کد خبر: 715849
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی صوفی

پیروزی پزشکیان در گرو افزایش مشارکت

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: معلوم نیست 10 میلیون و 400 هزار نفری که در دور نخست به آقای پزشکیان رأی دادند دوباره پای صندوق رأی حاضر شوند و به او رأی بدهند بنابراین حفظ این رأی خودش یک موضوع مهمی است.

پیروزی پزشکیان در گرو افزایش مشارکت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - اعلام نتیجه مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری با غافلگیری بزرگی برای هر دو جناح اصولگرایی و اصلاح طلبی همراه بود.

ادعای اصلاح طلبان همواره این بود که کافی است ماشین رأی خود را راه بیاندازند تا اکثریت جامعه را با خود همراه سازند اما امروز معلوم شد با وجودی که آنها با تمام قدرت ترفندهای سیاسی شان به کار بستند نتوانستند نتیجه دلخواه و موردانتظارشان را رقم بزنند. از طرف دیگر اصولگرایان که همواره تفکر جبهه پایداری را در اقلیت تفسیر می کردند، امروز با مشاهده رأی سعید جلیلی متوجه شدند کت تن کیست.

 هر چند اختلاف یک میلیون رأیی بین پزشکیان و جلیلی در ظاهر دلگرم کننده به نظر می رسد اما تجربه ریزش آمار مشارکت کنندگان در مرحله دوم انتخابات و مشخص نبودن سرنوشت 3.5 میلیون رأی قالیباف و پورمحمدی سئوالات و ابهامات زیادی را درباره پیش بینی نتیجه نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ذهن متبادر می سازد.

علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره ارزیابی نتیجه مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری گفت: با اعلام رسمی نتایج مرحله نخست انتخابات مشخص شد که نظرسنجی ها و پیش بینی ها درباره میزان مشارکت مردم خوشبینانه بود. البته وقتی برمی گردیم و به واقعیت ها نگاه کنیم رقم خوردن چنین نتیجه ای طبیعی است چون زمان تبلیغات در ستادهای انتخاباتی آنچه مشاهده می شد عدم حضور پررنگ نسل جوان در فعالیت ها بود.

وی با بیان اینکه کاملا فقدان نقش آفرینی جوان ها در صحنه انتخابات مشهود و محسوس بود، افزود: جوانها معمولا با فعالیت های شان شور انتخاباتی را ایجاد می کنند و نیامدن آنها به میدان نشان می دهد که دیوار بی اعتمادی بین دولت و ملت خیلی بالا رفته است. یعنی آنقدر مسئولان بر نگاه خود پافشاری و به خواست و مطالبه مردم بی اعتنایی و بی توجهی کردند که حالا دیگر مردم هیچ حرفی را باور نمی کنند؛ مخصوصا جوانان که می گویند «همه اینها بازی است».

این فعال سیاسی اظهار کرد: اگر امروز برویم پای صحبت کسانی که نیامدند رأی بدهند بنشینیم، می گویند «این نتیجه از پیش تعیین شده بود و همه بازی است چون مشخص است در نهایت سعید جلیلی رئیس جمهور می شود».

وی با بیان اینکه اختلاف بین جلیلی و قالیباف و هواداران شان را بسیار عمیق خواند و افزود: امروز اصولگرایان دریافتند که همه دستاوردهای سیاسی شان به مصادره تندروها درآمده است. تندروها صراحتا اعلام می کنند تابع افکار و منویات آقای مصباح هستیم که معتقد بود «اصلا مردم چه کاره اند؟». امروز پیروان این تفکر در دولت سیزدهم حضور دارند و در مجلس نیز یک فراکسیون قوی را شکل دادند؛ حالا نیز دارند خطری برای ریاست جمهوری آینده می شوند.

صوفی با بیان اینکه اصولگراها نیز خطر تندروها را درک کردند، گفت: پیش بینی می کنم بخش عمده ای از رأی دهندگان به آقای قالیباف و آقای پورمحمدی در مرحله دوم به سمت آقای پزشکیان متمایل شوند اما با این وجود از الان نمی توان پیروزی آقای پزشکیان را پیش بینی کرد چون این اتفاق بستگی به میزان مشارکت مردم دارد.

دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات افزود: هر چند آرای آقای پزشکیان یک میلیون بیشتر از آرای آقای جلیلی است اما در دور دوم انتخابات ریزش مشارکت اتفاق می افتد که این ریزش آرای آقای پزشکیان را متأثر می کند اما روی آرای آقای جلیلی اثری ندارد و 9 میلیون و 400 رأی او دوباره تکرار می شود. به عبارت دیگر معلوم نیست 10 میلیون و 400 هزار نفری که در دور نخست به آقای پزشکیان رأی دادند دوباره پای صندوق رأی حاضر شوند و به او رأی بدهند بنابراین حفظ این رأی خودش یک موضوع مهمی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها