کد خبر: 686421
تاریخ انتشار :

اعلام جزئیاتی از روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران

اعلام جزئیاتی از روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، پنجشنبه، دوم شهریور ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره پذیرش عضویت ایران در گروه بریکس گفت: پیوستن ایران به بریکس همچون پیوستن ایران به شانگهای در بعد بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. 

باقری همچنین عنوان کرد: جنبه بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر این است که ایران بتواند جایگاه شایسته خودش در مناسبات بین‌المللی را یافته و بتواند نقش موثر در ساختارها و سازوکارهای بین‌المللی ایفا کند؛ برای اینکه هم منافع جمهوری اسلامی و ملت ایران تامین شود و هم اینکه بتواند ایده‌های خودش را در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی عرضه کند و به ثمر بنشاند. 

وی همچنین در این گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم اعلام کرد: بعد از اغتشاشات از حدود اسفندماه سال گذشته مذاکرات مختلفی با طرف‌های درگیر به اصطلاح مذاکرات رفع تحریم‌ها داشته‌ایم. در کشور‌های اروپایی، در کشور‌های منطقه با کشور‌های اروپایی و با کشور‌های دیگر مذاکراتی داشته‌ایم. با خود روسیه و چین، دوجانبه رفت و آمد‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

باقری گفت: حدود ده روز پیش معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفری داشت که مذاکرات خیلی خوبی با آقای سرگئی ریابکوف داشتم. هفته جاری هم من در همین چارچوب سفری را به پکن خواهم داشت. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم از هم اکنون تاریخ‌هایی را تعیین کرده‌ایم برای مذاکره با طرف‌های مختلف، که دست اندرکار مذاکرات هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: روند سیاسی و فنی گفت‌وگو‌ها ادامه دارد و در حال پیگیری است. ما در داخل کشور با دستگاه‌های مختلفی که درگیر این موضوع هستند، جلسات مستمری را داریم و چارچوب‌ها تعیین می‌شود و آن‌ها را در مذاکرات پیگیری می‌کنیم و امیدوارم این روندی که الان به ویژه با آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی شتاب قابل توجهی پیدا کرد، با روند جدی‌تر و به هم پیوسته گفت‌وگوها امتداد پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در جای دیگری پول بلوکه شده داریم، گفت: خیر، پول بلوکه شده نداریم. بخشی از پول‌های بلوکه شده ما در کره جنوبی بود. البته پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم؛ به جهت مبادلاتی که با آنها کشورها از قبل داشته و الان هم داریم. آنها توسط خودمان بوده به جهات مختلف، یا اینکه از سودش استفاده می‌کنیم و یا می‌خواهیم در خریدهایمان از آن کشورها از آن پولها استفاده کنیم و یا اینکه آنها را برای خریدهایمان به جاهای دیگر منتقل کنیم.‌

باقری ادامه داد: غیر از کره جنوبی، بخشی از پول‌هایمان در عراق است که دچار مشکل است و در تفاهمی که با طرف آمریکایی برای آزادسازی پول‌های ایران در کره شد، پول‌های ایران در عراق هم مطرح گشت که روند آزادسازی آن نیز آغاز شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: در سه هفته گذشته، نزدیک هفت برابر کل پولی که در سال گذشته توانستیم از منابعمان در عراق استفاده کنیم، آزاد کردیم و توانستیم آن را وارد عرصه تبادلات تجاری کنیم. مسیر همواری است؛ هرچند انتطار داریم روند آزادسازی سرعت بیشتری یابد، ولی تلاش می‌کنیم موانع بوروکراتیک و موانع دیگر رفع و روند تسریع شود که پول‌هایمان در عراق هر چه زودتر در اختیارمان قرار بگیرد. 

منبع: تابناک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها