کد خبر: 722585
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با نقوی حسینی

راهبرد پزشکیان مخالفان جنجال‌ساز در مجلس را خلع سلاح کرد

تصور می کردیم برخی نمایندگان در مخالفت با دولت آتش به پا کنند و جار و جنجال راه بیندازند اما این راهبرد رئیس جمهور آنها را خلع سلاح کرد.

راهبرد پزشکیان مخالفان جنجال‌ساز در مجلس را خلع سلاح کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی خیلی آرام و بدون حاشیه پیش می رود و برخلاف انتظارها چهره هایی همچون مجتبی ذوالنور نیز در موافقت با گزینه های معرفی شده صحبت می کنند. جز 2 نماینده نزدیک به سعید جلیلی تقریبا سایر مخالفان وزرا کاملا کارشناسی طرح بحث کردند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره جلسات رأی اعتماد وزرای پیشنهادی گفت: آقای دکتر پزشکیان از ابتدای فعالیت های انتخاباتی راهبرد «وفاق ملی» را مطرح کرد که تأثیر زیادی روی دیدگاه نمایندگان مجلس، موضع گروه ها و تشکل های سیاسی داشت و آنها را وادار کرد تا کابینه پیشنهادی پزشکیان را تأیید کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد وفاق ملی آقای پزشکیان بر فضای مجلس نیز کاملا حاکم شد، افزود: صحبت های نمایندگان موافق و مخالف وزرای نشان می دهد که تحت تأثیر گفتمان آقای پزشکیان قرار گرفتند. بخشی از جامعه توقع نداشت، مخالف یک وزیر پیشنهادی پشت تریبون در موافقت با او صحبت کند.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: قریب به اتفاق نمایندگان مخالف وقتی در جایگاه قرار می گیرند آقای پزشکیان و گفتمان دولت را تأیید می کنند، بعد هم که وارد طرح دلایل مخالفت می شوند در واقع بیانیه می خوانند که مثلا «وزیر باید در زمان مسئولیتش به این حوزه ها بیشتر توجه کند یا از فلان رویکردهای گذشته فاصله بگیرد». در مجموع هیچ اظهارنظری را ندیدیم که از آن تعبیر به مخالفت جدی با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور شود.

وی با بیان اینکه راهبرد وفاق ملی مجلس را در ریل حمایت از دولت قرار داد، ادامه داد: تصور می کردیم برخی نمایندگان در مخالفت با دولت آتش به پا کنند و جار و جنجال راه بیندازند اما این راهبرد رئیس جمهور آنها را خلع سلاح کرد. البته توصیه رهبر معظم انقلاب درباره حمایت از دولت روی فضای فکری نمایندگان تأثیر زیادی گذاشت و آنها قانع شدند که باید به دولت کمک کنند.

این فعال سیاسی درباره چرایی حمله امیرحسین ثابتی نماینده نزدیک به سعید جلیلی به عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه اظهار کرد: آقای عراقچی در حوزه کاری خودش از سربازی به سرداری رسیده چون همه مقاطع و مراحل حوزه دیپلماتیک و سیاست خارجی را طی کرده است و به عمیق ترین و فنی ترین موضوعات داخلی و بین المللی اشراف و شناخت دارد. از این رو اکثر قریب به اتفاق سیاسی و کارشناسان تأیید می کنند که انتخاب او برای وزارت خارجه مناسب و شایسته است.

نقوی افزود: توقع داشتم مخالفان آقای عراقچی نقدهای خیلی جدی تری را به لحاظ کارشناسی مطرح کنند اما برخی شان برخورد شخصی با وزیر پیشنهادی امورخارجه کردند که اتفاق جالبی نبود. مثلا یکی از مخالفان مباحثی را به استناد منابع آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی علیه آقای عراقچی مطرح کرد که جای تأمل داشت. این نوع صبحت ها نشان می دهد که یک آتش زیر خاکستر در مجلس وجود دارد که احتمالا در مقاطع حساس بعدی بیرون بزند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها