کد خبر: 524758
تاریخ انتشار :

غرویان: ارزشی برای صحبت های شریعتمداری درباره واتیکانیسم قائل نیستم / با چماق و فشار نمی توان دین را به کسی تحمیل کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، غرویان درباره یادداشت حسین شریعتمداری علیه سخنان حسن روحانی که نوشته بود ‏‎»‎دیدگاه او از نسخه واتیکانیسم هم خطرناک تر است‎»، گفت: من برای حرف های آقای شریعتمداری زیاد ارزشی قایل نیستم. ‏یک نکته این است که صحبت های آقای دکتر روحانی بر اساس آیات قرآن است که فرمونده ‏‎»‎لا اکراه فی الدین»‎؛ یعنی در ‏دین اکراه نیست و حقیقت دین به گونه ای است که باید با عقل و تعقل و با فطرت سازگار باشد تا خود انسان دین را قبول کند‎.‎
او افزود: دین مثل ریاضیات است؛ با ضرب چماق و فشار نمی توان آن را به کسی تحمیل کرد. مطالب دینی باید بر اساس عقل ‏توسط خود شخص پذیرفته شود و لذا مراجع تقلید و علما هم گفته اند که اصول عقاید تقلیدی نیست. تقلید برای فروع دین است ‏نه برای اصول دین‎.‎
غرویان ادامه داد: نکته دیگر این است که امر به معروف و نهی از منکر روش دارد. در هیچ کجای دین نیامده است که ‏ضرب و زدن و تحمیل روش امر به معروف و نهی از منکرباشد. امر به معروف و نهی از منکر مبتنی است بر شناخت امر ‏به معروف و نهی از منکر و شناساندن امر به معروف و نهی از منکر تا این که خود طرف به طرف امور معروف و خیر ‏تمایل پیدا کند و از امور شر و نادرست خودش دوری کند‎.‎
او تاکید کرد: بنابراین امربه معروف و نهی از منکر اصل روشنی است، ولی بر اساس معرفت است. خود معروف هم از ‏کلمه معرفت است. یعنی ما باید در جامعه مردم و جوانان را با معروف و منکر آشنا کنیم و خود افراد با اختیار و اراده خود به ‏سمت معروف تمایل پیدا کنند و از منکر فاصله بگیرند. بنابر این روش امربه معروف و نهی از منکر بر اساس شناخت است‎.‎
او ادامه داد: من خیلی اهمیتی برای حرف های آقای شریعتمداری و امثال ایشان قائل نمی شوم. من دیدگاه خودم را می گویم و ‏تفسیر فرمایش آقای دکتر روحانی را بر اساس مبانی فقهی و مبانی دینی بیان می کنم و کاری به اشخاص ندارم و وقتی ندارم ‏که به حرف های زید و امر بپردازم. خود مردم قاضی در این خصوص خواهند بود‎.‎
او تاکید کرد: صحبت های روحانی کاملا بر اساس مبانی قرآنی و مبانی فقهی قابل تفسیر است. نکته دیگر این است که قرائت ‏ها و استنباط ها از دین مختلف است و هیچ کسی نمی تواند قرأت و استنباط خودش را وحی منزل بداند و همه دیدگاه های ‏دیگر را محکوم و ابطال کند‎.‎
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما

دیگر رسانه ها