کد خبر: 713032
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با عزت الله یوسفیان ملا

مسئله صلاحیت لاریجانی حل شده؟!

فراکسیون مستقلین مجلس با آقای قالیباف جلسه ای گذاشت و با او شرط کرد «اگر قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری دارد اعلام کند تا فراکسیون تصمیم دیگری بگیرد» اما آقای قالیباف در آن جلسه گفت «کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شود».

مسئله صلاحیت لاریجانی حل شده؟!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - انتخابات ریاست جمهوری در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها قرار دارد. بعد از شور حضور نامزدها در ستاد انتخابات وزارت کشور، موقتا سکوتی بر فضای سیاسی حکم فرماست. همه منتظر ببینند شورای نگهبان قصد دارد مدل انقباضی انتخابات 1400 را پیاده کند یا مدل انبساطی انتخابات 1392 را کلید می زند.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره معادلات صحنه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هشتم تیرماه گفت: این مسئله بستگی به تعداد کاندیدای تأییدصلاحیت شده دارد. اگر از یک جریان سیاسی تعداد زیادی کاندیدا در صحنه رقابت حاضر باشند قطعا آرا بین آنها تقسیم می شود و انتخابات به مرحله دوم می کشد اما اگر تعداد کاندیدا 5 یا 6 نفر بیشتر نباشد، احتمال کشیده شدن رقابت ها به دور دوم خیلی کم می شود.

وی درباره مدل انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نسبت به ادوار گذشته افزود: اگر 10 کاندیدا تأییدصلاحیت شوند تکرار مدل انتخابات 92 را شاهد خواهیم بود و تا روزهای آخر معلوم نخواهد بود نام چه کسی از صندوق در می آید اما اگر حدود 6 کاندیدا به میدان تبلیغات راه پیدا کنند، وضعیت فرق خواهد کرد. البته میزان تنوع گرایش سیاسی کاندیداهای تأییدصلاحیت شده نیز در تعیین آرایش صحنه انتخابات اثرگذار است.

نامزدهای پوششی شناسایی و ردصلاحیت شوند

این فعال سیاسی درباره تعداد کاندیداهای پوششی اظهار کرد: قطعا یکسری کسانی که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند پوششی هستند. وقتی 6 نفر از اعضای کابینه دولت سیزدهم ثبت نام می کنند آیا واقعا می خواهند همه شان در صحنه بمانند و رئیس جمهور شوند؟ یا نماینده ادوار مجلس که ثبت نام کرد درحالیکه نتوانست در اسفندماه 1402 از شهر خودش رأی بیاورد، واقعا فکرش ماندن تا روز آخر در میدان رقابت است؟ عده ای آمدند از نامزدی که وضع بهتری دارد امتیاز بگیرند. امیدواریم نامزدهایی که سابقه نامزد پوششی بودن را در کارنامه دارند شناسایی و از ورود به صحنه انتخابات منع شوند چون این کار آنها مصداق بارز بازی دادن مردم است.

وی درباره احتمال تکرار اتفاق انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای علی لاریجانی ادامه داد: مسائل او رسیدگی شد. رهبر معظم انقلاب در سال 1400 فرمودند «به برخی کاندیداها ظلم شد و باید جبران شود». آقای لاریجانی مصداق آشکار و عینی آن سخن رهبری بود و رهبر انقلاب از این جمله صریح و واضح تر را برای هیچ کسی بیان نکردند.

این نماینده ادوار مجلس درباره نامزدی پررنگ اعضای دولت سیزدهم برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی ها برای تریبون آمدند تا حرف های شان را بزنند. برای برخی نیز فقط کافی است رسانه ها تیتر بزنند که «فلانی کاندیدای ریاست جمهوری شد» همین برای آنها کفایت می کند.

لاریجانی این طور نیست که به کسی بگوید «تو نیا، من می خواهم بیایم»

وی درباره شایعه توافق قالیباف با علی لاریجانی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: اصلا چنین چیزی نیست. آقای لاریجانی رایزنی داشت اما با احدی معامله نداشت. اصلا روحیه آقای لاریجانی این طور نیست که به کسی بگوید «تو نیا، من می خواهم بیایم».

یوسفیان گفت: فراکسیون مستقلین مجلس با آقای قالیباف جلسه ای گذاشت و با او شرط کرد «اگر قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری دارد اعلام کند تا فراکسیون تصمیم دیگری بگیرد» اما آقای قالیباف در آن جلسه گفت «کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شود». ثانیا آقای قالیباف سوگند خورد که یکسال مسئولیت ریاست مجلس عهده دار باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها