کد خبر: 253524
تاریخ انتشار :

کارگردان «خانه پدری»: در این مملکت همه رها شدیم/ من هم نمونه این رهاشدگی هستم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، عیاری شنبه ۲۰ تیر به سالن سیف ‌ الله داد خانه سینما رفت تا بعد از نمایش « فرار از تله » درباره این فیلم و وضعیت سینمای ایران سخن بگوید.

او گفت : « زمانی که فیلمفارسی یکه ‌ تازی می ‌ کرد « فرار از تله » در سینمای ایران درخشید. البته فیلم نقص ‌ هایی هم دارد ولی مقدم با تکیه بر سینمای بدنه آن زمان توانست فیلم خوبی ارائه دهد. »

او با تقسیم کردن این فیلم به دو پاره اکشن و رئالیستی گفت : « شروع این فیلم خیره ‌ کننده است. تیتراژی حساب شده و پایان ‌ بندی فوق ‌ العاده دارد. من در آثارم تعمدا از جلال مقدم تاثیر نگرفتم ولی ممکن است تاثیراتی که فیلم ‌ های او از جمله « فراز از تله » بر ذهن من گذاشته ‌ اند در فیلم ‌ هایی مثل « آن سوی آتش » به چشم بخورد. مرحوم مقدم کلمه انسانی زمینی بود و این مشخصه در فیلم ‌ هایش قابل مشاهده است. »

عیاری ادامه داد : « به گمانم جریان موج نوی سینمای ایران بیشتر از فیلمی مثل " فرار از تله " نشأت می ‌ گیرد و فیلم ‌ هایی مثل " جنوب شهر " و " شب قوزی " این سینما را نمایندگی می ‌ کنند اما این آثار به جریانی ماندگار بدل نشدند . فیلمی مثل " فرار از تله " به نیت متفاوت بودن ساخته نشده بلکه مقدم می ‌ خواست فیلمی خوب و آبرومند برای مردمی بسازد که درگیر تماشایفیلم فارسی بودند .»

کارگردان «بو دن یا نبودن» ادامه داد : « از مشخصه ‌ هایی که در موج نو دیده می ‌ شود و در این فیلم هم وجود دارد می ‌ توان به عدم سوءاستفاده از احساسات تماشاگر و بازی نگرفتن خرد مخاطب اشاره کرد . این ویژگی ‌ ها در " فرار از تله " و فیلم دیگر جلال مقدم یعنی " پنجره " دیده می ‌ شود و مبین شرف فیلمساز است . من سرسپرده سینمایی هستم که ارتباطی بی ‌ واسطه با تماشاگر داشته باشد و مخاطب را فریب ندهد .»

کارگردان « خانه پدری» افزود : « استفاده خوب جلال مقدم از فضاسازی ‌ های شهر دزفول باعث شده این فیلم یک هویت کلی را دربرداشته باشد . درواقع او لوکیشن را به خدمت می ‌ گیرد تا مفهوم موردنظر خود را بیان کند . اما همچنان در مورد پایان ‌ بندیتأکید می ‌ کنم که اتفاقات موجود در این فیلم را که از جنس سینمای فرانسه است، نمی ‌ توانم بپذیرم . به نظرم زوایای دوربیناغراق شده هم چندان به دل نمی ‌ نشیند اما در مقابل صحنه ‌ ای که کریم و جلال با هم هستند و به دلیل لال بودن جلال دیالوگی بینشان مطرح نمی ‌ شود بسیار خوب از آب درآمده است .»

عیاری با اشاره به شخصیت جلال مقدم گفت : « در مملکت ما، همه رهاشده هستیم، هیچ استعدادی جدی گرفته نمی ‌ شود و در مقاطعی شاید دست به خودزنی بزند . منهم نمونه دیگری از این رهاشدگی هستم در صورتیکه باید شرایط به گونه ‌ ای باشد که به من اجازه کم کاری ندهد اما اینگونه نیست . یک مورد مشابه دیگر از این رهاشدگی در سینمای ایران مرحوم فریدون گله است که ویژگی ‌ هایی از این دست در زندگی او هم قابل مشاهده است .»

کارگردان « بیدار شو آرزو» افزود : « چند سال پیش قرار بود با مرحوم جلال مقدم مصاحبه ‌ ای داشته باشم که به دلیل تعلل من میسر نشد . بعدها با شبح او مصاحبه ‌ ای کردم که این مصاحبه خیالی آنقدر طولانی و قطور شد که آقای هوشنگ گلمکانی پیشنهاد کرد آن را به عنوان یک کتاب چاپ کنیم .»

در بخش دیگری از نشست عیاری درباره موسیقی این فیلم که توسط مرحوم مرتضی حنانه ساخته شده، عنوان کرد : « حجم موسیقی در فیلم زیاد است ولی در عین پرحجم بودن موسیقی زیبایی دارد که در جشنواره سپاس همان سال در کنارموسیقی متن " داش آکل " ساخته اسفندیار منفرد زاده قرار گرفته و موفق به کسب جایزه شد .»

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما

دیگر رسانه ها