کد خبر: 494451
تاریخ انتشار :

بهمنی در نطق میان دستور: اشکالی ندارد اگر حجاح ارز آزاد استفاده کنند/ دنبال استقلال بانک مرکزی باشیم/ باید معلوم شود رانت 72 هزار میلیاردی کجا رفته / علت افزایش قیمت ارز روانی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمود بهمنی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 13 تیر 97) گفت: امروز بانک مرکزی مستقل نیست و نمی‌تواند به صورت مستقل عمل کند. شورای اقتصاد کشور دولتی و شورای پول و اعتبار که بالاترین مرجع قانونی سیستم بانکی است اکثر اعضای آن دولتی و از میان وزرا هستند؛ لذا تصمیمات کاملا رنگ و بوی دولتی می‌گیرد.
به گزارش نامه نیوز، نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حدود 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است حال آنکه طبق اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری کارها باید به بخش خصوصی واگذار شود و از توان و تخصص بخش خصوصی بهره گرفته شود.
وی افزود: باید به دنبال استقلال بانک مرکزی باشیم چرا که بانک مرکزی مستقل ضامن ثبات و رشد اقتصادی و تثبیت سیاست‌های پولی مستقل خواهد بود.
بهمنی خاطرنشان کرد: ما امروز 1700 هزار میلیارد تومان نقدینگی مواجه هستیم که این رقم قطعا در پایان سال 97 به متجاوز از 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که باید آن را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری اشتغال‌زا هدایت کرد و از این بابت لازم است در اعطای تسهیلات تولیدی یارانه بدهیم تا تولید رونق بگیرد و اشتغال ایجاد شود و عرضه کالا بالا رفته و قیمت‌ها کاهش یابد که در غیر این صورت سیر نقدینگی به سمت ارز، سکه و مسکن و موارد خاص روانه خواهد شد.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز سیستم بانکی ما با مشکل نقدینگی و کمبود منابع سپرده‌ای یعنی با عدم تعادل بین منابع و مصارف روبرو است. چک‌های مدت‌دار،‌ تسهیلات تکلیفی، سود بالای سپرده‌ها در گذشته، تشدید کننده نقدینگی بوده است.
وی افزود: امروز حساب‌های بانک‌ها اکثرا بدهکار و قرمز است. امروز حساب دولت حدود 600 هزار میلیارد تومان بدهکار و قرمز است و بانک‌های ما حدود 300 هزار میلیارد تومان بدهکارند و حسابشان قرمز است. صندوق‌های بازنشستگی نیز وضع بهتری ندارند لذا هر سه قوه باید یکپارچه باشند و مشکلات را از طریق کارشناسی با یکدیگر حل کنند.
بهمنی خاطرنشان کرد: امروز کالاهایی که با نرخ 4200 تومان وارد کشور می‌شود با این نرخ در داخل به فروش نمی‌رسد بلکه با قیمت ارز 8 هزار تومان یا بیشتر فروخته می‌شود. چه کنترلی برای این گرانفروشی وجود دارد. چه میزان رانت به جیب عده‌ای خاص سرازیر می‌‌شود ما با تفاوت 18 میلیارد دلار را ضربدر 4 هزار تومان کنیم 72 هزار میلیارد تومان می‌شود که باید معلوم شود این رانت به کجا می‌رود.
رئیس کل بانک مرکزی در دولت دهم، اظهار داشت: ما همین شرایط را در سال 91 داشتیم. ارز را صراف‌ها بردند و فروختند و ما بعد از محاسبه دیدیم که 32 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت این مقدار ارز است که ما این مقدار را از حساب‌هایشان برداشتیم و به خزانه ریختیم که همان سال به ما گفتند این برداشت شبانه است. اگر وجوه بیت‌المال را حتی اگر کابین زن‌هایشان را هم کرده باشند باید به خزانه بازگردد.
وی افزود: ما بزودی در کشور شاهد وجود ارز با سه نرخ خواهیم بود یکی قیمت کالاهای اساسی و ضروری با نرخ 4200 تومان، نرخی که صادرکنندگان به متقاضیان به صورت توافقی خواهند داد و نرخ کف بازار و صرافی‌ها. لذا باید سریعا صرافی‌های تحت نظر بانک مرکزی وارد عمل شوند.
بهمنی خاطرنشان کرد: دولت باید سریعا پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه را به ویژه با کشورهای همسایه منعقد کند . صرافی‌های مجاز تحت نظر بانک مرکزی باید فعال شوند و طرف معامله آنها در خارج از کشور تبیین شود.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نباید برای مسافرت‌های غیرضرور از منابع ترجیهی پرداخت شود حتی حجاج هم با توجه به اینکه مستطیع هستند اشکالی ندارد که از ارزهای با نرخ آزاد استفاده کنند.
وی افزود: دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی بدهکار است و سریعا باید تمهیداتی را بیندیشد که این بدهی را تسویه کند تا توان بانک‌ها را برای اعطای تهسیلات افزایش دهد.
بهمنی خاطرنشان کرد: ما امروز سکه را بدون محدودیت اعلام کردیم که می‌فروشیم و آمدند و خریدند روز اول گفتیم 5 تا 10 تا سکه و امروز می‌گوییم چرا خریدند و اما کسی نمی‌گوید چرا فروختیم و گفته می‌شود که لیست این افراد به نیروی انتظامی و وزارت اقتصاد داده شود تا از آنها مالیات بگیریم. این افراد هنوز سکه تحویل نگرفته‌اند که مالیات بدهند. نباید اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف 1400 قلم کالا از لیست کالاهای وارداتی به کشور اظهار داشت: ما باید این را در عرصه عمل پیاده کنیم و نباید بلافاصله آن را مطبوعاتی کنیم چرا که قیمت کالاهایی که در بازار است بلافاصله دوبرابر می‌شود.
وی در پایان گفت:: علت افزایش قیمت ارز در کشور روانی و نگرانی از کاهش ارزش پول ملی، قاچاق کالا و ... است.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها