تریبون نماز جمعه در تقابل با مواضع روشن نظام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
به گزارش نامه نیوز، برای نمونه برخی مواضع خطیب محترم نماز جمعه مشهد قابل بررسی است. ایشان در جایی توضیح می دهند که موسیقی مقامی را قبلا همه حرام می دانستند و الان چطور شده که حلال شده است؟ سوال این است که آیا موضع نظام درباره موسیقی مقامی چنین است؟ آیا نگاه رهبری به موسیقی با این نگاه تطبیق دارد؟ رهبری انقلاب سال ۷۰ در جمعی صریحا از موسیقی مقامی نام می برند و می فرمایند که اگر موسیقی فرد را به ملاهی و مناهی و فساد نکشاند حلال است. آقای هرندی در مصاحبه ای ضمن اشاره به توجه رهبری به موسیقی، خاطره ای نقل می کنند که جالب است: حضرت آقا شخصیتی هستند که فرهنگ را به خوبی میشناسند، یک مرتبه ایشان به یکی از هنرمندان که موسیقی مقامی و اینها کار میکرده گفتهاند که فکر میکنم ساز شما خوب کوک نیست. او میگوید نه آقا، سازم را تازه تنظیم کردهام. اما آقا میگویند خیر. این هنرمند بعد میبیند که بله تنظیم سازش به هم خورده و کوک نبوده است! آقای علم الهدی در جای دیگری می گویند: "اگر موسيقي واقعا يک هنر بود، از اين هنر بايد در مسائل معنوي و ارزشي هم استفاده مي شد." باز هم فارغ از کارشناسی این بحث، نسبت این کلام را باید با مواضع حضرت امام و رهبری ببینیم. رهبرانقلاب در جایی می فرمایند:" موسیقی به معنای یک هنر، چیز با ارزشی ست.... موسیقیِ خوب چیز خوبی است. مگر ندیدید جلو چشم امام آلات موسیقی بردند و بنا کردند زدن و خواندن. امام هم مثل کوه نشستند و نگاه کردند ." آقای علم الهدی پیشتر گفته بودند: " بعضی از کنسرتها بلیتهایشان ۷۰ هزار تومان است و افرادی که این بلیت را خریداری میکنند یک اقلیت هوسباز شهوتران هستند." فارغ از قضاوت درباره چنین تعبیر تلخ و ادبیات گزنده برای کسانی که در این کنسرت ها شرکت می کنند، حضرت آقا درباره شرکت در کنسرت های موسیقی می فرمایند: از دیرباز موسیقیهای آموزنده و معنادار هم بوده است؛ موسیقیای که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، میتواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد. بد نیست نیم نگاهی به کنسرت های تعطیل شده در استان خراسان بیاندازیم. کنسرت سالارعقیلی و محمد معتمدی و علیرضا قربانی و شهرام ناظری لهو و لعب است؟ ترویج فساد و فحشا است؟ آیا غیر از این است که در این کنسرت ابیاتی از بزرگان و شعرای نامدار ایران اسلامی خوانده می شود؟ رهبری درباره خواندن این اشعار می فرماید:" مردم ما به شعرهای اخلاقی محتاج اند؛ شعرهای صائب و مثل شعرهای سبک هندی از جمله، اشعار واعظ قزوینی. این شعرها، هم از لحاظ رتبه شعری بالاست.این شعر می تواند یک آهنگ را که می توانست آهنگ حرام باشد، حلال کند." رهبر انقلاب چنین موسیقی که همراه با اشعار نغز و عرفانی باشد را موسیقی متعالی می دانند و در تعبیر بلندی می فرمایند: شعر خوش مضمون را ، یک خواننده خوب ، خوش صدا دارد می خواند ، نوازنده هم می نوازد ، آن مضمون شعر ، این خواننده را به سمت حقایق اسلام و حقایق عرفانی و حقایق زندگی - ولو خارج از مسایل عرفانی و الهی - نزدیک می کند ....بیدار کننده است . هوشیار کننده است . « در بهشت ، این لحن ها بشنودم» . در بهشت این ها را شنیده ام ، حالا هم که می شنوم ، احساس شوق می کنند . خلاصه اینکه مخالفت امام جمعه مشهد با موسیقی به مرحله ای رسیده است که از آن تقابل با مواضع نظام و امام و رهبری استنتاج می شود. خاصه اینکه آقای علم الهدی فراتر از امام جمعه و در جایگاه نماینده ولی فقیه هستند. آیا این میزان اختلاف و دوگانگی میان نظر ایشان با حضرت آقا نگران کننده نیست؟ مردم ما هوشیار هستند و این دوگانه ها را به درستی متوجه می شوند. امام جمعه محترم مشهد فرمودند که مشهد حریم امام رضا است و باید احترام نگه داشت. مردم ولایتمدار و اهل بیتی ما نه یک شهر، بلکه عالم را حریم رضوی و همه کون و مکان را در محضر امام رضا علیه السلام می دانند و بسادگی میان موسیقی عرفانی و متعالی با موسیقی مبتذل و سطحی تفکیک قائلند. باید همگی دست به دست هم دهیم تا انشاالله در حریم رضوی ظاهری که مشهد مقدس است فقر و فساد نباشد. شب کسی گرسنه سر بر بالین نگذارد. همسایه امام رضا از فقر به فساد کشیده نشود. کنسرت موسیقی هم البته ساز وکار روشن نیاز دارد که در حاشیه آن خدای نکرده رفتار خلاف شرع و اخلاق صورت نگیرد.
دیدگاه تان را بنویسید