کد خبر: 586561
تاریخ انتشار :

رایزنی دیپلمات‌های چین و آمریکا در هاوایی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، تنش‌ها میان این دو کشور در سال‌های اخیر بالا گرفته و آنها به تازگی به خاطر نحوه مدیریت پاندمی کرونا و اقدام چین برای اعمال قانون جدید امنیتی در هنگ‌کنگ دچار اختلاف شدید شده‌اند.
مورگان اورتگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با یانگ جیچی، مشاور دولت و عضو هیئت سیاسی قدرتمند حزب کمونیست چین در هاوایی دیدار کرد.
در جریان این دیدار پامپئو بر لزوم توافقات کاملا دوجانبه و همسان میان این دو کشور در حوزه‌های تجاری، امنیتی و دیپلماتیک تاکید کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: پامپئو همچنین بر لزوم شفاف‌سازی کامل و تشریک اطلاعات برای مبارزه با پاندمی کرونا و جلوگیری از شیوع‌های آتی تاکید کرد.
در همین حال پکن اعلام کرد که دو طرف با ادامه ارتباطات و گفت‌وگوها موافقت کردند.
خبرگزاری شینهوا در گزارشی آورده است: هر دو طرف به طور کامل مواضع کشورهای خود را بیان کرده و معتقدند که این یک گفت‌وگوی سازنده بود. هر دو طرف با انجام اقداماتی برای اجرای توافقات حاصل شده میان رهبران چین و آمریکا موافقت کردند.
وزارت امورخارجه چین نیز امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای گفت: یانگ جیچی در جریان این نشست به پامپئو گفت که واشنگتن باید به مواضع پکن در خصوص مسائل کلیدی احترام بگذارد، مداخله در مسائلی از جمله هنگ‌کنگ، تایوان و سین‌کیانگ را متوقف و برای بهبود روابط دوجانبه تلاش کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: یانگ جیچی همچنین به پامپئو گفته که همکاری میان آمریکا و چین تنها گزینه درست و مناسب است.
همزمان با این نشست، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قانون اعمال تحریم علیه افرادی که مسؤول سرکوب مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ چین هستند، امضا کرد.
از سوی دیگر، وزیران امور خارجه کشورهای گروه هفت از جمله پامپئو بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از چین خواستند تا از اعمال قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ منصرف شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها