کد خبر: 719710
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مصطفی هاشمی طبا

پزشکیان باید مردم را قانع و سیاست‌های ریاضتی اعمال کند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر اوضاع به همین شکل پیش رود مملکت نابود می شود اما اگر دولت آقای پزشکیان بخواهد اداره کشور را در ابعاد مختلف به ریل صحیح برگرداند نیازمند اعمال سیاست های ریاضتی است. پزشکیان نمی‌تواند مثل قبلی‌ها با سیلی صورت را سرخ نگه دارد

 پزشکیان باید مردم را قانع و سیاست‌های ریاضتی اعمال کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - رسما فرمان امور اجرایی کشور در دستان مسعود پزشکیان قرار گرفت، کسی که به نحوه تصمیم گیری دولتمردان قبل انتقاد داشت حالا می خواهد مشکلات پیچیده و در هم گره خود را یکی یکی حل کند اما سئوال این است که چالش های پیش روی دولت چهاردهم چیستند و او از کجا باید کار حل مشکلات را استارت بزند؟

مصطفی هاشمی طبا در گفت‌وگو با  خبرنگار نامه نیوز درباره چالش های پیش روی دولت مسعود پزشکیان گفت: کوهی از مشکلات مقابل آقای پزشکیان قرار دارد. اگر او می خواهد همچنان روی ریل دولت های گذشته ادامه حرکت دهد، بداند که این ریل سراشیبی سقوط است. امروز زمان حل مشکلات فرارسیده و تنها راه نجات کشور ورود به این عرصه است.

وی حل مشکلات امروز کشور را خیلی سخت و دشوار خواند و افزود: نخستین مشکل تأمین هزینه های جاری دولت به ویژه پرداخت حقوق دستمزد کارکنان است، بدون آنکه دولت از بودجه عمرانی هزینه کند، از بانک مرکزی قرض بگیرد یا از حساب صندوق توسعه ملی بردارد. حل این مشکل اصلا و ابدا ساده نیست. همه دولت های گذشته با وجود ادعاهای فراوان متأسفانه ترکیبی از این روش ها را استفاده کردند که تبعات زیانباری برای کشور داشت.

فعال سیاسی اظهار کرد: اگر آقای پزشکیان بخواهد براساس واقعیت ها مشکلات کشور را حل کند، قطعا احتیاج دارد اداره کشور را براساس تحریم ها جلو ببرد چون همه دولت ها در ابتدای کار می گفتند «برای اداره امور اجرایی در شرایط تحریم ابتکار و تدبیر داریم» اما در نهایت خروجی کارشان این بود که «تحریم نباید باشد تا بتوانیم کار کنیم، در شرایط تحریم فقط می شود با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشت».

وی افزود: اگر آقای پزشکیان بخواهد همچون دولت های قبلی روی ریل سراشیبی امور اجرایی کشور را جلو ببرد، فقط برای مدتی می تواند این کار را انجام دهد چون این ریل با شیب بسیار تندی به سمت دره پیش می رود اما اگر تصمیم دولت چهاردهم این است که مسیر ریل را اصلاح کند و حداقل آن را در وضعیت افقی قرار دهد، باید طرحی نو درانداخته شود.

هاشمی طبا گفت: از حالا نمی تواند درباره رفع تحریم قول یا وعده ای داد چون تجربه یک دهه گذشته نشان می دهد که این احتمال است که با وجود مذاکرات و حتی رسیدن به توافق، ما همچنان در تحریم بمانیم و شرایط مان نیز بدتر شود بنابراین دیگر زمان با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن تمام شده و دولت باید برای اصلاح امور تصمیمات سخت بگیرد. البته آقای قالیباف نیز بارها این حرف را زد اما هیچ تصمیمی در مجلس اتخاذ نشد.

وی کار اداره کشور را در این مقطع زمانی بسیار سخت و سنگین خواند و افزود: اگر اوضاع به همین شکل پیش رود مملکت نابود می شود اما اگر دولت آقای پزشکیان بخواهد اداره کشور را در ابعاد مختلف به ریل صحیح برگرداند نیازمند اعمال سیاست های ریاضتی است؛ طبیعتا مردم در چنین شرایطی یک طرف قضیه هستند که باید قانع شوند تا با دولت همکاری کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها