نماینده سبزوار: حجابزدایی در اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته است
بهروز محبی نماینده اصولگرای مجلس میگوید: بحث بدحجابی و بدپوششی، ریشه فرهنگی دارد و سالها به واسطه اینکه فضای سینما و الگوهای سینمایی ما، پوشش کاملی نداشتند، رواج پیدا کرده بود، به خصوص در دوران کرونا که جوانان به شدت تحت تاثیر فضای مجازی بودند. در این فضاها و اینستاگرام و... شاهد بودیم که در طول زمانی مشخص حجابزدایی در فضاهایی مثل اینستاگرام در دستور کار بود و به مرور نهادینهتر شد.
رویداد۲۴ نوشت: پس از تصویب لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و پس از آن، رای نمایندگان به اجرای سه ساله آزمایشی آن، حال لایحه برای تصویب نهایی مورد بحث و بررسی اعضای شورای نگهبان قرار گرفته است. در همین رابطه با بهروز محبی نماینده سبزوار گفتوگو کردیم که در ادامه میتوانید مهمترین بخشهای این مصاحبه را بخوانید:
* پس از کش و قوسهای فراوان، لایحه عفاف و حجاب توسط قوه قضاییه تنظیم شد و بعد هم با اصلاحاتی که دولت انجام داد به مجلس آمد. مجلس هم این لایحه را اصل هشتاد و پنجی کرد و دو کمیسیون قضایی و حقوقی و فرهنگی، متولی بررسی این لایحه شدند که بنده به شخصه موافق اصل هشتاد و پنجی شدن این لایحه بودم.
* لایحه عفاف و حجاب، بیش از ۱۵۰۰ پیشنهاد داشت. ما میخواستیم مسئله تخصصی دیده شود و چون این لایحه برای ما مهم بود آن را اصل هشتاد و پنجی کردیم. باید توجه داشت که این هفتهها درگیر تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه کشور هستیم و طی دو ماه آینده هم، بحث بودجه سالانه را داریم و از طرفی، قوانین مهم اقتصادی دیگر هم در دستور کار داشتیم. ما نخواستیم با اصل هشتاد و پنجی کردن لایحه عفاف و حجاب، کار سیاسی کنیم و واقعاً هم به دلیل صرفهجویی در وقت و هم به دلیل کارِ کارشناسی و تخصصی این رویه را دنبال کردیم.
* در خصوص لایحه عفاف و حجاب، تقریبا همه نمایندگان، نظر و پیشنهادهای خود را برای کمیسیونها ارسال کردند و اینطور نیست که بگوییم چکشکاری این لایحه برآمده از نظر چند نماینده است.
* بحث بدحجابی و بدپوششی، ریشه فرهنگی دارد و سالها به واسطه اینکه فضای سینما و الگوهای سینمایی ما، پوشش کاملی نداشتند، رواج پیدا کرده بود، به خصوص در دوران کرونا که جوانان به شدت تحت تاثیر فضای مجازی بودند. در این فضاها و اینستاگرام و... شاهد بودیم که در طول زمانی مشخص حجابزدایی در فضاهایی مثل اینستاگرام در دستور کار بود و به مرور نهادینهتر شد.
* قطعا ترویج بیحجابی یک کار سازماندهی شده از طرف دشمن بود. شما ببینید نخست وزیر اسراییل رسما گفت ایران کشوری است که فضای رسانهای آن آزاد است و چون بسته نیست باید فیلمهایی را تهیه کنیم که ارزشها را زیر سوال ببرد و جوانان را از ارزشهای انقلاب و سنتهای دینی و مذهبی دور کند لذا اغتشاشات سال گذشته، یک جنگ ترکیبی بود و قطعا در دل آن، بیحجابی هم تعریف شده بود.
* در موضوع حجاب، در گذشته از نظر فرهنگی غفلتهایی داشتیم و بعضی چیزهایی که خود صداوسیما آنها را تبدیل به الگو کرد، نشان از این گفته دارد. متاسفانه بعضی از افرادی که در صداوسیما بودند، اعتقادی به موضوع حجاب نداشتند و زمانی که به خارج از کشور رفتند، گفتند در دورانی که در ایران بودیم، دوران ریا را سپری میکردیم. برخی از هنرپیشهها این حرفها را میگفتند که جلوی مردم یک چیز را میگفتیم و در خانهها جور دیگری بودیم.
* در جامعهای که ارزشهای دینی مطرح است، بذر ریا مستعد رویش است و باید مواظبت کنیم. افرادی باید سکان را به دست بگیرند که اعتقاد عمیق به عفاف و حجاب داشته باشند. کسی که در صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه اجرا میکند، باید اعتقاد واقعی به حجاب داشته باشد. از اینرو، افرادی که میخواهند در جاهایی مثل صداوسیما مسئولیت بگیرند که با مبانی انقلاب مواجه هستند، قطعاً نباید ریا داشته باشند و اگر اعتقادی ندارند، نباید وارد مجموعهای شوند.
* در سالهای گذشته به دلیل سیاستهای تساهلی نیز بعضی در فضای سیاسی برای جذب رای، فضاهایی فراهم میکردند که رای بیشتری بگیرند. رهبر معظم انقلاب هم گفتند ممکن است کسی بدپوشش باشد، ولی به انقلاب هم اعتقاد داشته باشد. باید توجه داشت که این نمونهها هم وجود دارد. بخشی از کسانی که کشف حجاب کردند میخواهند اعتراض خود را به قوانین نشان دهند، ولی همه آنها هم اینطوری نیستند. چون رهبری کشف حجاب را حرام شرعی و سیاسی اعلام کردهاند، فکر میکنم کسانی که اعتقاد دارند، کشف حجاب نمیکنند، بلکه بدپوشش هستند.
* ادامه کشف حجابها بعد از صحبت رهبری، نوعی اعتراض و مخالفت است و آنها تحت تاثیر فضای مجازی هستند. این یک نوع تقابل با قانون رسمی کشور است. اگر اشتباه نکنم ماده ۶۳۸ مجازات اسلامی، صریحاً برای بدپوششی و کشف حجاب مجازات تعیین کرده و یک قانون است و کسی که این کار را میکند، یعنی در برابر قانون میایستد، در حالی که همه باید به قانون تن بدهند.
* در کشور فرانسه به باحجابها اجازه ورود به مدارس را نمیدهند و این را قانون کردهاند. دنیای غرب از بدحجابی به بیحجابی و بعد به اباحهگریهای خاص رسید و خانواده که یک جامعه کوچک بود و ارزشهای خاص خود را داشت در غرب نابود شد و همین طراحی برای جمهوری اسلامی هم هست. در غرب خانواده اعتباری ندارد و به زن از دیدگاه جنسی نگاه میکنند. اگر آخرین مصاحبههای ابوالحسن بنیصدر را ببینید با اینکه در غرب بود میگوید که نوع نگاه افراد در غرب به زن، صرفاً جنسی است و از سنی که میگذرد اعتبار خود را از دست میدهد. در حالی که در ایران هرچه چروک بیشتری بر صورت زنان، مادران و مادربزرگهای ما مینشیند، اعتبار بیشتری برای ما دارند و برای آنها ارزشهای بیشتری قائل هستیم. از اینرو زن در جمهوری اسلامی جایگاه ویژهای دارد و اگر گاهی حقوق آنها نقض شده است باید اصلاح شود.
* در خصوص عفاف و حجاب، قانون وجود داشت و افراد باید قانون را رعایت کنند، چه قبول داشته باشند چه نداشته باشند. در این لایحه با افراد قانونشکن، برخورد مالی شده که برخورد مناسبی است و اگر رعایت نکنند، جریمه سنگینی میشوند. جریمهها زیاد و قابل توجه است و حتما حالت بازدارندگی دارد.
* بعید میدانم لایحه اخیر اگر به قانون تبدیل شود، تقابل ایجاد کند، چون قانون است و همه باید بپذیرند و اگر قرار باشد فردی در برابر قانون بایستد، باید تاوان دهد چون هر کسی که کشف حجاب میکند در حال اعلام این است که هر بیقانونی آزاد است.
* اجرای قانون باید با دقت صورت بگیرد. باید مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را به عنوان مسئله اصلی قرار دهیم و اگر همان کسانی که قانونشکنی میکنند، مطلع شوند که مسئولان جمهوری اسلامی به قانون و وظایفشان عمل میکنند، به سمت حجاب میروند. یعنی بهبود فضای اقتصادی کشور، بسیار کمککننده در امر رعایت عفاف و حجاب در کشور است.
دیدگاه تان را بنویسید