کد خبر: 727390
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با فواد ایزدی

آمریکا کوچکترین واکنش مثبتی به پالس‌های پزشکیان نمی‌دهد

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: متأسفانه عده‌ای در کشورما کلمه ای غیر از مذاکره بلد نیستند در حالیکه طرف مقابل کوچکترین علامتی برای گفتگو، مذاکره یا چیزی شبیه به مذاکره از خودش بروز نمی دهد.

آمریکا کوچکترین واکنش مثبتی به پالس‌های پزشکیان  نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - نخستین سفر مسعود پزشکیان به نیویورک در حالی انجام شد که منطقه مستعد جنگ گسترده است، جنگ اوکراین همچنان اوضاع مبهمی دارد و تا یک ماه دیگر نیز آمریکا رئیس جمهور جدید خود را خواهد شناخت بنابراین فضای دیپلماسی در قیاس با زمانی که نخستین مرتبه حسن روحانی به سازمان ملل رفت و بعد از آن مذاکرات برجامی استارت خورد، کاملا متفاوت است و دولت پزشکیان برای بازگردادن غرب به میز مذاکره راه خیلی سختی در پیش دارد. نشانه بارز آن هم آخرین سخنرانی جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل بود که مواضع تندی در قبال ایران گرفت و گفت «پیشرفت به سوی صلح ما را در موقعیت قوی تری در مقابله با تهدید ایران قرار خواهد داد».

فوأد ایزدی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره مواضع تند جو بایدن نسبت به ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این لفاظی آمریکایی ها علیه ایران موضوع جدیدی نیست. از 45 سال پیش تاکنون سالی نبود که روسای جمهور آمریکا علیه ایران از این لفاظی ها نکرده باشند.

وی افزود: عده ای فکر می کردند سفر آقای پزشکیان به نیویورک برای احیای مذاکرات است اما الان مشخص شد که این افراد یا کارشناس نیستند یا مغرض هستند که چنین مباحثی را تکرار می کنند. روز نخستی که آقای پزشکیان در ایران رئیس جمهور شد، خبرنگاران از مشخصا آقای جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پرسیدند «از آنجاکه رئیس جمهور جدید ایران معتقد ات که نباید دعوا کرد و باید عادی سازی روابط انجام داد، آیا امکان مذاکره بین واشنگتن و تهران وجود دارد؟»، پاسخ او خیلی صریح و آشکار «نه» بود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: بعد از اشتباه لفظی آقای پزشکیان که آمریکا را برادر خواند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به یک خبرنگار رسانه عرب زبان دوباره علیه ایران لفاظی کرد. همچنین همه دیدیم آقای بایدن در سازمان ملل چه طور علیه ما صحبت کرد بنابراین طرف آمریکایی موضع کاملا واضع، صریح و روشنی دارد.

وی افزود: متأسفانه عده ای در کشورما کلمه ای غیر از مذاکره بلد نیستند در حالیکه طرف مقابل کوچکترین علامتی برای گفتگو، مذاکره یا چیزی شبیه به مذاکره از خودش بروز نمی دهد. البته معتقدم این مشکلی است که ما ایرانی ها داریم و مشکل طرف مقابل نیست.

ایزدی درباره احتمال تغییر دیدگاه دولت آینده آمریکا راجع به مذاکره با ایران یادآور شد: دولت آقای بایدن که صراحتا به مذاکره «نه» گفت. خانم هریس هم معاون اول آقای بایدن است و تاکنون تفاوتی در دیدگاه او با آقای بایدن درباره ایران یا سایر کشورها دیده نشده است بنابراین اگر او نیز رئیس جمهور شود همین سیاست های ضد ایرانی بایدن را ادامه خواهد داد. ترامپ نیز که تکلیفش روشن است چون او قاتل سردار شهید قاسم سلیمانی است. در کل اگر ساعت ها وقت بگذاریم تا دنبال کسی در هیأت حاکمه آمریکا بگردیم که سخنی نیمه مثبتی درباره ایران زده باشد، کسی پیدا نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها