کد خبر: 547408
تاریخ انتشار :

نخست وزیر انگلیس و تشدید بحران اختلاف با ایران/ آیا نخست وزیر جدید می‌تواند باعث جنگ ایران و انگلستان شود؟

نخست وزیر انگلیس و تشدید بحران اختلاف با ایران/ آیا نخست وزیر جدید می‌تواند باعث جنگ ایران و انگلستان شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو انگلیس در خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، تنش در سطح منطقه و خلیج فارس بالا رفت. در این چند روز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس فعال شده و هواپیماهای انگلیسی و آمریکایی بر فراز خلیج فارس و منطقه خاورمیانه به پرواز درآمده اند.

طبق گزارشها، هواپیمای سوخت رسان مک دانل داگلاس بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمد. همچنین، گزارشها از به پرواز درآمدن بالگرد نظامی انگلیسی LYNX ZZ515 بر فراز خلیج فارس خبر داده اند.

با افزایش تنش و التهاب در خلیج فارس و تیره شدن بیشتر روابط ایران و انگلیس، بسیاری از رسانه‌های بریتانیایی به تکاپو افتادند و گزارشهایی در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و انگلیس نوشتند. بسیاری از این رسانه‌ها، تاکید دارند که با انتخاب نخست وزیر جدید بریتانیا، روابط ایران و انگلیس ملتهب تر خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس و تشدید بحران اختلاف با ایران/ آیا نخست وزیر جدید می‌تواند باعث جنگ ایران و انگلستان شود؟ بحران انتخاب نخست وزیر جدید و ارتباط با ایران

گاردین در گزارشی که دیروز نوشت تاکید کرد که تا چند روز دیگر قرار است نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شود. از بین بوریس جانسون و جرمی هانت (وزرای سابق و فعلی امور خارجه انگلیس) هر کدام انتخاب شوند، وضعیت روابط ایران و انگلیس بغرنج تر خواهد شد ( گزارش خبر فوری در مورد دوگزینه نخست وزیری انگلیس و نظر و سیاستشان درباره ایران را اینجا بخوانید).

بوریس جانسون به وضوح به ترامپ علاقه مند است. او بارها نشان داده است که علاقه ای به روابط با ایران ندارد. همین چند روز پیش، جانسون گفت که تمام تلاشش را برای رابطه با اسرائیل و فشار بر ایران می‌کند. جانسون همچنین چند بار اظهارات ضد اسلامی داشته و یک بار اسلام را عامل عقب ماندگی مسلمانان در این سالها دانست.

جرمی هانت هم با اظهارات و اقدامات ضد ایرانی اخیرش دست کمی از جانسون ندارد. گاردین معتقد است چه هانت و چه جانسون روی کار بیایند یکی از بدترین سیاستهای خارجی بریتانیا در سالهای اخیر به قدرت رسیده است. از نظر گاردین، بزرگترین اشتباه جانسون در مدت وزارتش بر امور خارجه بریتانیا، اظهارات و اقدامات نابخردانه در مورد نازنین زاغری بود( شهروند بریتانیا که در ایران به جرم جاسوسی مدتی در حبس است).

بحران نفتکشها در خلیج فارس شاید مهم ترین مساله در روزهای اخیر در مورد ایران و بریتانیا باشد. گاردین به نقل از هایکو ماس (وزیر امور خارجه آلمان) گفته است که مساله نفتکشها در خلیج فارس و جبل الطارق باعث افزایش تنش در منطقه شده و حتی می‌تواند منجر به درگیری نظامی بین دو کشور ایران و انگلیس شود.

انگلیس بین برجام و آمریکا

گاردین تاکید دارد که خروج ایالات متحده از برجام باعث بغرنج تر شدن اوضاع شده و روابط مارپیچی ایران و بریتانیا را پیچیده تر کرده است. بریتانیا از طرفی، به عنوان یک کشور اروپایی و عضو 5+1 و منعقد کننده برجام و از طرف دیگر، به عنوان متحد اصلی آمریکا در اروپا، سعی دارد در عین حفظ برجام منافع ایالات متحده آمریکا را هم تامین کند. ماجرای نفتکشها بدون شک حاصل همین خروج از برجام بود.

آمریکا ایران را با سخت ترین تحریمهای نفتی مواجه کرد. انگلیس که در حال خروج از اتحادیه اروپا است، برای خوش خدمتی به آمریکا، نفتکش ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و ایران هم به تلافی این کار، نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس متوقف نمود. سرنخ همه این اقدامات به خروج آمریکا از برجام باز می‌گردد. تمجید جان بولتون(مشاور ضد ایرانی ترامپ) از اقدام انگلیس به خوبی واقعیت قضیه را نشان می‌دهد.

گاردین در گزارشی که نوشته است تاکید دارد که ایران کاملا محق است که از اروپا و به خصوص انگلیس خشمگین باشد چرا که این کشور نه تنها مانع فشار حداکثری ایالات متحده نشده بلکه از برجام نیز محافظت نکرده و در عین حال در برخی موارد به آمریکا کمک می‌کند.

گاردین تاکید دارد که ایران اقدامات خود را شروع کرده است. اما آیا این اقدام ایران(توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس) پایان ماجرا است؟ بدون شک نه. اگرچه رئیس جمهور آمریکا جرات آغاز جنگی علیه ایران را ندارد اما با این حال، سطح تنش هایش با ایران بالاتر می‌رود و این بالا رفتن تنش انگلیس را هم وارد ماجرا می‌کند.

نخست وزیر انگلیس و تشدید بحران اختلاف با ایران/ آیا نخست وزیر جدید می‌تواند باعث جنگ ایران و انگلستان شود؟

اکنون مساله انگلیس چگونگی حفظ کشتی‌ها و نفتکشهایش در یکی از استراتژیک ترین نقاط دنیا شده است. تنگه هرمز منطقه ای است که حدود یک سوم نفتکش‌ها و کشتی‌ها از آن عبور می‌کنند. گاردین معتقد است این ترس به علاوه این موضوع که تا چند روز دیگر احتمالا نخست وزیری در بریتانیا بر سر کار می‌آید که به آمریکا نزدیک است و از اتحادیه اروپا دور و این احتمال نابودی برجام را کمتر می‌کند، باعث می‌شود که احتمال تنش و درگیری بین ایران و انگلیس بیشتر شود.

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها