کد خبر: 716747
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدصادق کوشکی

نقش پزشکیان در ریاست قالیباف بر مجلس

تحلیگر مسائل سیاسی گفت: شاید برخی تحلیلگران جریان حامی جلیلی، قالیباف و جبهه پایداری را به جریان انقلاب توصیف کنند اما قطعا آنها مرزبندی خودشان را دارند و نقاط اختلاف قابل توجه بین آنها از این به پررنگتر نیز خواهد شد.

نقش پزشکیان در ریاست قالیباف بر مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آرزو فرشید -  انتخابات ریاست جمهوری تمام شد؛ امروز جبهه اصلاحات نامزد مورد حمایت خود را در مسیر پاستور می بیند اما در مقابل جریانات اصولگرایی-انقلابی دنبال مقصر می گردند و هر سلیقه ای می کوشد هزینه شکست را برای سلیقه دیگر فاکتور کند.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره معادلات درون اردوگاهی اصولگرایان بعد از شکست سعید جلیلی گفت: سالهاست که اصولگرایای تمام شد. در واقع از مجلس نهم به بعد معتقدم اصولگرایی به پایان رسید. دیگر این جریان وجود خارجی و بدنه اجتماعی ندارد. حتی بخش اعظم بزرگان این جریان فوت کردند.

وی با اشاره به رقابت نزدیک قالیباف و ذوالنوری از نزدیکان سیاسی به سعید جلیلی در ابتدای آغاز کار مجلس دوازدهم بر سر تصدی کرسی ریاست، افزود: فراموش نکنیم آقای قالیباف ریاستش بر مجلس را مدیون همکاری پزشکیان است چون پزشکیان کنار قالیباف ایستاد، توانست آرای نمایندگان اصلاح طلب را گرد بیاورد و از ریاست آقای قالیباف حمایت کند. در واقع آقای قالیباف به اعتبار حمایت آقای پزشکیان رئیس مجلس دوازدهم شد. وقتی این واقعیت را می بینیم آیا می توانیم قالیباف و جلیلی را زیر یک چتر سیاسی تحلیلی و توصیف کنیم؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به شکل گیری آرایش جدید سیاسی در بدنه اصولگرایی-انقلابی از سال 92 به بعد، یادآور شد: امروز کاملا واضح و آشکار است آقای قالیباف در حوزه سیاست نگاهی دارد که سعید جلیلی آن نگاه را قبول ندارد. معتقدم آقای قالیباف سالهاست بعد خروج از شهرداری جریان و نیروهای خودش را با سوگیری های مشخص سیاسی دارد که این جریان نقطه مشترک زیادی با جریان آقای جلیلی ندارد. حتی با وجودی که برخی افراد سیاسی پایداری و جلیلی را یکی می دانند اما پایداری نیز جریان متفاوتی از جریان فکری سعید جلیلی است.

وی با اشاره به سبد اجتماعی جلیلی و قالیباف ادامه داد: آقای جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 13.5 میلیون رأی کسب کرد حال آنکه آرای او در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 حدود 4 میلیون بود. در مقابل آقای قالیباف آرای آقای قالیباف انتخابات 92 حدود 6 میلیون رأی آورد اما در انتخابات هشتم تیرماه امسال 3.5 میلیون کسب رأی کرد. در انتخابات مجلس سال 1398 نیز آقای قالیباف 1 میلیون و 200 هزار رأی آورد اما چهار سال بعد یعنی برای انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند 1402 دیدیم که آرای او حدود 400 هزار رأی بود. این نشان می دهد که آرای آقای قالیباف کاهشی است.

کوشکی گفت: امروز در جریان موسوم به جریان انقلاب طیف های مختلفی حضور دارند. شاید برخی تحلیلگران جریان حامی جلیلی، قالیباف و جبهه پایداری را به جریان انقلاب توصیف کنند اما قطعا آنها مرزبندی خودشان را دارند و نقاط اختلاف قابل توجه بین آنها از این به پررنگتر نیز خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها