کد خبر: 721394
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت الله فلاحت پیشه

دولت پزشکیان سریع وارد تنش‌زدایی شود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سیاست تنش‌زدایی دولت پزشکیان در مقابل تنش زایی نتانیاهو نباید دچار انفعال شود.

دولت پزشکیان سریع وارد تنش‌زدایی شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - اخبار از این حکایت می کند که قرار است سکان وزارت‌خارجه به دست عباس عراقچی سپرده شود. هر چند محمدجواد ظریف اخیرا او را فردی مستقل و مسلط بر حوزه کاری دیپلماسی توصیف کرد اما اتفاق اخیر نشان داد که معادلات حاکم بر دستگاه سیاست خارجی کشور حتی نسبت به زمان مذاکرات برجام به مراتب پیچیده تر است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اولویت های کاری وزارت خارجه در دولت مسعود پزشکیان گفت: شعار مسعود پزشکیان تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی بود اما اتفاق اخیر نشان داد که نتانیاهو دنبال تنش زایی است و سعی می کند بر وسعت تنش ها بیفزاید، از این رو انتظار می رود سیاست تنش‌زدایی دولت چهاردهم در مقابل تنش زایی نتانیاهو دچار انفعال نشود.

وی دولت پزشکیان باید هر چه سریعتر قالب سیاست های تنش‌زدای خود را در منطقه فراگیر کند، افزود: البته تحولات مشکوکی در سطح منطقه مشاهده می شود که ایران باید با حساسیت بیشتری به آن توجه کند. یکی از این اقدامات تلاشی بود که بعد از ترور اسماعیل هنیه صورت گرفت و کسانی با اسامی جدید سعی کردند از آمریکایی ها در عراق تلفات بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: اگر امروز بخواهیم از دو بازیگر نام ببریم که بیش از بقیه طرفها، از وقوع جنگ فراگیر در منطقه پرهیز دارند، این دو بازیگر ایران و آمریکا هستند اما در مقابل اسرائیل و روسیه از روشن شدن شعله جنگ وسیع در منطقه استقبال می کنند. پس ایران حتی در قالب دیپلماسی پنهان با آمریکا باید مانع از آن شود که نتانیاهو جنگی را به منطقه تحمیل کند.

وی با بیان اینکه نتانیاهو می داند اسرائیل بدون آمریکا چه در تهاجم و چه در دفاع دچار مشکل می شود، افزود: آخرین مذاکره نتانیاهو و بایدن مثبت نبود اما بعد از آن تلاش های مشکوکی شد تا اسرائیل و آمریکا در کنار هم مقابل ایران قرار بگیرند که این اتفاق به ضرر ایران تمام می شود.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه شاید مقدمات جنگ قابل توجیه باشد اما هیچ جنگی قابل توجیه نیست، اظهار کرد: نتانیاهو تلاش می کند در قالب تصاعد بحران ایران را دچار جنگ کند بنابراین ایران باید این موضوع را در قالب یک فتنه ببیند. الان ما باید خودمان را از فضای اتخاذ یکسری مواضع احساسی خارج کنیم و کل صحنه را ببنیم.

وی افزود: تقریبا الان هر شب در کل سرزمین های اشغالی آژیر خطر به صدا در می آید بنابراین این اسرائیل است که در وضعیت جنگ به سر می برد. معتقدم گروه های مقاومت از این پتانسیل برخوردارند که جنگی فرسایشی را به اسرائیل تحمیل کنند. زمان به سرعت برای نتانیاهو در حال سپری شدن است و اگر جنگ فرسایشی علیه اسرائیل ادامه پیدا کند، به زودی نتانیاهو در مشکلات داخلی و خارجی غرق خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها