کد خبر: 374330
تاریخ انتشار :

مطهری:حکومت‌ها اگر نقد نشوند فاسد می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، علی مطهری در همایش «دانشجو، صفیر ‌آزادی» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر درک قوی از شرایط جامعه و همچنین شجاعت و فداکاری زیادی داشتند. ممکن است کسانی درک زیادی داشته باشند اما شجاعت نداشته باشند یا اینکه شجاع باشند اما درک درستی از شرایط جامعه نداشته باشند. اما شهدای روز دانشجو هر دو را داشتند و ما حرکت آنها را پاس می‌داریم.

وی افزود: مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی منحصر به زمان خاصی نیست، امروز هم ما نیاز به مبارزه با استعمار خارجی داریم و همچنین برخی نشانه‌های استبداد را در داخل می‌بینیم. البته معتقد نیستیم که حکومت ما استبدادی است. بر خلاف رژیم گذشته که مسلم بود نظام استبدادی است. اما در عین حال که نظام ما با آرای مردم تشکیل شده و ارکانش به وسیله مردم مشخص می‌شود گاهی چه در بخشی که مظهر جمهوریت نظام است یا در بخشی که مظهر اسلامیت نظام است گاهی نشانه‌های استبداد و قانون‌شکنی را می‌بینیم و وظیفه مبارزه با آن را داریم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نقد قدرت همیشه لازم است‌، ادامه داد: حکومت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند اگر نه فاسد می‌شوند. هرجا قدرت متمرکز شود فساد ایجاد می‌شود و قدرت بدون نظارت منتهی به فساد خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دانشجویان باید تحولات جامعه را رصد و از آرمان های انقلاب پاسداری کنند تا این آرمان ها به انحراف کشیده نشوند، مثلا ببینند همچنان انقلاب در مسیر دموکراسی، عدالت و آزادی بیان حرکت می‌کند یا خیر. مقیاس هم باید سیره رفتار پیامبر (ص)، اولیای دین و ائمه (ع) باشد.

وی اضافه کرد: مثلا در بحث دموکراسی باید رفتار امیرالمومنین (ع) با مخالفان مورد توجه قرار گیرد؛ ایشان هیچ مخالفی را زندانی نکرد و شلاق نزد و حتی حقوقشان را از بیت المال حذف نکرد تا زمانی که دست به سلاح می‌بردند. این درحالی است که ایشان خلیفه مسلمین بود و مخالفین در نماز جماعت به ایشان اقتدا نمی‌کردند؛ زیرا ایشان را کافر می‌دانستند. در زمان امیرالمومنین(ع) بزرگترین دشمنان ایشان مزاحم سخنرانی و نماز ایشان می‌شدند ولی کسی به آن‌ها متعرض نمی شد.اما وقتی آن‌ها سلاح به دست می‌گرفتند و جامعه را بر هم زدند و امیرالمومنین(ع) هم لشکری را به جنگ آن‌ها فرستاد.‌باید ببینیم که وضعیت امروز ما آیا با این شیوه امیرالمومنین(ع) سازگاری دارد یا خیر.

مطهری ادامه داد: مثلا در بحث عدالت امیرالمومنین(ع) اساسا حکومت را برای اجرای عدالت پذیرفت و ایشان فلسفه پذیرش حکومت را عدالت دانستند. زمانی که ایشان گفتند از امروز عدالت را رعایت و اجرا کن حضرت فرمود حق قدیم را چیزی باطل نمی‌کند و باید اگر حقی از بین رفته برگردد. این سیره ائمه(س) و پیامبر(ص) است که باید مقیاس ما در ارزیابی امروز و راه طی شده انقلاب باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در بحث آزادی بیان امام (ره) در تاریخ گفت حتی کمونیست ها آزاداند که حرفشان را بزنند یا اینکه شهید مطهری گفت حتی احزاب غیراسلامی آزادند فعالیت کنند مشروط به این که با تابلوی خودشان عمل کنند اگر چه در قانون اساسی چنین چیزی نیامده است . شهید مطهری هم پیش از تدوین قانون اساسی به شهادت رسید .

نائب رئیس مجلس در ادامه باتاکید بر لزوم شکوفایی قوای انسانی تصریح کرد: ما باید ببینیم سیره امامان در برخورد منکران دین و خدا چطور بوده است و آن را با وضعیت امروز مقایسه کنیم متاسفانه گاهی حرف معمولی نمی‌شود زد که به نظر من این امر توهین به رهبری محسوب می‌شود. از سویی ما بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح می کنیم و از سوی دیگر جلوی یکسخنرانی را می گیرند . در این شرایط مردم فکر می‌کنند که یا رهبری از این موضوع اطلاع ندارد یا اینکه دوگانه عمل می شودالبته این کاسه های داغتر از آش هستند که این محدودیت ها را ایجاد می‌کنند.

مطهری با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای حذف دعا برای سلامتی‌شان در آغاز پروازها خاطر نشان کرد: شخص رهبری گفتند دعای آرزوی سلامتی برای من را از پروازها حذف کنید اما برخی از شرکت های هواپیمایی مقاومت می کردند و می گفتند رهبری شکسته نفسی می‌کند. ما گاهی با این سخت گیری ها اصل نظام و رهبری را زیر سوال می‌بریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید از اظهارنظر مخالف بترسیم ادامه داد: ما امروز از نظر استقلال سیاسی وضعیت خوبی داریم و شاید ایران مستقل ترین کشور دنیا باشد . به این معنا که سفرای آمریکا ، انگلیس و روسیه برای ما تصمیم نمی گیرند یا در بحث استقلال اقتصادی شرایط به گونه ای است که مدیریت اقتصاد به دست خودمان استقلال فرهنگی به معنی عدم خودباختگی به فرهنگ های بیگانه است. یعنی نسبت به فرهنگ های بیگانه دچار خودکم بینی نباشیم. خوشبختانه امروز وضعیت بهتری در این زمینه داریم اگرچه گاهی نشانه های خودباختگی فرهنگی وجود دارد.

نائب رئیس مجلس در ادامه اخلاق و معنویت را از آرمان های انقلاب اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: ائمه و پیامبر(ص) از روش باطل برای رسیدن به حق استفاده نمی کردند مثلا زمانی که فرزند شیرخوار پیامبر (ص) رحلت کرد یک خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد و مردم تصور کردند که این به رحلت فرزند پیامبر مرتبط است. پیامبر (ص) می توانست این تصور غلط را تصدیق کند یا در برابر آن سکوت کند تا بر ایمان مردم افزوده شود اما ایشان مردم را دعوت کردو گفت که خورشیدگرفتگی هیچ ارتباط به فوت فرزند من نداشته است. بنابراین ایشان حاضر نشد برای تقویت ایمان مردم از وسیله باطل استفاده کند. ما باید ببینیم آیا این رفتار را داریم یا نه و آیا برای بیرون راندن رقیب از صحنه از دروغ و تهمت استفاده می کنیم یا ابزار حق به کار می گیریم.

مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در دانشگاه امیرکبیر در واکنش به سوال یکی از دانشجویان اصولگرا که با واکنش دانشجویان مواجه شد گفت: من به دانشگاه امیرکبیر تبریک می گویم که چنین فضای بازی دارد . من دیروز در دانشگاه کرمان سخنرانی داشتم آنجا یک مجری را به دانشجویان تحمیل کردند و در زمان پرسش و پاسخ سوال ایشان درباره قاچاق کالا ، ریزگردها و سپس قیمت دلار بود. دانشجویان هم فهمیدند که این حالت مصنوعی و غیرطبیعی دارد و یکی دو سوال دانشجویان بیشتر مطرح نشد.به نظر می رسد فضای دانشگاه ها متفاوت است و جای شکر دارد که در این جا( پلی تکنیک) فضا باز است. لذا به طرف مقابل هم اجازه دهید حرفش را بزند به هر حال اینها برادران و دوستان ما هستند.

وی در واکنش به سوال دانشجویان درباره حصر نیز افزود: ما از مسئولان کشور می خواهیم صدای دانشجویان را بشنوند به دنبال حل موضوع حصر خانگی باشند. به هر حال این خواست بخش مهمی از جامعه است و باید تلاش کنیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو ، همدلی و راه مسالمت آمیز حل کنیم.

مطهری خاطر نشان کرد: ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است حل کنیم.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: این امر حتی به نفع اوضاع اقتصادی کشور است زیرا هر قدر وحدت و همدلی در جامعه حاکم باشد اوضاع اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز بهتر خواهد بود. نباید این طور باشد که مسئولان شعارها را بشنوند و بازهم هر کس به دنبال کار خود باشد.

وی تاکید کرد:‌البته مانعی که وجود دارد این است که تفکری بین برخی مسئولان و فعالان سیاسی وجود دارد که معتقدند محصوران تا قبل از اینکه توبه و عذرخواهی کنند نباید آزاد شوند. زیرا نظام و رهبری آسیب می بینند. این مانعی ایجاد نمی کند. ممکن است کسی همچنان معتقد باشد که در سال ۸۸ تقلب شده گرچه شاید ما معتقد باشیم این گونه نباشد؛ آیا شش سال حصر برای مجازات آن‌ها کافی نبود؟ اینکه بگوییم اینها باید اول توبه کنند نه منطق قوی داردو نه مبتنی بر تعالیم اسلام و عقل است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها