کد خبر: 708735
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌‌وگوی «نامه‌نیوز» با نقوی حسینی

واکاوی علل چرخش ناگهانی برخی سیاسیون؛ از سوپرانقلابی تا براندازی

فعال سیاسی گفت: کسانی که اصول و مبانی فکری و اعتقادی شان عمق نداشته و براساس یک برداشت سطحی بسیار کم عمق و کم ظرفیت به این تفکرات گرایش پیدا کرده است بنابراین با کوچکترین مسئله ای نیز همه این اعتقادات و مبانی فکری را زیر پا می گذارند و مقابل تفکرات سابق خودش می ایستند.

واکاوی علل چرخش ناگهانی برخی سیاسیون؛ از سوپرانقلابی تا براندازی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: مهدی نصیری سوپر انقلابی دهه شصت، از سال‌های انتهایی دهه ۸۰ منتقد تند تصمیمات نظام شد و مسیری را طی کرد که پیش از این محسن مخملباف و بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی بریده پیموده بودند و حالا خواستار آن شده است که اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کند. حال سئوال این است که چی باعث می شود که مواضع یک کنشگر سیاسی و رسانه ای در گذر زمان دستخوش چرخش های 180 درجه شود.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره عوامل چرخش ناگهانی و رادیکالی برخی سیاسیون همچون مهدی نصیری گفت: تغییر مواضع و دیدگاه های کنشگران در 3 سطح قابل بحث است. در سطح نخست آن است که فرد سیاسی در یک جناح سیاسی تعریف می شده اما به علت رفتار نیروهای آن جناح یا تضادهای معیارهای آن جناح تصمیم به تغییر جناح می گیرد.

وی افزود: سطح دوم آن است که یک فرد کنشگر سیاسی فعال و پرتلاش به یکباره تصمیم می گیرد از فعالیت در عرصه سیاسی خارج شود به امور دیگری در سایر حوزه های فرهنگی، اقتصادی یا اجتماعی بپردازد. این گروه از افراد در واقع به بی تفاوتی می رسند و دیگر برای شان مهم نیست اصولگرا و اصلاح طلب چه می گویند و نیازهای نظام امروز چیست.

این فعال سیاسی یادآور شد: سطح سوم کسانی هستند که در اردوگاه اصولگرایی یا اصلاح طلبی دیدگاه های تندی داشتند و معتقد بودند اگر باید تغییری صورت بگیرد و تحولی رخ دهد از طریق اصلاح امکان پذیر است اما ناگهان از این نوع تفکر فکری خارج شدند و به جرگه براندازان پیوستند. به عبارت دیگر این گروه از افراد تغییر جناح ندادند یا در تفکرشان تعدیل رویکرد اتفاق نیفتاده است بلکه اساسا مقابل نظام قرار گرفتند و به براندازان پیوستند.

وی ادامه داد: کسانی که جز گروه سوم هستند قطعا اصول و مبانی فکری و اعتقادی شان عمق نداشته و براساس یک برداشت سطحی بسیار کم عمق و کم ظرفیت به این تفکرات گرایش پیدا کرده است بنابراین با کوچکترین مسئله ای نیز همه این اعتقادات و مبانی فکری را زیر پا می گذارند و مقابل تفکرات سابق خودش می ایستند.

نقوی حسینی درباره آثار افزایش تعداد نمونه هایی همچون مهدی نصیری، یادآور شد: بالاخره هر سیستمی یک ورودی و یک خروجی دارد که این ورودی ها و خروجی ها با فیدبک هایی همراه است که بسیار مهم هستند. معتقدم نظام باید یک ساختاری طراحی کند تا نیروهایی که از مسئولیت خارج شدند به یکباره خودشان را تنها نبینند و احساس نکنند همه زحمات، تلاش ها و مجاهدت های شان بیهوده بوده است.

وی افزود: مصادیقی را دیدیم که فرد چند دوره نماینده مجلس، وزیر یا استاندار بوده، وقتی به یک دستگاهی برای پیگیری کار یا مشکلش می رود برخورد بدی با او می شود و کسی هم نیست که حرفش را گوش دهد. معتقدم این گروه از افراد سرمایه های انسانی هستند که می توانند حفظ شوند، نه آنکه با این حرف مواجه شوند که «نظام به تو میدان داد وگرنه تو کسی نبودی که در فلان جایگاه قرار بگیری».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها