کد خبر: 724797
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوذر ندیمی

ویژگی‌ها یک مدیر بورسی و عاقبت «مدیریت عشقی»

نماینده ادوار گفت: مدیریت بورس باید از درون این مجموعه باشد، ثانیا رئیس سازمان به جای آنکه دولت را نمایندگی کند، نماینده بازار سرمایه باشد و در جریان تصمیمات هیأت وزیران هضم نشود بلکه تلاش کند با ارائه نظرات کارشناسی به تصمیمات هیأت وزیران جهت دهد.

ویژگی‌ها یک مدیر بورسی و عاقبت «مدیریت عشقی»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - بورس به درد پرغصه ای برای سهامداران تبدیل شده است چراکه آنها سال ها پیش به امید یک سرمایه گذاری آینده دار وارد این حوزه شدند اما اوضاع نابه سامان اقتصادی و مدیریت غیرشفاف بازار سرمایه شرایطی را به وجود آورده که سهام داران امروز سرمایه خود را همچون قطعه یخی می بینند که روز به روز آب می شود اما هیچ کاری هم از دست‌شان ساخته نیست. با روی کار آمدن دولت پزشکیان امیدها برای سامان یافتن بورس زنده شد.

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره انتقادها به مدیریت غیرشفاف بورس گفت: انتظاراتی درست و به حقی از سازمان بورس وجود دارد؛ نخست آنکه قانون بازار سرمایه دقیق به اجرا آید اما روش و نتیجه اجرای قانون نشان می دهد که مدیریت تابلو، منابع، سهام قابل عرضه و حفاظت از سرمایه های مردم در بورس ضعف دارد.

وی افزود: نظرخواهی از سهامداران روشن و آشکار می سازد که آنها از بازار سرمایه رضایت ندارند. این عدم رضایت فقط به آن دلیل نیست که سودی عاید آنها نمی شود بلکه نواسانات بازار بسیار شدید است. این وضعیت نشان می دهد که مدیریتی وجود ندارد. متأسفانه دولت شهید رئیسی تحت عنوان جوانگرایی، مدیریت بازارهای مهم همچون بانک و بیمه را به افرادی سپردند که تجربه لازم نداشتند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به تبعات عدم وجود مدیریت مجرب در رأس سازمان بورس، یادآور شد: کسی باید در رأس این سازمان قرار بگیرد که بورس را خوب بشناسد چون وقتی مدیریت مجرب نباشد بیشتر اداره می شود تا آنکه اداره کند. به عبارت دیگر مدیریت بورس سواد تخصصی می خواهد و با سواد عمومی نمی توان آن را چرخاند.

وی ضابطه مندی و مدیریت مبتنی بر قوانین را دو مولفه جدایی ناپذیر از اداره شایسته بازار سرمایه خواند و ادامه داد: وقتی این دو ویژگی نباشد همان اتفاقی می افتد که عضو هیأت رئیسه مجلس آن را تعبیر به «مدیریت عشقی» کرد. در این نوع مدیریت تلاش آن است که رضایت فرادستی ایجاد شود نه آنکه رضایت سهامداران حاصل شود.

ندیمی با اشاره به راهکارهای اصلاح مدیریت بازار سرمایه گفت: مدیریت بورس باید از درون این مجموعه باشد، ثانیا رئیس سازمان به جای آنکه دولت را نمایندگی کند، نماینده بازار سرمایه باشد و در جریان تصمیمات هیأت وزیران هضم نشود بلکه تلاش کند با ارائه نظرات کارشناسی به تصمیمات هیأت وزیران جهت دهد. نکته آخر آنکه نباید بورس محدود به عرضه سهام دولتی شود که اگر این اتفاق بیفتد به توانمندی بورس افزوده خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها