کد خبر: 585660
تاریخ انتشار :

آشنایی با علائم مشکلات کبد از جمله چرب بودن آن

آشنایی با علائم مشکلات کبد از جمله چرب بودن آن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که وظیفه پاکسازی خون از سموم و یا هرچیز دیگری که برای بدن مضر است را برعهده دارد. این اندام کوچک پرکاربرد، این وظیفه مهم را درطی 24 ساعت شبانه‌روز به صورت مداوم و بدون اینکه حتی متوجه آن شویم صورت می‌دهد. هرچند که برخی موارد مشکلاتی در کبد ایجاد می‌شود و طیف وسیعی از عوارض را با خود به همراه دارد. از جمله شایع ترین مشکلات پیش آمده سندرم کبد چرب است.

که از نام این بیماری پیداست، چربی‌های بدن را در نقطه‌ای جمع می‌کند. این امر باعث می‌شود تا عملکرد بدن و همچنین عملکرد کبد، مانع از بروز انواع علائم شود. اگرچه سندرم کبد پرچرب با زندگی سالم بر طرف می شود، اما در موارد پیشرفته می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. برای اینکه زندگی سالم‌تری داشته باشید و با علائم کبد پرچرب آشنا شوید توضیحاتی خدمت شما ارائه می‌دهیم.

با علائم کبد چرب آشنا شوید

همان‌طور که گفته شد؛ کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که در برخی موارد با مشکلاتی همچون پرچربی روبرو می‌شود. برخی از این علائم به شکل زیر است:

  1. چاقی

یکی از شاخص‌های سندرم کبد چرب چاقی بیش از حد شکم است. هرچند که برای تایید کبد پرچرب لزوماً فرد لازم نیست فرد چاق باشد، اما داشتن این بیماری احتمالاً افزایش وزن را به همراه می‌آورد. این امر عمدتاً به این دلیل رخ می‌دهد که کبد توانایی ارائه تمامی ظرفیت خود را ندارد و کیفیت خون دچار افت شدیدی می‌شود و فرد به جبران این مسئله غذای بیشتری را میل می‌کند. حتی اگر به سندرم کبد پرچرب مبتلا نیستید اما هنوز هم وزن زیادی دارید، توصیه می‌شود برای رسیدن به وزن ایده‌آل، هر چه ممکن است انجام دهید.

برای رفع این مشکل که جز مواردی است که باعث طیف زیادی از بیماری ها است باید زیر نظر متخصص رژیم دریافت کنید. برخی از رژیم های که میتوانید در مورد آن با متخصص صحبت کنید نظیر رژیم غذایی شیر و خرما که در سایت کوئیک فیت به خوبی در مورد آن توضیح داده شده است.

آشنایی با علائم مشکلات کبد از جمله چرب بودن آن

2. ادرار تیره

کبد به طور عمده وظیفه فیلتر سموم و سایر عناصر ناخواسته سیستم بدن را بر عهده دارد. اما سندرم کبد چرب، کبد را از انجام کار خود به‌طور کارآمد بازمی‌دارد. این مسئله به این معنی‌ست که سموم کمتری از سیستم فیلتری عبور می‌کنند.

وقتی این سموم توسط کبد دفع نشوند، تمایل دارند از طریق ادرار راه خروج خود را پیدا نمایند. با این اوصاف و به دلیل وجود افزایش تعداد سموم، رنگ ادرار شما تیره‌تر از حالتی‌ست که قبلا مشاهده کرده‌اید. علاوه‌بر رنگ تیره‌تر، بویی قوی‌تر و زننده‌‌تر نیز به مشام شما می‌رسد، حتی ممکن است با درد در حین ادرار نیز روبرو شوید. اگر این علائم را دارید حتما به علت آن مشکوک شده و به پزشک معالج مراجعه نمائید تا اقدامات لازم را صورت دهد.

3. درد شکمی

درد شکم غالباً یک نشانه بسیار قوی از بیماری کبدی است. شامل سندرم کبد چرب باشد. شما در این بیماری دردی را در قسمت بالای شکم احساس می‌کنید که تحمل آن خیلی سخت و ناراحت‌کننده نیست.

این درد اغلب نتیجه خونریزی کبد رخ می‌دهد. حتی می‌تواند استفراغ، وجود خون در استفراغ و حتی خون در مدفوع را نیز با خود به همراه داشته باشد. اگر در حال تجربه دردهای شکمی هستید توصیه می‌شود که حتما به پزشکی متخصص و باتجربه مراجعه کنید. اما اگر در مدفوع و یا استفراغ خون مشاهده کردید مراجعه به اورژانس الزامی‌ست.

4. زردی

صفرا ماده‌ای‌ست که توسط کبد تولید می‌شود و به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند. با وجود سندرم کبد چرب، مجاری که باعث آزاد شدن صفرا می‌شوند مسدود شده و حضور فعال آن‌ها در سیستم بدنی کاهش پیدا می‌کند. این مسئله منجر به بروز ترکیبات مختلف ناخواسته‌ای در بدن شده که به زردی معروف است.

از بارزترین این علائم می‌توان به زردی پوست و سفیدی چشم‌ها اشاره کرد. زردی همچنین ممکن است برجستگی‌های کوچک زرد و خارش اطراف پلک را نیز به وجود آورد. این نشانه‌، یکی از قوی‌ترین نشانه‌هایی‌ست که به شما هشدار می‌دهد که از ناراحتی کبد پرچرب رنج می‌برید و باید فورا فکری برای درمان آن صورت دهید.

5. برجستگی رگ‌های خونی

علاوه بر زردی و سایر علائمی که در رابطه با بیماری کبد پرچرب خدمت شما ارائه شد. یکی دیگر از علائم سندرم کبد چرب که می‌تواند بر روی علائم دیگر، خصوصا بر روی پوست تأثیر بگذارد وجود رگ‌های عنکبوتی یا مجموعه‌ای از رگ های خونی در نزدیکی سطح پوست است که به صورت بیرونی (برجسته) قابل مشاهده است.

در این نوع از علائم که رگ‌ها به شکل تارهای عنکبوت درهم تنیده و گسترش پیدا کرده نشانه‌ای بارز از کبد پرچرب را میتوانید ببینید.

این رگ‌ها غالباً خود را روی پاها نشان می‌دهند و رگ‌های شکسته نیز بر روی صورت دیده می‌شوند. همچنین ممکن است تغییر رنگ پوست در ناحیه گردن و همچنین تورم غدد را تجربه کنید. مبتلایان به این بیماری علاوخ بر برجستگی رگ‌ها تیرگی عمومی پوست را نیز تجربه می‌کنند، درحالی که کف دستان آن‌ها به رنگ قرمز روشن است.

6. خستگی

بدن ما معمولاً در صورت رفع اشکال کاملاً خوب عمل می‌کند. فرقی نمی‌کند که کبد شما چه مشکلاتی دارد؛ اینکه دچار سندروم کبد چرب و یا بیماری دیگری‌ست. بلافاصله پس از بروز بیماری بدن به طور خودکار به حالت ترمیم می‌رود. برای کمک به این امر، مقدار زیادی خون به کبد فرستاده می شود تا اکسیژن و مواد مغذی آن را تأمین کند. با این وجود، در اولویت‌بندی اکسیژن و مواد مغذی برای کبد، این منابع اضافی از منابع مورد نیاز بدن سایر اعضای بدن گرفته می‌شود.

این می‌تواند احساس کمبود انرژی به ما بدهد و با توجه به این مسئله که مغز تمام نیاز خود برای فعالیت را در اختیار ندارد مشکلاتی در خواب و تمرکز به وجود می‌آید. در این حالت است که به صورت کاملا افراطی احساس خستگی و خواب‌آلودگی داریم. هرچند که با خواب کافی و زیاد هم این احساس از ما جدا نمی‌شود و تنها درمان کامل است که می‌تواند بدن را به حالت اولیه برگرداند.

آشنایی با علائم مشکلات کبد از جمله چرب بودن آن

سخن پایانی

برای بهبود کبد چرب یا هربیماری مانند این بیماری بهتر است روی کاهش وزن و تحرک استفاده نمایید. استفاده از برنامه های رژیمی نیز برای کاهش وزن برای افرادی که وقت کافی ندارند پیشنهاد میشود .شما میتوانید در مورد این موضوع با عنوان لاغری شکم بدون ورزش در مدت کوتاه و سریع مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

منبع : مجله سلامت و تغذیه کوئیک فیت

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها