یک نماینده مجلس: درست نیست از تریبون مذهبی گفته شود مردم تهران بدتر از مردم کوفه هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
به گزرش نامه نیوز، حجتالاسلام احمد مازنی با اشاره به درسهای فراوان مکتب عاشورا برای جهان امروز گفت: درس حریت و آزادگی که از آغاز تا انجام بر آن تاکید دارند، درس حقطلبی و مبارزه با باطل، دفاع از مظلوم، امر به معروف و نهی از منکر و درس امتناع از بیعت و همراهی با حکومتهای استبدادی و فاسد گوشهای از درسهای مکتب عاشورای حضرت اباعبدالله (ع) است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کسانی که فرهنگ عاشورا را به نفع منافع کوچک دنیوی خود مصادره میکنند، یادآور شد: کسانی که عاشورا ملک طلق خود میدانند، کار خوبی نمیکنند. کسانی که عاشورا را برای منافع کوچک دنیوی مصادره میکنند، به خطا میروند؛ چرا که هدف امام حسین (ع) مبارزه با کسانی بود که اسلام را در تیول عدهای خاص در فضای فاسد باند بنیامیه قرار داده بود و بجز کسانی که در حاکمیت حضور داشته و خود را خلیفه میدانستند، به کسی اجازه ظهور و بروز نمیدادند و اگر نقدی به حاکمیت داشتند، این نقد را در نطفه خفه میکردند و امام حسین (ع) را نیز در همین راستا به شهادت رساندند. حجتالاسلام مازنی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سوءاستفادههای سیاسی و جناحی از
فرهنگ عاشورا گفت: نکتهای که همه گروهها و جناحها باید به آن توجه کنند این است که درصورتی که سیاست یا طرح و برنامهای دارند، از دین و ارزشهای دینی بهعنوان ابزار استفاده نکنند. نماینده اصلاحطلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت گفتوگو و مذاکره، گفت: عقل حکم میکند که مذاکره ملی و گفتوگوی تمدنها اقدام درستی است و باید با اتکا به راهها و مجاری قانونی تعریفشده در قانون اساسی اقدام کنیم اما اینکه بگوییم مذاکره میکنیم چون امام حسین (ع) مذاکره کردند یا بلعکس بگوییم مذاکره نادرست است، چرا که حضرت اباعبدالله (ع) حاضر به مذاکره نشد، روش درستی نیست. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش بیبدیل عنصر کلام در مکتب عاشورا، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) همهجا از عنصر کلام استفاده کرد و با ایراد سخنرانی، قرائت خطبه و طرح پرسش و پاسخ به سوالهای دیگران و همچنین نامهنگاری همواره بر فرهنگ گفتوگویی کلاممحور تاکید فرمودند اما در کنار این مذاکرات، خطوط قرمزی ترسیم میکند که این خط قرمز بهطور مشخص امتناع از بیعت با حاکم ظالم است و بر این اساس هرگز با یزید دست بیعت نمیدهد و آنگاه میان بیعت و مرگ
مخیر میشوند، میفرمایند «هیات منالذله» و زیر بار بیعت نمیروند. او گفت: بنابر این در مکتب اباعبدالله (ع) اصل بر مذاکره، گفتوگو، امر به معروف و نهی از منکر است و کلام نقشی محوری و مرکزی در این مکتب دارد و بر این اساس، امروز نیز میتوانیم از مسیر مراجع قانونی یعنی اجازه رهبری، تایید شورایعالی امنیت ملی، تصویب مجلس و دیگر مراجع قانونی وارد مذاکره با جهان شویم اما همزمان به خطوط قرمزمان نیز پایبند باشیم. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به لزوم انجام مذاکره برای حل مشکلات داخلی، گفت: مذاکره صرفاً مربوط به حل مشکلات خارجی نیست؛ بلکه در داخل کشور نیز باید جناحهای مختلف با یکدیگر بر اساس انتفاع همگانی و سیاست برد-برد گفتوگو کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از سوءاستفادههای سیاسی از مسائل مذهبی بر سیاست مبتنی بر دیانت تاکید کرد و گفت: آنچنان که مرحوم مدرس و پس از آن، حضرت امام (ره) تاکید کردند «سیاست ما عین دیانت ماست» و تعریف ما از سیاست با تعریف غربی بهطور کامل منطبق نیست. او ادامه داد: درصورتی که بگوییم از تریبونهای مذهبی، مسائل سیاسی و روز مطرح نشود،
بهنوعی دچار تفریط شدهایم و اگر همه فضای مذهبی را سیاسی کنیم نیز دچار افراط شدهایم؛ در واقع تاکید ما این است که از تریبونهای مذهبی، استفاده ابزاری و جناحی نکنیم. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عاشورا مکتب آزادی و آزادگی است، گفت: امروز نیز ما خود را مقید به مبارزه برای آزادی میدانیم و همانطور که در مسائل بینالمللی از حقوق و مقاومت حزبالله و آزادی مردم فلسطین حمایت میکنیم، در مسائل داخلی نیز بهدنبال آزادی مردم اعم از آزادی بیان و آزادی قلم هستیم و همه این مسائل را از مکتب عاشورا آموختهایم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده ابزاری و جناحی از تریبونهای مذهبی، گفت: این درست نیست بهعنوان نمونه درصورتی که مردم تهران به نامزد موردپسندمان رای ندادند، بگوییم آنها بدتر از مردم کوفه هستند و تا پایان دوره آن فرد منتخب از طریق همین تریبونها به تخریب او بپردازیم. حجتالاسلام مازنی در پایان تصریح کرد: متاسفانه شاهد تخریب شدید رقبا از برخی تریبونهای مذهبی هستیم و مرز بین جناحها، مرز اسلام و کفر معرفی میشود.
منبع: خبرآنلاین
دیدگاه تان را بنویسید