کد خبر: 731209
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با فلاحت پیشه

تا دولت از افراطیون تبری نجوید سفرهای دیپلماتیک کمکی نمی‌کند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: بخش عمده ای از جریانات سیاسی و رسانه ای دنیا به دنبال بهانه سازی برای کشاندن پای ایران به جنگ هستند، به همین دلیل مواضع دیپلمات های ایران منعکس نمی شود، در عوض مواضع افراطیون داخلی برجسته می شود.

تا دولت از افراطیون تبری نجوید سفرهای دیپلماتیک کمکی نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - از روزی که دولت مسعود پزشکیان سر کار آمد؛ چالش ها در حوزه سیاست خارجی یکی پشت سر دیگری از راه رسید و به جای آنکه از این حوزه تنش زدایی شود، روز به روز سطح تنش ها بالاتر رفت تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند «پنجره دیپلماسی بسته شده و سفرهای دیپلماتیک صرفا جنبه نمایشی پیدا کرده است».

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره گره گشایی دیپلماسی از اوضاع به وجود آمده در منطقه گفت: مهمترین مانع دیپلماسی جمهوری اسلامی در داخل ایران است و برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک اول باید این مانع برداشته شود. هم اکنون از با یک جریان کاذب وارداتی در ایران مواجه هستیم که خیلی راحت از قابل توجیه بودن کشته شدن نیمی از جامعه بشری صحبت می کند، در عین حال وزیر خارجه به 9 کشور منطقه می رود که مواضع آن کشورها نشان می دهد دیپلماسی ایران زیاد اثربخش نبوده است.

وی افزود: افراطیون دیپلماسی ایران را به سمت یک مسیر پرسنگلاخ سوق دادند و با وجود تغییر دولت همچنان فعال هستند. معتقدم دولت آقای پزشکیان نخست باید از چنین مواضع افراطی اعلام برائت کند. داعش بود که به کشتن نیمی از جمعیت دنیا اعتقاد داشت و این ایران بود که با شکست دادن داعش و سلفی گری به دنیا خدمت کرد اما تکرار مواضع داعشی توسط جریان افراطی باعث شد خدمت ایران به جامعه جهانی تحریف شود.  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دنیا انتخابات می تواند نشانه ای از تغییر باشد، اظهار کرد: یکی از شعارهای دولت آقای پزشکیان تنش زدایی از سیاست خارجی بود، متأسفانه شخص آقای پزشکیان و وزیر خارجه او برای جلب رأی اعتماد مجلس مجبور شدند که مواضع خودشان را به جریان افراطی نزدیک کنند. آنها به گونه ای سخن گفتند که عملا باعث خلع سلاح دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی با بیان اینکه مردم به تغییر رأی دادند اما تحمیل تداوم افراطی گری در سیاست خارجی به دولت جدید ظلم به منافع ملی بود، افزود: تا زمانی که دولت از مواضع افراطیون اعلام برائت نکند سفرهای دیپلماتیک عملا کمکی به پیشبرد منافع ملی نخواهد کرد. متأسفانه ما در شرایطی به سر می بریم که بخش عمده ای از جریانات سیاسی و رسانه ای دنیا به دنبال بهانه سازی برای کشاندن پای ایران به جنگ هستند، به همین دلیل مواضع دیپلمات های ایران منعکس نمی شود، در عوض مواضع افراطیون داخلی برجسته می شود.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: متأسفانه برخی رسانه های نزدیک به دولت ناگهان کاسب پست و مقام شدند و به همین خاطر مواضع انتقادی را سانسور کردند. در حالیکه انتقادهای جدی وجود دارد نسبت به اینکه دولت کنونی نباید تداوم بخش افراطی گری های گذشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها