کد خبر: 320122
تاریخ انتشار :

حج برویم یا نرویم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، پس از اجرای توطئه‌های دشمنان اسلام علیه وحدت امت اسلامی، بنی‌سعود با اعلام قطع رابطه سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، گام دیگری در راستای همگامی بیشتر با دیگر سران مرتجع عرب، برداشتند و پس از آن نیز هجمه‌های بی‌شرمانه‌ای در سطح جهانی، ضد نظام اسلامی، از سوی مسئولان رسمی آن کشور یا عوامل مزدور آن، سامان دادند که تا کنون نیز همچنان ادامه دارد. با توجه به نزدیک‌شدن ایام مراسم حج تمتع و ممانعت عملی بنی‌سعود از تحقق مقدمات این امر، اين سوال مطرح است آیا امسال مردم ایران در مراسم حج شرکت بکنند یا نه؟ این در حالی است که هنوز مسئولان رسمی کشور بنی‌سعود به وظایف شرعی و قانونی خود در جبران خسارت‌های مادی و معنوی که به حجاج ایرانی در مراسم سال قبل روا داشتند، عمل نکرده و تلاش می‌کنند اصولا آن فجایع را به فراموشی بسپارند. در این شرایط و با یادآوری آن همه رذیلت‌ها و پلشتی‌ها و قتل‌عام‌های حجاج، به علت سوءمدیریت و صلاحیت‌نداشتن، آیا شرکت حجاج ایرانی در مراسم امسال- یا مراسم عمره- به مصلحت و مجاز هست یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا عزت و حکمت و مصلحت ایجاب می‌کند که ایرانی‌ها با قبول اهانت‌ها و پلشتی‌های اعراب جاهلی که به تعبیر قرآن مجید «و اشد کفراً و نفاقاً» هستند، در این مراسم عبادی شرکت کنند؟ حج عمره که در آن سطح گسترده، از سوی ایرانی‌ها دنبال می‌شد و در واقع کمک مالی به بنیه اقتصادی بنی‌سعود و کمک به تقویت بنیه نظامی آن برای قتل‌عام مردم مسلمان یمن و لشکرکشی ضد مردم بحرین و تقویت همه‌جانبه تروریست‌های افراطی از نوع داعش است، بدون تردید باید تعطیل می‌شد؛ زیرا کمک چندین‌میلیارددلاری زائران ایرانی عمره مفرده به اقتصاد بنی‌سعود نمی‌تواند منطقی و مشروع باشد که امیدواریم مسئولان مربوطه در این زمینه فکر و اقدامی اساسی کرده و با توضیح و تبیین دلایل روشن آن، دین‌باوران ایرانی را به این‌سو هدایت کنند که عمره مکرره ضرورتی ندارد و زیارت عتبات عالیات در ایران، عراق، سوریه و مصر، می‌تواند جایگزین رفع نیازهای معنوی و عبادی آنان باشد. اما درباره حج تمتع امسال، به نظر می‌رسد به علت حصول نتایج مثبت در رابطه با مشکلاتی که بنی‌سعود به وجود آورد، حضور در مراسم حج امسال- آن هم به هر قیمتی- نمی‌تواند پذیرفتنی باشد؛ چراکه در مواقع احتمال ضرر، اجتناب از یک امر واجب، ضروری خواهد بود. در این رابطه نقل نامه حضرت امام‌خمینی (ره) به برادر بزرگوارش آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده که به علت بیماری ایشان بود، می‌تواند راهگشا باشد. امام‌خمینی(ره) خطاب به آیت‌الله پسندیده در نامه‌ای چنین می‌نویسد: «بسمه‌تعالی برادر بزرگوارم، قربانت شوم شما را به خدای متعال قسم می‌دهم که به حرف‌های دکتر ترتیب اثر دهید. چرا موجب نگرانی همه می‌شوید، خداوند لازم نموده است که در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه واجب است اجتناب کند، اگرچه ترک حج و صوم و صلوه باشد. شما می‌خواهید موافق حکم خدا عمل کنید، کاری نکنید که خداوند - نعوذبالله- از شما ناراضی باشد. این احتیاطات شما برخلاف شرع است و لازم است از آن اجتناب فرمایید... والسلام ٢٢ رجب ١٤٠٦- ١٣/١/٦٥ روح‌الله الموسوی‌الخمینی» البته آنچه بیان شد، به عنوان یک دیدگاه و یک تذکار است و تصمیم‌گیری نهایی به عهده مسئولان امر خواهد بود.
منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما

دیگر رسانه ها