کد خبر: 725302
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مطهرنیا

پزشکیان بهترین انتخاب را برای نخستین سفرخارجی داشت

تحلیلگر سیاست خارجی گفت: رئیس جمهور با در نظر گرفتن مقدورات موجود، جنگ اوکراین، جنگ غزه و سایر مسائل عمده بهترین انتخاب را برای نخستین سفر خارجی خود داشت.

پزشکیان بهترین انتخاب را برای نخستین سفرخارجی داشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - مسعود پزشکیان به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه در راستای گسترش و تقویت روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی به بغداد سفر می کند. این نخستین سفر خارجی مسعود پزشکیان بعد از تصدی جایگاه ریاست جمهوری است، از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره سفر مسعود پزشکیان به عراق گفت: انتخاب عراق برای نخستین سفر خارجی بیش از آنکه برای مسعود پزشکیان جنبه سیاسی داشته باشد برآمده از عاطفه مذهبی و ارادتی است که او به امیرالمومنین امام علی (ع) و نهج البلاغه دارد.

وی با اشاره به ابعاد سیاسی سفر پزشکیان به عراق افزود: عراق برای ایران از مهمترین همسایگان محسوب می شود. بعد از حمله آمریکا به عراق، فصل جدیدی در مناسبات تهران و بغداد گشوده شد که تا الان نیز ادامه داد. با توجه به پیمان های امنیتی حاشیه خلیج فارس با واشنگتن، اهمیت همکاری با عراق برای ایران در حوزه سیاست های منطقه ای واضح و مبرهن است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گروه های نیابتی ایران در عراق بسیار قدرتمند محسوب می شوند، یادآور شد: نکته دیگر درباره سفر پزشکیان به عراق، باید به اوج گیری تنش ها و اصطکاک بین ایران و رژیم صهیونیستی اشاره کرد که هر دو طرف در یک وضعیت آماده باش جنگی نسبت به هم به سر می برند. از این رو عراق می تواند نقش مثبتی را در بالابردن قدرت نظامی و توان بازدارندگی ایران در تقابل احتمالی با رژیم صهیونیستی بازی کند.

وی افزود: هر چه به انتخابات نوامبر آمریکا نزدیک می شویم احتمال اصطکاک بین ایران و رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می کند، لذا سفر رئیس جمهور به کشورهای منطقه مخصوصا عراق برای ایجاد هماهنگی های لازم یک امر ضروری به نظر می رسد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مقاله مسعود پزشکیان در تهران تایمز اظهار کرد: او در آن مقاله به سرفصل هایی اشاره می کند که منطبق با سرفصل هایی است که جمهوری اسلامی ایران سالهاست به آن پای می فشارد. پزشکیان صریحا اعلام کرد نگاه دولت او به کشورهای منطقه ویژه خواهد بود.

مطهرنیا افزود: البته این سئوال مطرح است که وقتی امروز تنش هایی بین شرق و غرب در موضوع ایران وجود دارد آیا پزشکیان می تواند کشورهای اروپایی یا کشورهای بزرگ شرقی را در مقطع کنونی برای مقصد نخستین سفر خود انتخاب کند؟ بنابراین وقتی به این سئوال پاسخ دهیم متوجه می شویم که رئیس جمهور با در نظر گرفتن مقدورات موجود، جنگ اوکراین، جنگ غزه و سایر مسائل عمده بهترین انتخاب را برای نخستین سفر خارجی خود داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها