کد خبر: 504111
تاریخ انتشار :

سخنگوی جامعه روحانیت در گفت و گو با نامه نیوز : منتقدان دولت در معادلات پارلمانی دست بالا را پیدا می‌کنند/استیضاح وزیر اقتصاد بسیار به جا بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه سیاست نامه نیوز : در کمتر از یک ماه دو وزیر در مجلس استیضاح و از کار برکنار شدند. رئیس جمهور نیز سه شنبه 6 شهریور به مجلس می رود تا پاسخگوی سئوالات نمایندگان باشد. به نظر می رسد روابط قوای مقننه و مجریه وارد فاز جدیدی شده است و دیگر پارلمان حیات خلوت دولت نیست. بر همین اساس با غلامرضا مصباحی مقدم گفتگو کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم درباره استیضاح وزیر اقتصاد گفت: بعد از پیدایش بحران قیمت ارز و سکه، دولت اعلام کرد تیم اقتصادی را تغییر می دهد. حتی آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه رسمی گفت «امکان تغییراتی از این دست دور از انتظار نیست» ولی هیچ تغییر و تحول جدیدی رخ نداد.

وی ادامه داد: دوره آقای سیف مسئولیت تمام شد و کنار رفت. پس جابه جایی او کاملا طبیعی بود ولی جابه جایی سایر مسئولان اقتصادی کشور رقم نخورد بنابراین به نظرم استیضاح وزیر اقتصاد بسیار به جا بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران بیان کرد: این انتظار وجود دارد که وزیر اقتصاد شخصیت ارشد تیم اقتصادی دولت باشد، به طوری که بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و سایر نهادها و سازمان های اقتصادی تحت تأثیر او عمل کنند اما نه تخصص آقای کرباسیان اقتصاد بود و نه شخصیتی از نظر پختگی اقتصادی یا تجربه اقتصادی نشان داد که روی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت و دیگر سازمانی های اقتصادی تأثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مجلس اقدام خوبی کرد که این استیضاح را انجام داد. اکنون دست رئیس جمهور باز است بدون آنکه بخواهد در تنگنای رودربایستی قرار بگیرد، یک شخصیت معتبر علمی و با تجربه را برای تصدی وزارت اقتصاد به مجلس معرفی کند. مخصوصا کسی که بتواند در شرایط بحرانی اقتصادی مدیریتی اعتمادبرانگیز از خود نشان دهد تا از مدیریت اقتصادی او، امید در جامعه زنده شود.

وی درباره اظهارات مسعود کرباسیان که به مدت کوتاه یکسال مسئولیت خود در وزارت اقتصاد اشاره کرد یادآور شد: اگر او سه سال دیگر هم در وزارت اقتصاد می ماند هیچ اتفاق خاصی نمی افتاد چون کسی نبود که بتواند صاحب، فکر، رأی و نظر باشد و سایر اعضای کابینه را نسبت به دیدگاه خود قانع کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سئوال دو وزیر بر اثر استیضاح برکنار شدند و طرح سئوال از رئیس جمهور نیز روز سه شنبه در دستور کار مجلس قرار دارد، آیا روزهای سختی بین مجلس و دولت در حال سپری شدن است؟ گفت: البته مجلس دهم تحت تأثیر اراده و شخصیت آقای روحانی بود اما اینگونه اتفاقات نوعی استقلال رأی مجلس را نشان داد.

وی ادامه داد: در مجموع به نظر می آید نمایندگان دیر به فکر افتادند، باید زودتر اقدام می کردند. البته از مجلسی که تحت تأثیر تمایل رئیس جمهور است چیزی بیش از این هم انتظار نمی رود.

مصباحی مقدم تأکید کرد: این تلاش هایی هم که انجام می شود، غالبا از طرف بخشی از مجلس است که از نظر اندیشه و تفکر سیاسی قبلا هم خیلی همراهی با رئیس جمهور نشان نمی داد، در واقع این بخش مجلس می خواهد خود را زنده نشان دهد. والا کلیت مجلس چنین کارکردی ندارد. به عبارت دیگر منتقدان دولت در معادلات پارلمانی دارند دست بالا را پیدا می کنند و افکارعمومی نیز همین را می خواهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها