کد خبر: 719982
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن رسولی

پزشکیان دولت میانه توافق‌ساز تشکیل می‌دهد

ترکیب نهایی دولت چهاردهم به گونه ای نهایی خواهد شد که بتواند در عمل ترجمان قابل قبول و اطمینان بخشی برای این نظریه دولت ملی یا دولت توافق ساز دکتر پزشکیان باشد.

پزشکیان دولت میانه توافق‌ساز تشکیل می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  مسعود پزشکیان رسما رئیس جمهور ایران شد و حالا همه منتظرند تا او همکاران خود را معرفی کند. گمانه زنی ها درباره کابینه دولت چهاردهم بسیار است اما محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبردی انتقال دولت اعلام کرد تا چند روز آینده ترکیب نهایی کابینه مشخص می شود. برخی از رسانه‌ ها حتی روز سه‌شنبه را روز معرفی کابینه پزشکیان اعلام کرده‌اند.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره گرایش سیاسی کابینه دولت چهاردهم گفت: آقای پزشکیان یک اصلاح طلب اصیل است و گفتمان دکترین دولت میانه یا دولت اصلاح طلب توافق ساز را برگزید بنابراین ذات دولت او اصلاح طلبانه خواهد بود کما اینکه آقای محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول منصوب کرد که فردی برآمده از متن و بطن جریان اصلاحات است.

وی افزود: ترکیب نهایی دولت چهاردهم به گونه ای نهایی خواهد شد که بتواند در عمل ترجمان قابل قبول و اطمینان بخشی برای این نظریه دولت ملی یا دولت توافق ساز دکتر پزشکیان باشد. هرچند حس می زنم تعدادی هم از دوستان غیراصلاح طلب و اصولگرایان میان رو آقای دکتر پزشکیان را در دولت همراهی کنند اما وجه غالب دولت اصلاح طلب خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: برخی انتظارات و مطالباتی بعد از پیروزی دکتر پزشکیان به ویژه از سوی جریان اصولگرا مطرح می شود که مصداق آن را می توان در اظهارات حساب نشده آقای دکتر حداد عادل دید. این انتظارات در حالی بیان می شود که تجربه نشان می دهد وقتی جریان اصولگرا هر کدام از قوای انتخابی کشور را در اختیار گرفت دوست آقای حداد کاملا با یک رویه حذفی عمل کردند و در سال های اخیر این روند حذفی نه فقط در سطح وزرا و مدیران ارشد بلکه به سطوح میانی و خرد در حد بخشدار و دهیاران نیز رسیده بود.

وی ادامه داد: تئوری حاکمیت یکدست خیلی ثمری برای کشور نداشت، لطمه جدی به مقبولیت نظام زد به گونه ای که در انتخابات مجلس دوازدهم با مشارکت 8 درصد واجدین شرایط در تهران روبه رو بودیم. وقتی مقبولیت پایین می آید، دستاوردها قابل عرضه نیست و مشکلات عدیده ای در حوزه اقتصاد و معیشت با چندین برابر شدن قیمت مایحتاج عمومی به مردم تحمیل می شود، طبعا اعتبار نظام نیز لطمه می خورد.

رسولی یادآور شد: آقای دکتر پزشکیان دکترین ایجاد تغییر خود را براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تنظیم کرده است. امیدوارم با همین رویکرد توافق ساز و همجانبه نگر با تکیه بر خرد، دانش و نیروی جوانی و تجارب موسفیدان انشاءالله شاهد ترکیب مناسبی از افراد در دولت آقای دکتر پزشکیان باشیم. امروز ایران و ایرانیان به شدت نیازمند نوعی از نظام اداره کشور هستند که این نظام به لحاظ رویکردی نسبت بیشتری با مطالبات کف جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی های صداق و راستگویی مسعود پزشکیان افزود: بیش 50 درصد مردم به دلیل نارضایتی ها از دستاورد ناچیز حاکمیت یکدست در انتخابات شرکت نکردند، امیدواریم دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی بتواند کشور را از این شرایط تحریمی ظالمانه خارج کند و در داخل کشور نیز با اولویت دادن به حوزه اقتصاد گشایش هایی را رقم بزند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها