کد خبر: 721721
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ناصر ایمانی

پزشکیان به وعده کابینه فراجناحی عمل کرد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کسی این رفتار را از اصلاح طلبان نمی پذیرد که زمان انتخابات یک نفر را حمایت کنند اما زمان اعلام کابینه که فرابرسد، خودشان را کنار بکشند. این کار یک رندی سیاسی است که باید جلوی آن گرفته شود.

پزشکیان به وعده کابینه فراجناحی عمل کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: بالاخره از هیأت وزیران دولت چهاردهم رونمایی شد اما این موضوع همراه با واکنش هایی بود. قریب به اتفاق اصلاح طلبان یا اعلام نارضایتی کردند یا تعمدا رویه سکوت پیش گرفتند، از آن طرف اصولگرایان نیز ترجیح دادند قضاوت را به بعد از اعلام نظر مجلس موکول کنند، از این رو نقد جدی یا حمایت پررنگی از اردوگاه اصولگرایی مشاهده نشد.

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره واکنش ها به فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان کابینه‌ای فراجناحی بست به این معنا که هیچ کدام از جناح ها در آن پررنگ نیستند. از این جهت آقای رئیس جمهور به وعده خود تا حد زیادی عمل کرد.

وی با اشاره به آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری افزود: با وجودی که رئیس دولت چهاردهم مورد حمایت انتخاباتی اصولگرایان نبود، آنها درباره کابینه دولت آقای پزشکیان سکوت کردند، نقشی در چینش کابینه نداشتند و هیچ گونه فشار سیاسی نیز به آقای رئیس جمهور نیاوردند اما علت حمله اصلاح طلبان معلوم نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز جریان اصلاحات در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد، اظهار کرد: همه شخصیت ها و احزاب این جریان به طور مطلق و بدون هیچ شرطی از کاندیداتوری آقای پزشکیان حمایت کردند و آقای پزشکیان رأی آورد. در چینش کابینه هم رئیس و تمام اعضای شورای راهبری اصلاح طلب بودند اما وقتی فهرست اعضای کابینه اعلام شد، ناگهان ورق برگشت و اصلاح طلبان شروع به اعتراض کردند، آرایش مقابله با دولت گرفتند و بذر ناامیدی را پراکندند.

وی با بیان اینکه ماه عسل رابطه اصلاحات با پزشکیان به یک ماه نرسید، افزود: این اتفاق خیلی جای تعجب و تأسف دارد. اگر اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیدند که حمایت شان از آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اشتباه بود، خیلی صریح و روشن آن را اعلام کنند. آنها نمی توانند بگویند ما رئیس جمهور را حمایت می کنیم اما کابینه اش را تأیید نمی کنیم.

ایمانی یادآور شد: رئیس جمهور در اداره دولت تنها نیست، او تا چهار سال آینده با کمک کابینه اش می خواهد سیاست گذاری کند و قطار اجرایی کشور را جلو ببرد بنابراین کسی این رفتار را از اصلاح طلبان نمی پذیرد که زمان انتخابات یک نفر را حمایت کنند اما زمان اعلام کابینه که فرابرسد، خودشان را کنار بکشند. این کار یک رندی سیاسی است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: جریان اصلاحات باید امروز رسما اعلام کند که از رئیس جمهور و دولتش حمایت می کند یا از حمایت انتخاباتی آقای پزشکیان پشیمان است، این رویکرد قطعا به لحاظ سیاسی شرافتمندانه تر است. به عبارت دیگر اصلاح طلبان باید از الان تکلیف را روشن کنند تا 4 سال دیگر که دوباره فصل انتخابات ریاست جمهوری می رسد مشخص شود مسئولیت سیاسی این دولت با چه جریانی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: مردم می خواهند بدانند در سال 1407 عملکرد مثبت یا منفی دولت چهاردهم برعهده کدام جریان سیاسی است، همان طور که امروز مسئولیت عملکرد دولت مرحوم آقای رئیسی با اصولگرایان است، چه آنها بخواهند و چه نخواهند چون همه اصولگرایان در انتخابات 1400 از آقای رئیسی حمایت کردند.

وی درباره میزان کارشناسی بودن انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم افزود: این کابینه را به لحاظ کارشناسی از کابینه دولت مرحوم شهید رئیسی بهتر، کارشناسی تر و کارآمدتر می دانم. اکثر قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان از وزرای سیاسی گرفته تا ارشاد، علوم، راه و آموزش و پرورش سابقه کار در آن وزارتخانه ها را در کارنامه دارند یعنی از بیرون کسی وارد نشده است اما وقتی از اعضای دولت آقای رئیسی رونمایی شد خیلی از وزرای پیشنهادی بی ربط به آن حوزه مسئولیت بودند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها