کد خبر: 692302
تاریخ انتشار :

اشغال سفارت آمریکا و آغاز یک بحران بی‌پایان

سفارت آمریکا در آبانماه سال ۵۸ توسط دانشجویان پیرو امام اشغال شد که در پی آن روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا قطع و دولت مهندس بازرگان نیز در واکنش به آن استعفا کرد. رویداد۲۴ در این گزارش دلایل اشغال سفارت و پیامدهای آن را بررسی کرده و نشان داده اتفاقات بعد از اشغال سفارت چه تاثیری بر سرنوشت سیاسی ایران گذاشت.

اشغال سفارت آمریکا و آغاز یک بحران بی‌پایان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: تصویر ثبت شده از نمای بیرونی سفارت آمریکا در ایران در خیابان طالقانی (تخت جمشید سابق) که روز سیزده آبان سال ۵۸ توسط جریان خط امام اشغال شد. در این روز دانشجویان پیرو امام از دیوار سفارت بالا رفتند و آنجا را تمام کارکنان آنجا را گروگان گرفتند.

دهم آبان ماه سال ۱۳۵۸ روزی بود که محمدرضاشاه پهلوی پس از آوارگی در چند کشور مختلف و بعد از پیگیری‌های فراوان وکلایش، موفق شد برای درمان سرطان خود وارد ایالات متحده آمریکا شد. در آن ماه‌های پر تب و تاب، انقلابیون و اغلب مردم به دنبال محاکمه مسئولان پیشین حکومت بودند و افسران و نظامیانی که موفق به فرار از ایران نشده بودند، یکی پس از دیگری اعدام می‌شدند اما خواست اصلی انقلابیون دستگیری و اعدام شاه بود؛ بنابرین از زمان پیروزی انقلاب، دیپلمات‌های دولت جدید تلاش می‌کردند به واسطه مذاکره با کشور‌های مختلفی که شاه در آن‌ها اقامت داشت، حکم استرداد او و خانواده‌اش به ایران را بگیرند.

هیچ دولتی خواست جمهوری اسلامی را برای استرداد شاه نپذیرفت و ایالات متحده نیز از بیم تیره‌تر شدن روابط ایران و آمریکا به شاه اجازه ورود به آمریکا را نمی‌داد. اما با وخامت بیشتر اوضاع جسمی وی، نهایتا اجازه ورود صادر شد و محمدرضاشاه در بیمارستانی در شهر نیویورک بستری شد. ورود شاه به آمریکا آغاز تنش‌های دامنه‌داری بین ایران و غرب بود که تبعات آن هنوز در زندگی مردم ایران دیده می‌شود.

چگونگی اشغال سفارت آمریکا

پدانشجویان مسلمان پیرو خط امام در حالیکه برای راهپیمایی سالروز کشتار ۱۳ آبان از مقابل سفارت آمریکا در خیابان طالقانی تهران عبور می‌کردند، تصمیم خود را برای ورود به این سفارت عملی کردند و با بالارفتن از دیوار سفارت آمریکا، آنجا را به اشغال خود درآوردند.  این دانشجویان خواستار استرداد شاه از آمریکا به ایران بودند و توسط نیرو‌های مختلفی چون چپ‌ها و مسلمانان چپ‌گرا حمایت می‌شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها