جهانی متعهد هستند که بر اساس شراکت در اصول احترام متقابل برای حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو، عدم مداخله در امور داخلی و برابری و سایر اصول قوانین بین‌الملل است.

این سند همچنین شامل بندی است که می‌گوید اگر یکی از طرف‌ها هدف حمله مسلحانه از سوی یک کشور یا چند کشور قرار بگیرد و خود را در وضعیت جنگی بیابد، طرف مقابل به سرعت کمک نظامی و دیگر کمک‌ها را به وسیله‌ای که بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل و قانون ملی است، فراهم می‌کند.

مسکو و پیونگ‌یانگ همچنین متعهد شدند که با هیچ کشور ثالثی هیچ توافقنامه‌ای «علیه حاکمیت، امنیت، تمامیت ارضی، حق انتخاب آزاد و توسعه سیستم‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سایر منافع کلیدی طرف مقابل» منعقد نکنند.

در بند دیگری از این سند به مخالفت‌های روسیه و کره شمالی با تحریم‌های غربی اشاره شده و آنها را تحقق اقدامات یکجانبه با زور با ماهیت فراسرزمینی، غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل اعلام کرده است.

مسکو و پیونگ یانگ همچنین متعهد شدند که این تحریم‌ها را علیه یکدیگر اعمال نکنند.

اخیرا، کره جنوبی مدعی شده بود که این توافق، ‌اجرایی شده و کره شمالی سربازانش را به احتمال زیاد در کنار سربازان روسی در اوکراین مستقر کرده است.

اما کرملین این ادعا را رد کرد و آن را «جعلی» دانست.

کی‌یف و سئول پیشتر درباره حضور نیروهای کره شمالی در اوکراین ادعاهایی را مطرح کرده بودند که پوتین ماه گذشته آنها را «کامل مزخرف» توصیف کرده بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها