کد خبر: 681718
تاریخ انتشار :

تقوی اصل: با طولانی شدن جنگ اوکراین «صدای اعتراضات در روسیه» بلندتر خواهد شد

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره تبعات شورش واگنر برای آینده روسیه می گوید: نباید گروه واگنر را صرفا به عنوان یک گروه مزدور که به شکل یک اهرم و بازوی عملیاتی در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی روسیه است دید، عملکرد این گروه می تواند بازخوردی از افکار عمومی و برداشت افکار عمومی از جنگ روسیه و اوکراین باشد.

تقوی اصل: با طولانی شدن جنگ اوکراین «صدای اعتراضات در روسیه» بلندتر خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شفقنا نوشت: دکتر سیدعطا تقوی اصل در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که شورش واگنر ها چه تبعاتی برای آینده روسیه و شخص پوتین دارد؟ آیا ممکن است در آینده باز هم چنین شورش هایی در روسیه حادث شود اظهار داشت: با توجه به اینکه پشت گروه واگنر، سیستم امنیتی «ک گ ب» قرار دارد در حقیقت این گروه بازوی انحرافی ارتش روسیه در جنگ های چریکی و شهری است که در سوریه، لیبی و اوکراین آزمایش شده است. اصل موضوع و تشکیل ارتشی از مزدوران ابتکاری در سیستم امنیتی روسیه است اما اتفاقی که رخ داده و فرمانده واگنر دچار چنین تصمیم گیری شده و امروز سرنوشت او مشخص نیست، مطمئنا در وهله اول این نکته را به ذهن ناظران بین المللی متبادر می کند که نوعی واگرایی و عدم انسجام بین نیروهای روس که در اوکراین می جنگند وجود دارد.

پوتین مجبور خواهد شد در برابر حداکثر مطالبات صلح در اوکراین تجدیدنظر کند

وی افزود: این حرکت اگر منجر به اتفاقات ناگوارتری در ساختار سیاسی روسیه نشود، مطمئنا کوچکترین و حداقل ترین پیام اش این است که نوعی شکاف جدی و نگاهی به رویکرد نیروهای روسی که در اوکراین می جنگند وجود دارد. مطمئنا این پیام موقعیت پوتین را تضعیف خواهد کرد و شکی در این ماجرا وجود نخواهد داشت. اگر پوتین بتواند این موضوع را مدیریت کند و از این موضوع عبور کند باز با شکافی که در یکپارچگی نیروهای روس ایجاد شده و با بازخورد این مساله در افکار عمومی روسیه، پوتین مجبور خواهد شد در برابر حداکثر مطالبات صلح در اوکراین تجدید نظر کند. روسیه امروز متوجه شده که با فرسایشی و طولانی شدن این جنگ مسائلی از این دست رخ می دهد روسیه تا اینجا خروجی مناسبی از جنگ اوکراین نگرفته است.

جنگ اوکراین هر چقدر ادامه پیدا کند منجر به تحولاتی درون روسیه خواهد شد

تقوی اصل تصریح کرد: این جنگ هر چقدر ادامه پیدا کند منجر به تحولاتی درون روسیه خواهد شد. بنابراین در کوتاه مدت شاید همه چیز را از بیرون خوب و پاستوریزه ببینیم ولی به دور از ظاهر سیاست در روسیه در درون پوسته اتفاقاتی دیگر رخ می دهد و همین اتفاقات منجر به اتمام این جنگ خواهد شد. آن چیزی که میدان نشان می دهد، واگرایی در نیروهای مسلح روسیه و اعتراضی که از طرف یکی از بازو های غیر رسمی و در عین حال رسمی و زیر مجموعه نیروهای مسلح روسیه شنیده می شود است بازخورد این موضوع و انتقال آن به افکار عمومی روسیه شکافی که جنگ اوکراین در داخل روسیه ایجاد کرده روز به روز در جامعه روسیه بزرگتر می شود و خودش را نشان می دهد. نباید گروه واگنر را صرفا به عنوان یک گروه مزدور که به شکل یک اهرم و بازوی عملیاتی در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی روسیه است دید، عملکرد این گروه می تواند بازخوردی از افکار عمومی و برداشت افکار عمومی از جنگ روسیه و اوکراین باشد.

خط اعتراض واگنرها به درون جامعه روسیه بر می گردد

در آینده حتما شاهد اعتراضاتی در داخل روسیه خواهیم بود

وی ادامه داد: اعتراض و شورش فرمانده واگنر ها تنها اعتراضی از طرف این نیرو ها نبود. اعتراض او امتدادی اجتماعی دارد و خط این اعتراض به درون جامعه روسیه بر می گردد. فرمانده واگنر ها برآیند افکار عمومی جامعه روس را تا حدودی می دانست و می داند که افکار عمومی روسیه چنین اعتراضی دارند و می خواهند به واگنر ها اعلام کنند که این جنگ پیامد و دستاورد مثبتی برای روسیه نخواهد داشت. به اعتقاد من اعتراض واگنر ها باید فراتر از پیامدی که فرمانده آنها را درگیر خواهد کرد و فراتر از برخورد ارتش روسیه با آنها دیده شود. امتداد اجتماعی این اعتراض به جامعه روسیه بر می گردد و نشان می دهد این شکاف جدی است و این جنگ بسیار فرسایشی شده است. ما در آینده حتما شاهد اعتراضاتی در داخل روسیه خواهیم بود.

اساس جنگ اوکراین تله ای امنیتی بود که غرب برای روسیه طراحی کرد

 هر چه جنگ اوکراین طولانی‌تر شود در روسیه صدای اعتراضات بلندتر خواهد شد

فرسایشی شدن جنگ اوکراین می تواند منجر به کناره گیری پوتین از صحنه سیاست شود

تقوی اصل با بیان اینکه اساس جنگ اوکراین تله ای امنیتی بود که غرب برای روسیه طراحی کرد و پوتین با همه ذکاوت خود به طور ناشیانه ای وارد این تله امنیتی شد گفت: خروجی آن برای پوتین قابل قبول نخواهد بود و هر چه جنگ فرسایشی تر و طولانی تر شود در بین نیرو های مسلح و افکار عمومی روسیه صدای اعتراضات بلند تر خواهد شد و صداها بیشتر شنیده خواهد شد. شاید در آینده تشکل ها گروه ها و افراد شاخص بیشتری نسبت به تداوم این جنگ معترض شوند. پیش بینی اتمام جنگ در آینده نزدیک نخواهد بود چون روسیه به دنبال این است که حتما دستاوردی از این موضوع داشته باشد. پوتین به دنبال این است که حتما دستاوردی از این جنگ داشته باشد تا بتواند افکار عمومی و تیم همکار خود را قانع کند. با این ضعف هایی که در میدان نبرد و در حوزه انسجام نیروهای مسلح دیده شده است غرب یعنی آمریکا و اروپا به چنین ساختار سیاسی با اینهمه نمایش ضعف امتیاز خاصی نخواهد داد. از این رو ادامه این جنگ و حالت فرسایشی در این جنگ می تواند منجر به کناره گیری پوتین از صحنه سیاست شود چنین حرکتی می تواند به صورت نمایشی یا واقعی رخ بدهد.

غرب با جنگ اوکراین روسیه را از رقابت های جهانی خارج و فضای رقابت را بین آمریکا و چین می برد

جنگ اوکراین هر سرنوشتی داشته باشد بی شک روسیه بازنده این میدان خواهد بود

وی افزود: غرب با این جنگ، روسیه را به طورکامل از رقابت های ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک جهان خارج می کند و فضا را حول رقابت آینده جهان بین آمریکا و چین می برد. جهان باید از این به بعد رقابت ها و کد های ژئوپولتیکی خود را حول این رقابت تعریف کنند. روسیه بعد از این جنگ چه با پوتین و چه بی پوتین با روسیه قبل از پوتین کاملا متفاوت خواهد بود و از قدرت نظامی مطرحی در دنیا تنزل پیدا خواهد کرد. شاید روسیه بتواند در آینده دور خود را ریکاوری کند و برگردد ولی آنچه که وجود دارد سرمایه گذاری غرب بر رقابت آمریکا و چین است و به این بازه زمانی به عنوان وقت اضافه ای نگاه می شود که روسیه در آن از رقابت ها حذف خواهد شد. جنگ اوکراین هر سرنوشتی داشته باشد بی شک روسیه بازنده این میدان خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها