کد خبر: 712925
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدعلی وکیلی

ائتلاف کنیم انتخابات 92 تکرار می‌شود

فعال سیاسی گفت: اگر انتخابات با تکثر نامزدها همراه باشد پیش بینی دو مرحله ای شدن انتخابات واقع بینانه‌تر است.

ائتلاف کنیم انتخابات 92 تکرار می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: با پایان یافتن ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، معادلات صحنه رقابت شفاف تر شد. چهره های زیادی از هر دو جناح سیاسی به وزارت کشور رفتند و برای تصدی کرسی ریاست دولت اعلام آمادگی کردند. از این رو بسیاری از کارشناسان این دوره از انتخابات را به انتخابات ریاست جمهوری 1392 تشبیه می کنند که رقابت از دوقطبی جناحی اصولگرا-اصلاح طلب خارج شد اما در عین حال برخی نیز آن را تکرار 1384 می دانند که تکثر کاندیداها در هر دو جناح نتیجه ای را رقم زد که برای هر دو جناح غافلگیر کننده بود.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره معادلات صحنه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: اگر دوستان در فضای گلخانه ای پیش بروند و تدبیر و اجماعی در جبهه تحول خواهان و حامیان خروج از وضعیت موجود صورت نگیرد، مدل انتخابات ریاست جمهوری 1384 را دوباره تجربه خواهیم کرد اما اگر در این جبهه اجماع شود مدل انتخابات 1392 را خواهیم داشت.

وی راهبرد ائتلاف براساس گذشت از نامزد حداکثری و اقناع به نامزد حداقلی را تنها راه پیروزی جناح تحول خواه خواند و افزود: اگر مبنای حرکت انتخاباتی فقط حداکثرخواهی باشد، نتیجه ای بهتر از سال 1384 کسب نخواهیم کرد.

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تعداد و میزان حضور نامزدهای پوششی در صحنه انتخابات اظهار کرد: بعید می دانم تعداد نامزدهای پوششی در این دوره زیاد باشد چون هنوز قطب های انتخاباتی مشخص نشدند. در گذشته قطب های انتخابات معلوم بود و نامزدهای پوششی نیز برای نامزدهای اصلی تعریف می شدند اما در این دوره وقتی نمی دانیم چه نامزدهایی قطب های انتخابات خواهند بود بنابراین تعریف نامزد پوششی معنا ندارد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف نامزدهای پوششی زمانی خواهد بود که قطب های انتخابات شکل بگیرند، درباره زمان ائتلاف انتخاباتی افزود: بعد از اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان باید جناح تحول خواه رویکرد ائتلافی را جلو ببرد چون این رویکرد به فضای رأی آوری کمک می کند.

نماینده ادوار مجلس درباره تک یا دو دوره ای شدن انتخابات گفت: فعلا فضا مبهم است و مشخص نیست کدام نامزدها تأیید صلاحیت می شوند و قطب های انتخابات چه کسانی هستند بنابراین در چنین فضایی پیش بینی یک مرحله ای یا دو مرحله ای شدن انتخابات سخت است. در مجموع معتقدم اگر انتخابات با تکثر نامزدها همراه باشد پیش بینی دو مرحله ای شدن انتخابات واقع بینانه تر است.

این فعال سیاسی درباره تأثیرگذاری محمود احمدی نژاد بر معادلات ریاست جمهوری گفت: احمدی نژاد تأییدصلاحیت شود معادلات انتخابات را بر هم خواهد زد.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها