کد خبر: 732246
تاریخ انتشار :

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی

در انتخابات پارلمانی گرجستان، حزب حاکم «رویای گرجستان» با کسب ۵۴.۲۴ درصد از آرا به اکثریت پارلمانی دست یافت. این پیروزی در حالی رقم خورد که مخالفان نتایج انتخابات را نپذیرفته‌اند و تدارک اعتراضات خیابانی در پیش گرفته‌اند.

پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در انتخابات پارلمانی روز گذشته گرجستان، حزب حاکم «رویای گرجستان» به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی با کسب 54.24 درصد آرا، اکثریت پارلمانی را به دست آورده است. این در حالی است که سه حزب از چهار حزب مخالف که موفق به کسب حدنصاب لازم برای ورود به پارلمان شده‌اند، نتایج این انتخابات را نپذیرفته‌اند.

بر اساس آمار کمیسیون مرکزی انتخابات، با شمارش آرا از 97 درصد حوزه‌های انتخابیه، بیش از یک میلیون نفر به این حزب رأی داده‌اند. این انتخابات برای اولین بار به طور کامل بر اساس سیستم تناسبی و با استفاده گسترده از فناوری‌های دیجیتال انجام شد. در مقابل، احزاب اپوزیسیون به طور کلی 37٫33 درصد آرا را کسب کرده‌اند.

به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان، پس از حزب «رویای گرجستان»، چهار حزب اپوزیسیون که از حد نصاب 5 درصد عبور کرده‌اند، به ترتیب زیر قرار دارند:

ائتلاف برای تغییر: 10٫81 درصد

جنبش ملی متحد: 10٫07 درصد

گرجستان قوی: 8٫72 درصد

برای گرجستان: 7٫73 درصد

میزان مشارکت در این انتخابات نزدیک به 59 درصد بود که بالاترین میزان از سال 2012، یعنی از زمانی که حزب «رویای گرجستان» به قدرت رسید، است.

بر اساس نتایج اولیه، حزب حاکم «رویای گرجستان» 89 کرسی از 150 کرسی پارلمان را به دست آورده که برای حفظ دولت کافی است، اما برای داشتن اکثریت مطلق برای تغییرات قانون اساسی کافی نیست.

«جنبش متحد ملی» که رهبری ائتلاف «اتحاد برای نجات گرجستان» را بر عهده دارد، بلافاصله نتایج اعلام شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات را رد کرد.

تینا بوکوچاوا، رئیس این حزب، صبح امروز اعلام کرد: ما به نمایندگی از جنبش متحد ملی اعلام می‌کنیم که نتایج انتخابات دزدیده شده را نمی‌پذیریم و قصد نداریم نتایج این انتخابات دزدیده شده را به رسمیت بشناسیم.

وی از سایر احزاب مخالف نیز خواست که با نتایج اعلام شده مخالفت کنند و افزود که احتمالاً در طول روز اعتراضات گسترده برگزار خواهد شد.

ماموکا خازارادزه، رهبر حزب «گرجستان قوی»، تاکید کرد که مخالفان در انتخاباتی که برای آینده اروپایی این کشور قفقازی سرنوشت‌ساز بود، پیروز شده‌اند.

وی پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری گفت: پیروزی دولت روسیه در گرجستان را تبریک می‌گویم.

نیکا گوارامیا، عضو «ائتلاف برای تغییر»، گفت که ائتلاف او نتایج منتشر شده را به رسمیت نمی‌شناسد و این روند را «کودتای دولتی» توصیف کرد.

با این حال، کمیسیون انتخابات تاکید دارد که تنها اختلالات جزئی وجود داشته است.

کاخا کالادزه، شهردار تفلیس و عضو حزب «رویای گرجستان»، به مخالفان هشدار داد که هرگونه اقدام غیرقانونی با واکنش شدید دولت مواجه خواهد شد.

این هشدار در پی اعتراضات احزاب مخالف به نتایج انتخابات پارلمانی گرجستان صادر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندی ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها