کد خبر: 606355
تاریخ انتشار :

ذاکریان: برای همراهی جامعه بین‌الملل در محکومیت ترور شهید سلیمانی باید دنبال اجرای "عدالت" بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی ذاکریان در آستانه اولین سال ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی با تاکید بر این که "عمل انجام شده ترور بود و در آن شک و تردیدی نیست" گفت: اما در جامعه بین‌الملل ایرانی‌ها به گونه ای صحبت می کنند که گویی برای افکار عمومی در داخل ایران صحبت می‌کنند در حالی که زبان جامعه بین‌المللی با زبانی که در داخل استفاده می کنیم، تفاوت دارد. اینکه ما بگوییم شهید سلیمانی از جانبازان و رزمندگان جنگ و طرفدار خانواده شهدا و رهبری و ولایت و غیره بوده و با اینها استدلال کنیم که او را ترور کردید و باید مجازات شوید، کسی صدایمان را نمی‌شنود، باید با ادبیاتی صحبت کنیم که دیگران را کنار خودمان در دنیا بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: باید در رابطه با اقدامی که از سوی آمریکا به طور علنی و رسمی انجام شد، چند موضع روشن می شد. اول این‌که عملیات انجام شده ترور بود؛ نه حکم قضایی برای آن وجود داشته نه دادگاهی و نه اسم شهید سلیمانی در لیست تروریست های شورای امنیت بوده است، از این رو عملیات انجام شده قطعا ترور بود و باید آن را در دنیا جا می‌انداختیم. دوم، باید دنبال اصل "مسئولیت" می رفتیم مبنی بر اینکه دولت ها در مقابل عمل و تعهدات‌شان مسئولیت دارند و آمریکا اعلام کرد که این اقدام را او انجام داده است، پس دارای مسئولیت است و باید پاسخگو باشد. یکی از کارها این بود که به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کردیم اما چون آمریکا از عهدنامه مودت خارج شد، شکایت به جایی نمی رسید درعین حال باید در این موضوع حداقل با کشورهایی که با ما همفکرند یا می توانستند همفکری کنند، همراه می شدیم تا می توانسیم خواسته خود را جلو ببریم. سوم اصل تبیین اصل مسئولیت برای دولت عراق بود. سردار سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بوده است و در خاک این کشور هم ترور انجام شده است، او نماینده رسمی و دولتی ایران بود و از مصونیت سیاسی برخوردار بود و این یعنی حفظ جان و امینت و آزادی عمل او به عهده دولت عراق بوده است و باید این دولت پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چهارم، اصل محکومیت عمل ترور است که باید با رایزنی با سایر مجامع بین المللی پیگیری می شد. بالاخره یک نوع کشتار و اعدام خودسرانه انجام شده است و گزارشگر مربوطه سازمان ملل در این رابطه باید گزارش می داد. آنچه انجام شد، یک نوع عمل قهرآمیز است و باید بهره گیری از عمل قهری پس از اشغال یک کشور استناد شود چرا که این کار نقض حقوق بشر است.

ذاکریان با بیان این‌که به لحاظ سازمانی سپاه پاسداران یکی از فرماندهان خود را از دست داد و متقابلا واکنش نشان داد، گفت: به لحاظ نظامی اطلاع ندارم چقدر واکنش ایران در حد و اندازه اقدامی که علیه یک فرمانده نظامی ما انجام شد بود ولی به لحاظ حقوقی و سیاسی آن گستاخی آمریکا پاسخ داده نشد. باید یک بررسی علمی و تخصصی دقیق شود که چگونه باید این گستاخی پاسخ داده شود.

ذاکریان معتقد است: ادبیاتی که برخی مسوولان کشور به کار می برند، خیلی جالب نیست. می گویند هنوز "انتقام" نگرفتیم، صحبت ما بحث انتقام نیست بلکه صحبت باید درباره اجرای "عدالت" باشد. ترور یک مقام رسمی ایران جنایت علیه بشریت است و باید تحت تعقیب بین المللی قرار گیرند و عاملان آن مجازات شوند. فکر می کنم در این موضوع نیازمند بررسی و تعمق بیشتری هستیم، در عین حال تلاش هایی که شده است را رد نمی کنم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم دیگران هم زبان و همراه ما در محکومیت و مجازات عاملان ترور شهید سلیمانی شوند، باید ادبیات جهانی و بین‌المللی را پیش بگیریم و به جای صحبت از انتقام از اجرای عدالت صحبت کنیم. اگر همه با ترور مخالف هستند پس همه باید از اجرای عدالت حمایت کنند و در این صورت افکار عمومی و جامعه جهانی است که همراهی می کند.

ذاکریان هم چنین خاظرنشان کرد: در عرصه بین المللی و بیرونی چون ایران کشوری با نظام ارزشی است و این گونه تعریف می شود، خیلی از رسانه ها دنبال مخدوش کردن حضور ایران در منطقه هستند وحضور سردار شهید سلمیانی را این طور تبیین می کردند که انگار در حال سرکوب نیروهای مردمی در سوریه و عراق بوده است در حالی که او داشت با افراطی گری مبارزه می کرد. زحمات ایشان و نهاد متصل به او نتوانستند در بعد بین المللی فعالیت خود را به درستی منعکس کنند و انعکاس درستی از اقدامات نیروهای امنیتی و دفاعی در مقابله با تروریسم را انجام دهند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها