کد خبر: 708982
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با محمدجواد حق‌شناس

اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران می داند زور شورای شهر به او نمی رسد بنابراین اهدافی را دنبال می کند که برای کسب رضایت کسانی است که او را در این جایگاه نشاندند.

اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز: عملکرد و تصمیمات علیرضا زاکانی شهرداری تهران از همان ماه‌های نخست انتقادهای زیادی را به دنبال داشت و هر چه گذشت دایره این انتقادها وسیع تر شد به طوری که هم‌اکنون از اردوگاه خودی مورد نقد قرار می‌گیرد و در جلسه اخیر شورای شهر تهران نیز 3 نفر از اعضا حاضر نشدند پای صحبت زاکانی بنشینند.

حجم انتقادها از زمانی شدت یافت که افکارعمومی نیز درگیر موضوعات شد؛ نمونه روشن آن ورود شهرداری به اجرای پروژه هایی در بوستان ها بود. از اواخر سال گذشته بحث ها درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه خیلی داغ شد و در روزهای اخیر نیز پروژه بوستان لاله مورد توجه قرار گرفته است.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار نامه‌نیوز درباره انتقادها به اقدامات شهرداری تهران در بوستان‌ها گفت: پارک ها و بوستان ها براساس قانون بخشی از فضای عمومی شهر هستند که کارکردهایی در حوزه رفاهی، تفریحی، محیط زیستی و فضای سبز برای شهروندان دارند.

وی افزود: قانون برای ساخت و ساز در بوستان های بزرگ فضاهای اداری، نگهبانی و بوفه‌ها را احصا کرده است که این موارد نیز قبل از اقدام باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد وگرنه هر نوع احداث ساختمان در بوستان اساسا برخلاف نظام قانونی حاکم بر مدیریت شهری است.

عضو سابق عضو شورای شهر تهران با اشاره به پروژه های اخیر شهرداری تهران برای ساخت مسجد و هتل در بوستان ها اظهار کرد: در این نوع پروژه ها که بحث قطع درختان برای تخصیص زمین مطرح می شود، حتما باید با تصویب شورای شهر و موافقت شورای عالی شهرسازی باشد وگرنه رویه ای کاملا نادرست و خلاف قانون و منافع شهروندان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: متأسفانه شورای شهر تهران برخلاف ضابطه کسی را به عنوان شهردار انتخاب کرد که صلاحیت های لازم قانونی را نداشت. البته این طور به نظر می رسد او به شورای شهر تحمیل شد. معتقدم کسی که جایگاه شهردار تهران را اشغال کرده، اساسا خودش را منتخب شورا نمی داند که حالا بخواهد در قبال تعهد اعضای شورا به مردم شهر خود را مسئول بداند و از جایگاه حقوقی شورای شهر پاسداری کند.

این فعال سیاسی شورای شهر به عنوان مقام ناظر بر شهرداری تهران را ناتوان از انجام وظیفه خواند و اظهار کرد: وقتی اعضای شورای شهر نمی توانند از منافع شهروندان دفاع کنند، جایگاه خودشان را از دست می دهند. شهردار تهران خود را منتخب شورای شهر نمی داند بنابراین نیازی در پاسخگویی به شورای شهر و حتی مردم نمی بیند.

وی افزود: شهردار تهران می داند زور شورای شهر به او نمی رسد بنابراین اهدافی را دنبال می کند که برای کسب رضایت کسانی است که او را در این جایگاه نشاندند و از او انتظار پاسخگویی دارند. در واقع او خودش را به آنها متعهد می داند، بنابراین برای پیدا کردن آدرس درست باید دید اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها