کد خبر: 363053
تاریخ انتشار :

اصلاح طلبان به بازگشت احمدی نژاد کمک می کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رقابت های انتخاباتی برای کارزار سال 96 وارد فاز جدیدی شده است. جریان های سیاسی هر کدام با تنظیم شاکله های خود در تلاش هستند تا مانور قدرتی را به رخ طرف مقابل بکشند. یاران روحانی، پایداری ها، اصولگرایان و اصلاح طلبان نیز هر کدام رجال خود را برای کارزار سال 96 به میدان فرستادند. جابه جایی های چشمگیری خود از تغییر استراتژی های عظیم در این گروه های سیاسی خبر می دهد.

چینش مهره های چپ

در همین راستا روز دوشنبه بعد از مدت ها سکوت تشکیلاتی، اصلاح طلبان با تدبیر رهبران خود دور هم جمع شدند تا برنامه ای تنظیم کنند و در آینده آن را به کار گیری کنند. این اولین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که پس از مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر ادامه ساز و کار شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جهت هماهنگی امور انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار شد. جلسه ای که بیشتر اعضا حضور داشتند و در آن هیات رئیسه موقت جهت مدیریت جلسات که ریاست آن بر عهده محمدرضا عارف و نایب رئیس این شورا به علی تاجرنیا رسید. انتخاب عارف به عنوان رییس این تشکل با توجه به جایگاه وی چندان دور از ذهن نبود ولی برگزیدن فردی مانند تاجرنیا نمی تواند بدون برنامه باشد. فردی که بارها بر سر مسائل مختلف روحانی و تیم او را زیر سوال برده و از اصلاح طلبان متعصبی به شمار می رود!

شوک احمدی نژاد

در این جلسه کمیته‌ای جهت نهایی کردن آئین نامه شورای عالی سیاست گذاری معین و قرار شد ظرف مدت یک هفته پیش نویس آئین‌نامه شورا توسط کمیته تدوین و به هیات رئیسه موقت ارائه شود. جلسه آینده شورای عالی سیاست‌گذاری جهت تصویب آئین نامه شورا برگزار می‌شود. این تسریع در امور انتخاباتی توسط جریان اصلاحات از آن جهت است که آنها بدون شک به خطر رقیب خود پی برده اند، چرا که اصولگرایان با حذف احمدی نژاد از جایگاه بهتری در عالم سیاست ایران برخوردار خواهند شد.

جریان اصلاحات با امید به اینکه حضور احمدی نژاد در انتخابات سبب ریزش و انشقاق آرای اصولگرایان خواهد شد، مدت ها دست رو دست گذاشته بودند و تنها نظاره می کردند که رقبای آنها چگونه به برنامه های انتخاباتی خود می پردازند و این موضوع نیز سبب تحرکات جدید آنها شد.

سوءظن درون گروهی

از سوی دیگر ناگفته نماند، جریان اصلاحات در بازی های انتخاباتی اطمینان چندانی نیز به جریان های نزدیک به روحانی ندارد. چرا که در انتخابات سال 94بسیاری از شخصیت های اصلاح طلب منتقد بودند که نزدیکان دولت در شهرستان های مختلف افرادی را برای معرفی به مجلس انتخاب می کنند که با اصلاحات چندان رابطه مناسبی ندارند و بیشتر اوقات از میان اصولگرایان هستند.این موضوع نیز سبب شده است تا آنها تکاپوی جدیدی را در برنامه خود طراحی کنند.

این رویکردها و سوءظن ها شاید به دلیل خودبرتر بینی اصلاح طلبان در قبال انتخابات سال 92 بود. آنجایی که برخی چهره های اصلاحات از روحانی با عناوین مانند،رحم اجاره ای، گزینه بد و از این قبیل اصطلاحات نام بردند.

البته باید منتظر ماند ودید که اصلاح طلبان در ادامه مسیر قدر نمک اعتدالی روحانی را می دانند یا اینکه مسیر خود را در ادامه جدا خواهند کرد. هرچند که اصلاح طلبان به خوبی می دانند این روحانی بودکه آنها را سال 92 دوباره احیا کرد ولی برخی از آنها مدعی هستند که اگر نبودند روحانی رای نمی آورد.

چاله سر راه اصلاح طلبان

بازی سیاسی جریان چپ ایران اگر به گونه ای اجرا شود که توهم خودبزرگ بینی آنها بر منطق رهبران شان غلبه کند باید منتظر اتفاقاتی همچون تیر سال 84 باشند. بنابراین این تشکل شکل گرفته تحت عنوان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باید برنامه های آینده خود را در مسیر واقعیت گرایی تنظیم و از آرمان طلبی های برخی شخصیت های این جریان جلوگیری کنند.

بدون شک حضور افرادی مانند معین و مهرعلیزاده که از عوامل شکست اصلاح طلبان در این مراسم ها، برای آینده جریان اصلاحان مفید خواهد بود چرا که آنها به خوبی می توانند از تجربه های یک شکست سنگین برای هم طیفان خود سخن بگویند. تعریف کنند زمانی که می توانستند با همگرایی بیشتر مانع ورود احمدی نژاد به عالم سیاست ایران شوند ولی به دلیل خود محوری باعث پیروزی احمدی نژاد در انتخابات شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها