کد خبر: 720927
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با قاسم محبعلی

وقوع جنگ عمر دولت نتانیاهو را بیشتر عمر می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مردم ایران حتما علاقمند به جنگ و بحران نیستند و مردم منطقه نیز آمادگی آن را ندارند چون هزینه های بزرگ و غیرقابل جبرانی را امکان دارد بر دوش ایران و منطقه بگذارد.

وقوع جنگ عمر دولت نتانیاهو را بیشتر عمر می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ریاض به درخواست ایران فردا چهارشنبه برگزار می شود. دو تحلیل متفاوت درباره این نشست وجود دارد، نخست آنکه فعالسازی ظرفیت های دیپلماتیک در جهان اسلامی می تواند مانع وقوع یک جنگ در منطقه شود، دوم آنکه پاسخ ایران به اسرائیل قطعی است و فقط درخواست برگزاری این نشست را داد تا تصمیم خود را به اطلاع کشورهای اسلامی برساند.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره آخرین تحولات منطقه و نوع پاسخ ایران به اسرائیل گفت:  پیش بینی اوضاع قابل پیش بینی نیست. اگر بالاخره یک راه حل دیپلماتیک پیدا شود که از کنش و واکنش متقابل ایران و اسرائیل و بروز جنگ تمام عیار منطقه ای جلوگیری کند، قطعا به نفع صلح منطقه و ایران خواهد بود چون دولت آقای پزشکیان از این قائله نجات پیدا می کند و می تواند به اجرای برنامه‌هایش برسد.

وی درباره اتفاقات بعد از پاسخ ایران اظهار کرد: این بستگی به نوع پاسخ ایران دارد. اگر پاسخ موثر باشد، یک وضعیت در پیش رو خواهد بود اما اگر موثر نباشد و باعث کشته شدن افرادی به ویژه غیرنظامیان شود، قطعا اسرائیل پاسخ می دهد. دولت نتانیاهو علاقمند است جنگ را گسترش و ادامه دهد، این رویکرد او قابل درک است چون پایان جنگ غزه به مثابه پایان دولت نتانیاهو خواهد بود.

این دیپلمات سابق کشورمان اظهار کرد: اگر جنگ ادامه پیدا کند، دولت نتانیاهو بیشتر عمر می کند. از طرفی نتانیاهو با جمهوری خواهان در آمریکا هماهنگ است چون عدم وقوع جنگ توفیقی برای دولت بایدن و کاندیداتوری کاملا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. اگر جنگی شروع و اسرائیل بتواند آمریکا را وارد این جنگ کند، آغاز جنگ به دموکراتها بر می گردد و پایان جنگ با جمهوری خواهان است بنابراین ترامپ نفعش را می برد.

وی افزود: البته در کنار نتانیاهو و جمهوری خواهان، طرف های دیگری هم هستند که از وقوع جنگ در منطقه استقبال می کنند. شاید پوتین علاقمند باشد جنگی بزرگ در منطقه رخ دهد تا آمریکا و اروپا را وارد چالشی جدی کند و از این طریق بتواند از آنها سر اوکراین امتیاز بگیرد.

محبعلی گفت: مسائل پیچیده ای است که در نهایت ایران باید براساس منافع ملی عمل کند نه براساس احساسات. ایران نباید با رویکرد داش‌مشتی گری و لوطی گری اقدام کند به این معنی که چون طرف زد ما هم می زنیم. باید منافع ملی را نگاه کنیم؛ بعضی وقت ها بلافاصله پاسخ ندادن و پاسخ را به وقت مناسب گذاشتن بهتر است چون در این صورت در زمین طرف مقابل عمل نکردیم و زمین تقابل را خودمان تعریف کردیم. این موضوعاتی است که تصمیم گیران باید به آن فکر کنند. مردم ایران حتما علاقمند به جنگ و بحران نیستند و مردم منطقه نیز آمادگی آن را ندارند چون هزینه های بزرگ و غیرقابل جبرانی را امکان دارد بر دوش ایران و منطقه بگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها