انتخابات، مظهر جمهوریت و دموکراسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
انتخابات مظهر جمهوریت و دموکراسی در کشور است، نظام جمهوری اسلامی با کلمه جمهوریت و اسلامیت عجین شده، ما دموکراسی مطلق نداریم هر مردمی و هر ملتی یک ایدئولوژی، مکتب، فرهنگ و آداب و رسوم خاص دارد و مکتب کشور ایران اسلامی است و دموکراسی نیز مقید به اسلام می باشد. به گزارش نامه نیوز، اهمیت انتخابات در کشور بسیار بالاست و باید توجه کردبا انتخابات حافظ جمهوریت می شویم واصل ولایت فقیه و شورای نگهبان حافظ اسلامیت نظام ما هستند و از این فرصت باید استفاده کرد. راهی جز انتخابات برای تغییر و اصلاحات نیست و باید از این مجال بهره مند شویم البته در روند رقابت های انتخاباتی اتفاقاتی رخ داده است که باید آسیب شناسی شود. مسئله دخالت در سرنوشت خود و پیوند دین و سیاست موتور محرکه نهضت اسلامی ماست، زمانی نهضت اسلامی ایران در 1356 اوج گرفت که امام راحل گفتند دخالت در سرنوشت را یک تکلیف برای همه مردم مطرح کرد و حتی زنان نیز برای حضور در تظاهرات نیاز به اجازه شوهران نداشتند و این مسئله باعث حضور گسترده ای در این نهضت شد و تظاهرات بزرگی شکل گرفت و با این حکم امام راحل نهضت اسلامی را به پیروزی رساند. مشارکت در انتخابات امری حائز
اهمیت است، اینکه عنوان شود 80 درصد واجدان شرایط رای در انتخابات شرکت کردند قطع نظر از انتخاب فردی خاص افتخار بزرگی برای کشور رقم می زند و این حضور برای آینده سیاسی و امنیتی کشور با اهمیت است. بدون هر گونه تعصب باید شخصیت کاندیدا های را بررسی کرد، احساس می شود برخی افراد شخصیت یک رئیس جمهوری را ندارند کسی که به هر وسیله ای خواهان این مقام است تنها شخصیت خود را خراب می کند و اگر به این مقام نیز برسد همچنان از همین جنس کارها را انجام خواهد داد. شرایط امروز کشور با دنیا نیز یکی از دلایل برای انتخاب روحانی است، مسئله برجام تحولات منطقه و دولت فعلی آمریکا نشان می دهد که ما در نیمه راه هستیم و ادامه این راه با دولت فعلی به مصلحت است. بالا بردن آستانه تحمل در مقابل مخالفان و منتقدان و استقبال از آنان با روی گشاده بخشی از تفکر آگاهانه مشارکت در سرنوشت است. حضرت علی(ع) به عنوان حاکم مسلمانان که بخشی از این حکومت، ایران و بخش دیگر آن مصر بود در بالای منبر در مقابل شعارهای خوارج علیه خود هیچ گاه اجازه تعرض نداد. مخالفانی که حضرت علی(ع) را به دلیل پذیرفتن ماجرای حکمیت کافر می دانستند پشت سر ایشان نماز نمی خواندند در
میان نماز ایشان اخلال می کردند اما امام علی (ع) هیچ گاه متعرض آنان نشد و مخالفش را محکوم به شلاق و زندان نکرد، حقوق بیت المال برای مخالفان جاری بود و تنها زمانی که آنان دست به سلاح شدند به دلیل برهم خوردن امنیت جامعه با این قشر وارد جنگ نهروان شد. باید در مواجهه با مخالفان خو شرو بود،دموکراسی که بر آن بسیار تاکید می شود در دل اسلام و سیره ائمه وجود دارد و باید پیرو راستین آن باشیم. اسلام با این شیوه پیشرفت کرده و اگر مزاحم نظر مخالفان می شدند امروز اثری از اسلامی باقی نبود. شهید مطهری همواره بر آزادی تفکر و بیان تاکید داشت و هشدار می داد که مبادا جوانان انقلابی ما برای دفاع از انقلاب از اظهار نظر مخالفان جلوگیری کنند بلکه باید راه دفاع از اسلام و انقلاب را در آزادی دادن به مخالفان و منتقدان پی بگیرند و نقدها بشنوند و پاسخ دهند. شهید مطهری قبل از انقلاب در دانشکده الهیات پیشنهاد داد که یک استاد مارکسیست در دانشکده تدریس کند و ما نیز در کنار او حرف های دین خود را بزنیم و این چنین دانشجویان مکتب های مختلف را شناختند و این شهید تا این مرز قائل به آزادی بیان بودند. حتی احزاب غیر اسلامی در جمهوری اسلامی دایره
آزادی دارند البته در قانون اساسی چنین چیزی نداریم اما نظر شهید مطهری این بود که احزاب غیراسلامی مانند حزب کمونیست نیز می توانند در جمهوری اسلامی جای داشته باشند مشروط بر اینکه با تابلو خود به میدان بیایند و این چنین نباشد که عکس امام به دست گیرند و با آیات قرآن و نهج البلاغه بیایند و مردم را فریب دهند. در دانشگاه های ما این مسائل و انتقادات نباید مشکلی داشته باشند و باید اجازه داد که افراد آزادانه حرف های خود بزنند، ترس از اجازه سخن گفتن به مخالف بی جهت است، باید حرف ها را زد و در این شرایط به این امر می رسیم که اختلاف اساسی در بین نیست. خود مقام معظم رهبری نیز چندین بار گفته اند و اجازه بیان نظرات مخالف را داده اند البته در مباحثی همچون صدور حکم حکومتی و حکم جهاد از سوی معظم له جای بحث وجود ندارد، در مباحث تخصصی افراد می توانند با اصول و ضوابط مسائل را مطرح کنند.
منبع: خبرآنلاین
دیدگاه تان را بنویسید