کد خبر: 686034
تاریخ انتشار :

صباح زنگنه در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز»:

عربستان ارتباطش را با آمریکا ادامه می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: این نوع سخن‌گفتن‌ها که ارتباط ایران و عربستان به معنی کاهش ارتباط عربستان و آمریکاست، عملا باعث تحریک آمریکا می‌شود.

عربستان ارتباطش را با آمریکا ادامه می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گفته می‌شود قرار است ارتباط ایران و عربستان فراتر عادی‌سازی روابط باشد و به سمت رابطه‌ای راهبردی هدایت شود اما آیا چنین است؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «عادی‌سازی عملا رخ داده است و مبادله سفرا و بازشدن سفارتخانه‌ها علائم همین عادی‌سازی روابط است و سفر وزرای خارجه دو کشور گام‌های مهم دیگری است که صورت گرفته است اما بحث روابط راهبردی درازمدت، عملا با سخن گفتن صرف نیست بلکه با طراحی، توافق و ادامه اراده دو طرف است و مرحله به مرحله باید پیش برود و اعتمادسازی باید صورت بگیرد و بر این اساس همکاری‌ها مشخص شود؛ اینکه همکاری اقتصادی و تجاری است و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود یا نه یا آنکه همکاری سیاسی-امنیتی خواهد بود یا همه اینها. در نهایت هم باید بگوییم که ارتباط استراتژیک و راهبردی است یا نه. رابطه راهبردی می‌تواند دوستانه باشد یا حفظ امنیت یکدیگر باشد یا آنکه سرمایه‌گذاری‌های کلان یا دفاع از یکدیگر در برابر خطرها و تهدیدها. اکنون روابط ایران و عربستان دوستانه و مثبت است با چشم‌انداز رابطه راهبردی‌شدن که برای آن شرایط باید برنامه‌ریزی شود، زمانبندی شود و بسیاری کارهای دیگر».

او ادامه داد: «این نوع سخن‌گفتن‌ها که ارتباط ایران و عربستان به معنی کاهش ارتباط عربستان و آمریکاست، عملا باعث تحریک آمریکا می‌شود. ما نیاز نداریم که یگوییم ارتباط خوب ما یعنی ایجاد رابطه بد میان عربستان و آمریکا. باید بگذاریم نتایج خودشان سخن بگویند. به هر حال سطح حضور آمریکا در منطقه کمتر شده است اما عربستان هم ارتباطش را با آمریکا حفظ می‌کند و هم ارتباطش را قبل از ارتباطش با ایران بر شکل ارتباطش با روسیه و چین طراحی کرده بود. این کشور در جهت توازن قدرت در عرصه بین‌المللی حرکت می‌کند».

این تحلیلگر مسال سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «معادلات دو جانبه را نباید زود تعبیر و تفسیر کرد. ممکن است همین جنس سخنان باعث شده است که آمریکا سه مقام اصلی خودش را به عربستان فرستاده تا خواهان توازن ارتباط ایران و عربستان با ارتباط عربستان با اسرائیل شود. ما نباید کاری کنیم که باعث تحریک شویم تا ارتباط عربستان و اسرائیل محکم شود».

زنگنه در پایان گفت: «ما باید بر ارتباط با عربستان اهمیت دهیم و توسعه‌اش دهیم. عربستان باید لمس کند که ایران دوست عربستان است. باید بطلان حرف‌های اسرائیل را نشان دهیم. وقتی ثابت شد عربستان نیازی ندارد با اسرائیل ارتباط برقرار کند. وقتی ارتباط عربستان با کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه خوب است نیاز ندارد که با اسرائیل ارتباط داشته باشد. باید نیاز عربستان به خودمان را بیشتر کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها